خواندن هری‌پاتر، کودکان و نوجوانان را بردبارتر می‌کند

​فکر می‌کنید بچه‌ها باید کتاب بخوانند تا سرگرم شوند و کمتر شیطنت کنند؟‌ مطالعه‌ای تازه نشان داده که مطالعه درست کودکان حتی اگر مربوط به موضوعات فانتزی باشد ممکن است به آن‌ها درس مدارا بدهد.

تحقیق معتبری در مجله روانشناسی کاربردی منتشر شده که به نتایج جالبی دست یافته است. تحقیق مورد نظر مشخص ساخته افرادی که هری‌پاتر را خوانده‌اند همدردی بیشتری با اقلیت‌ها می‌کنند و دارای روحیه مداراگری بیشتری هستند.

به نقل از این تحقیق،‌ کودکانی که تحت تاثیر هری‌پاتر و ماجراهایش هستند، از تعصب کمتری برخوردار و بردبار ترند.در بخشی از این تخقیق به ۳۴ کلاس پنجمی ایتالیایی پرسش‌نامه‌‌ای داده شد. سپس ۶ هفته به آن‌ها فرصت دادند تا کتاب را بخوانند. بچه‌ها بعد از آن مورد آزمایش قرار گرفتند. در میان این افراد همدلی با مهاجرین هم تقویت شده بود. این تحقیق نشان داده است که اگر مطالعه‌ی سرگرم‌کننده کودکان مدیریت شده و هدایت شده باشد می‌تواند نتایج خوبی به بار بیاورد. اگر این تحقیق را در کنار تحقیقات مشابه درباره تلویزیون‌ها و بازی‌های کامپیوتری بگذاریم، به اندازه کافی مشخص خواهد شد که بهتر است به هر بهانه‌ای دکمه تلویزیون را خاموش کنیم و در خانه‌مان ورق‌های کتابی را باز کنیم.

البته دیگر کتاب‌های مناسب برای نوجوانان با زمینه‌های مشابه هم می‌توانند همین تاثیر را داشته باشند و این بهانه‌ای خوب برای تشویق کودکان به کتاب‌خوانی است.

Check Also

زندگینامه احمد شاملو

احمد شاملو (زاده ۲۱ آذر، ۱۳۰۴ در تهران؛ در خانهٔ شمارهٔ ۱۳۴ خیابان صفی‌علیشاه – …