این مواد غذایی دندان‌ها را تیره می‌کنند

اگرچه میزان سفیدی دندان‌های هر فردی به جنس دندان‌ها بستگی دارد؛ اما برخی مواد غذایی نیز روی سفیدی دندان‌ها تأثیر منفی می‌گذارند. اگر می‌خواهید دندان‌های سفیدتری داشته باشید، این مواد غذایی را مصرف نکنید.
۱. قهوه سیاه
اگر قهوه خود را خالی و بدون شیر می‌خورید، بهتر است این عادت را کنار بگذارید و کمی شیر به قهوه خود اضافه نمایید تا رنگش روشن شود. رنگ تیره قهوه نه تنها روی دندان‌ها لک می‌اندازد، بلکه می‌تواند باعث کم شدن آب دهان شود. در نتیجه آب دهان کمی تولید می‌شود تا لک‌های قهوه را بشوید.۲. بلوبری
حتی با وجود این که این توت‌های قدرتمند سرشار از آنتی‌اکسیدان و مواد مغذی ضروری هستند؛ اما این میوه می‌تواند دندان‌هایتان را تیره کند. به جای این که یک مشت بلوبری را خالی بخورید، آن را به ماست اضافه نمایید یا اسموتی بلوبری را با نی بنوشید. نی مانع برخورد مستقیم بلوبری با دندان‌ها می‌شود.

۳. چغندر
رنگ قرمز پر رنگ چغندر بسیار اشتهابرانگیز است؛ اما متأسفانه به دندان‌ها آسیب می‌رساند. بهتر ست پس از مصرف چغندر بلافاصله دندان‌ها را آب بکشید تا ذراتی که باعث ایجاد لک می‌شوند، شسته شوند.

۴. کربوهیدرات‌های فرآوری شده
کربوهیدرات‌های فرآوری شده مانند بیسکویت‌ها، کلوچه‌ها، نان سفید و سایر مواد غذایی فرآوری شده، به ویژه آن‌هایی که دارای رنگ زرد یا نارنجی هستند، نه تنها روی دندان‌ها لک می‌اندازند، بلکه ممکن است باعث بروز کرم‌خوردگی نیز بشوند. میان‌وعده‌های فرآوری شده میزان زیادی شکر دارند و اگر شکر و کربوهیدرات‌ها مدت زیادی روی دندان‌ها بمانند، باکتری‌های داخل دهان از آن‌ها تغذیه کرده و باعث بروز کرم‌خوردگی می‌شوند.

۵. ترشی
انواع ترشی غرق در سرکه و مواد دیگری است که بسیار اسیدی هستند. به همین دلیل ترشی دشمن شماره یک دندان‌ها محسوب می‌شود. اگر نمی‌توانید از خوردن ترشی چشم‌پوشی کنید، سعی کنید هر بار که سراغ شیشه ترشی می‌روید، زیاد نخورید. همچنین پس از مصرف ترشی دندان‌های خود را مسواک بزنید.

۶. سس گوجه
سس گوجه نیز به شدت اسیدی است و باعث می‌شود دندان‌ها مستعد لک‌ شوند. از سبزی‌هایی مانند کلم بروکلی یا اسفناج در سس خود استفاده کنید تا یک مانع حفاظتی ایجاد کند و احتمال لک‌ افتادن روی دندان‌ها را کاهش دهد.

۷. سس سویا
رنگ تیره سس سویا دشمن سفیدی دندان‌ها است.

۸. کاری
ادویه کاری بسیار چسبناک است و برای سطح دندان‌ها مضر محسوب می‌شود.

۹. چای
چای حاوی اسیدهای تانیک است که مواد شیمیایی گیاهی محسوب شده و باعث ایجاد لک روی دندان‌ها می‌شوند. اگر نمی‌توانید از نوشیدن چای صرف‌نظر کنید، از چای‌های قلیایی‌تر مانند چای سبز استفاده کنید.

.footofan.com

 

Check Also

۲۰ فایده ی شکلات برای سلامتی

شکلات به عنوان یک درمان افراطی در نظر گرفته می‌شود، به این دلیل که به …