بهترین زمان برای ورزش هدفمند

ورزش2

در بسیاری از جوانب زندگی، زمان‌بندی نقش مهمی دارد. این موضوع در مورد ورزش نیز صادق است. اگر می‌خواهید بهترین نتیجه را از ورزش کردن بگیرید، باید بدانید چه ساعتی از روز برای این کار مناسب‌تر است.

یک رشته علمی به نام گاه‌زیست‌شناسی وجود دارد که در مورد نحوه عملکرد ساعت درونی بدن و تأثیر ساعت‌های مختلف روز بر روی عملکرد ذهنی و فیزیکی تحقیق و بررسی می‌کند. تحقیقات زیادی سعی داشتند زمان دقیق قوی‌ترین، سریع‌ترین و انعطاف‌پذیرترین حالت بدن را در طول ۲۴ ساعت مشخص کنند. نکته‌ای که شما را غافل‌گیر خواهد کرد این است که در تمام این تحقیقات ساعت ۵ بعدازظهر شادترین ساعت در طول روز محسوب می‌شود. اگر ساعت ۷ صبح از خواب بیدار می‌شوید و ساعت ۱۱ شب می‌خوابید، در ساعت ۵ بعدازظهر، درجه حرارت بدن در بالاترین حد خود قرار دارد. اگر ساعت بیداری و خوابتان متفاوت است، می‌توانید با توجه به تفاوت ساعت میان ساعت‌های مذکور، بهترین ساعت خود را پیدا کنید. در ساعات اولیه شب، فشارخون و ضربان قلب در کمترین حد خود هستند. در واقع، بعدازظهر و ساعات اولیه شب زمانی از روز هستند که بهترین عملکردهای شخص و حتی رکوردهای جهانی بیشتر اتفاق می‌افتند.

همچنین یک سری تحقیقات انجام شده تا علت الزام ورزش، خوردن و حتی خوابیدن در ساعات مختلف روز را پیدا کند. این تحقیق بر اساس اهداف فردی انجام شده است. اگر برنامه روزانه خود را بر اساس این رشته علمی نچیده‌اید، نگران نباشید. در پایان روز آنچه بیشتر اهمیت دارد انجام ورزش‌های روزانه است، نه ساعت انجام ورزش. در ادامه به بهترین ساعات روز بر اساس اهداف مختلف ورزشی اشاره کرده‌ایم.

بهترین ساعت روز برای کاهش وزن از طریق ورزش
در هر ساعت از روز که کالری بیشتری سوزانده شود، مفید واقع می‌شود، به ویژه اگر مدت طولانی به صورت نشسته می‌گذرانید. با این حال مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش صبحگاهی قبل از صرف صبحانه، چربی بیشتری می‌سوزاند و باعث می‌شود اشتهایتان در کل روز مهار شود. همچنین با محدود کردن خوردن طی ۸ ساعت فعال روزانه، می‌توانید وزن خود را کاهش دهید.

بهترین ساعت روز برای ساخت ماهیچه از طریق ورزش
اگر قصد دارید ماهیچه‌های خود را بزرگ کنید، ورزش در ساعات بین صبحانه و ناهار بسیار مفید واقع خواهد شد. در این ساعات سطح تستوسترون خون در بالاترین حد ممکن است. اگر نمی‌توانید در این ساعات به باشگاه بروید، نگران نباشید؛ زیرا ورزش در ساعات اولیه شب نیز تأثیر مهمی بر روی تقویت ماهیچه‌ها دارد. همچنین تحقیقات نشان دادند اگر قبل و بعد از ورزش، یک میان وعده ۳۰ گرمی پروتئینی بخورید، بیشترین تأثیر را روی رشد ماهیچه‌ها خواهد داشت.

بهترین ساعت برای دویدن
زمانی که برای یک مسابقه دو تمرین می‌کنید، بهتر است در همان ساعاتی تمرین کنید که قرار است در آن ساعات مسابقه دهید. از آنجا که بیشتر مسابقات دو صبح‌ها انجام می‌شوند، بهتر است صبح زود از خواب بیدار شوید. برای دویدن‌های طولانی و بیشتر از یک ساعت، نوشیدنی‌ها یا ژله‌های ورزشی در حین دویدن و بعد از آن باعث پیشگیری از کمبود گلوکز می‌شود.

بهترین ساعت برای ورزش فشرده
برای دستیابی به بهترین عملکرد خود در ورزش، ساعات آخر بعدازظهر کاملاً مناسب هستند.

بهترین ساعت برای انجام تمرین‌های کششی
بدن در ساعات پایانی روز نسبت به انجام تمرین‌های کششی یا یوگا عکس‌العمل بهتری نشان می‌دهد. در این ساعات درجه حرارت بدن بالا است و ماهیچه‌ها انعطاف‌پذیرتر هستند. همچنین اگر قبل از خواب چند حرکت کششی انجام دهید، فشار روز را از بین می‌برد.

بهترین ساعت برای خواب
تمام افرادی که می‌خواهند تغییراتی در تناسب‌اندام خود به وجود آورند، می‌دانند که کیفیت خواب برای بازسازی و بهبود ماهیچه‌ها ضروری است. با این حال این موضوع به مدت خواب ارتباط ندارد، بلکه ساعتی که می‌خوابید مهم است. طبق یک تحقیق جدید، ساعت خواب ناهماهنگ یا متغیر، حتی اگر مدت‌زمان خواب یکسان باشد، بر روی کیفیت خواب تأثیر منفی گذاشته و باعث می‌شود نیروبخشی خواب کمتر شود؛ بنابراین بهتر است هر شب سر ساعت مشخصی بخوابید.

فوت و فن

Check Also

۲۰ فایده ی شکلات برای سلامتی

شکلات به عنوان یک درمان افراطی در نظر گرفته می‌شود، به این دلیل که به …