روی کدام سمت بدن بخوابیم؟

خوا2222ب

همه می‌دانند که کیفیت و میزان خواب بر روی سلامت عمومی بدن تأثیر مستقیم دارد؛ اما شاید کمتر کسی بداند شکل خوابیدن نیز بر روی سلامتی تأثیر می‌گذارد.
همه مردم جهان خواب را دوست دارند و خوابیدن بی‌شک یکی از شیرین‌ترین لذت‌های جهان محسوب می‌شود. کیفیت و میزان خواب بر روی سلامت عمومی بدن تأثیر می‌گذارد. اگر خواب شبانه کافی نداشته باشید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید بدن درست عمل کند و بهترین پتانسیل خود را داشته باشد.
بی‌خوابی علل اصلی بسیاری از بیماری‌ها محسوب می‌شود و یکی از مهم‌ترین علل بروز بیماری‌های قلبی است.
برخورداری از الگوی خواب مناسب به همراه شکل مناسب برای خوابیدن باعث بهبود سلامت می‌شود.
تحقیقات نشان دادند خوابیدن روی سمت  چپ بدن مزایای بسیاری در بر دارد. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم کرد.توجه: افرادی که در گذشته دچار مشکلات قلبی بوده‌اند، نباید روی سمت چپ بدن بخوابند.
۱. افزایش کیفیت خواب در دوران بارداری
در زنان باردار، خوابیدن روی سمت چپ بدن از اعمال فشار کبد روی رحم جلوگیری کرده و باعث بهبود گردش خون در رحم و خون‌رسانی به جنین می‌شود. همچنین خوابیدن روی سمت چپ در دوران بارداری درد کمر را تسکین می‌دهد.

۲. فیلتر بهتر دستگاه لنفاوی
دستگاه لنفاوی شبکه‌ای از بافت‌ها و اندام‌ها است که مایعی به نام لنف را در سراسر بدن انتقال می‌دهند. مایع لنفی وظایف مهم انتقال سلول‌های سفید خون را که با عفونت‌ها به مقابله می‌پردازند و دفع مواد مضر و سمی از بدن را بر عهده دارد.

قسمت اعظم دستگاه لنفاوی بدن در سمت چپ قرار دارد. مایع لنفی که پروتئین‌ها، دگرگوهره‌ها و مواد سمی را به همراه خود دارد، از طریق گره‌های لنفی در مسیر خود تصفیه می‌شود و در نهایت به قلب می‌رود.
اگرچه هنوز مدارک علمی موثقی در این مورد به دست نیامده؛ اما برخی معتقدند بیماری‌هایی که در سمت چپ بدن اتفاق می‌افتند، به دلیل گرفتگی دستگاه لنفاوی هستند.
زمانی که روی سمت چپ بدن می‌خوابید، نیروی جاذبه به تصفیه خون و مایع لنفی از طریق طحال که در سمت چپ بدن قرار دارد، کمک می‌کند.

۳. دفع بهتر مواد زائد
بدن از طریق روده‌ها مواد زائد خود را دفع می‌کند. روده بزرگ مواد زائد را از طریق معده که در سمت راست بدن قرار دارد، به دست می‌آورد و در نهایت آن‌ها را به کولون یا پس‌روده در سمت چپ بدن انتقال می‌دهد.
زمانی که روی سمت چپ بدن می‌خوابید، نیروی جاذبه باعث می‌شود حرکت مواد غذایی از روده کوچک به سمت روده بزرگ راحت‌تر شود. در نتیجه در طول شب که روی سمت چپ بدن خوابیده‌اید،  مواد زائد به آرامی و به تدریج از روده بزرگ به کولون می‌رسد. این امر باعث می‌شود صبح روز بعد کولون پر و آماده تخلیه باشد.

۴. گوارش بهتر
معده و لوزالمعده آنزیم‌های گوارشی بدن را تولید می‌کنند. زمانی که روی سمت چپ بدن می‌خوابید، معده و لوزالمعده به راحتی آویزان می‌مانند و فضای کافی برای انجام عمل گوارش را دارند.

۵. کاهش سوزش معده
خوابیدن روی سمت چپ باعث کاهش برگشت اسید از معده می‌شود و به بدن کمک می‌کند اسید موجود را به سرعت از بین ببرد.

۶. تسکین کمر درد
چه روی سمت چپ و چه روی سمت راست بدن بخوابید، کمردردتان تسکین خواهد یافت؛ اما از آنجا که مزایای خوابیدن روی سمت چپ بیشتر است، بهتر است روی سمت چپ بدن بخوابید.

۷. تسکین سیاهرگ‌های واریسی
افرادی که دچار سیاهرگ‌های واریسی هستند، بهتر است روی سمت چپ بدن بخوابند. این امر باعث کاهش فشار روی یکی از سیاهرگ‌های بزرگی می‌شود که در سمت راست بدن قرار دارد.

Check Also

علل گزگز و درد کف پا چیست

MRI یکی از مهمترین روش های تشخیص سندرم تارسال تانل است   سندرم ‘تارسال تانل’ …