ایران و آمریکا ‘یازده زندانی را مبادله کردند

ایران و آمریکا ‘یازده زندانی را مبادله کردند’

جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی-آمریکایی واشنگتن‌پست یکی از چهار نفری است که از زندان آزاد شده است
ایران چهار زندانی آمریکایی ایرانی‌تبار را در جریان “تبادل زندانی” با آمریکا آزاد کرده است.
جیسون رضاییان، روزنامه‌نگار ایرانی-آمریکایی و خبرنگار واشنگتن‌پست که بیش از یک سال در ایران زندانی بود، از جمله افراد آزادشده است.
سعید عابدینی، امیر حکمتی و نصرت‌الله خسروی رودسری سه زندانی دیگری هستند که امروز شنبه ۲۶ دی (۱۶ ژانویه) آزاد شده‌اند.
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای آزادی این چهار زندانی را تایید کرده و گفته است که ایران همچنین متعهد شده است که درباره تعیین سرنوشت رابرت لوینسون، آمریکایی مفقود شده در ایران، همکاری کند.
در این بیانیه گفته شده است که آمریکا هم هفت ایرانی را که شش نفر از آنها تابعیت دوگانه ایرانی- آمریکایی دارند، آزاد کرده است.
به نوشته بیانیه وزارت خارجه آمریکا این کشور همچنین حکم جلب پلیس بین‌الملل و اتهامات ۱۴ ایرانی را که “بعید بود درخواست استرداد آنها عملی شود” لغو کرده است.
خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا نام زندانی‌های آزادشده در آمریکا را نادر مدانلو، بهرام مکانیک، خسرو افقهی، آرش قهرمان، تورج فریدی، نیما گلستانه و علی صابونچی معرفی کرده است.
یک مقام آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که توافق بر سر تبادل این زندانی‌ها بعد از ۱۴ ماه مذاکره “در ۲۴ ساعت گذشته” به دست آمده است.
به گفته مقام‌های ایرانی و آمریکایی دولت سوئیس در مبادله زندانی‌ها نقش ایفا کرده است.
واشنگتن پست در بیانیه‌ای از آزادی جیسون رضاییان ابراز خوشنودی کرده و “کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران” هم از آزادی او استقبال کرده است.
زندانی پنجم
همچنین از مقام‌های آمریکایی نقل شده است که ایران زندانی پنجمی به نام مت تره‌ویتیک را که یک دانشجوی آمریکایی بوده و در چند ماه اخیر بازداشت شده، آزاد کرده است.
اما گفته شده است که آزادی این زندانی در چارچوب برنامه تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا نبوده است.
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران گفته است که آزادی زندانی‌های “دوتابعیتی” در ایران “در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام” صورت گرفته است.
خبر آزادی چهار زندانی ایرانی-آمریکایی در حالی منتشر شده است که انتظار می‌رود تا ساعاتی دیگر آغاز مرحله اجرای توافق هسته‌ای ایران در وین با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا اعلام شود.
یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت که زمان‌بندی تبادل زندانی‌ها میان ایران و آمریکا ربطی به اجرای توافق هسته‌ای ایران ندارد.
+لحظه به لحظه با تحولات روز اجرای توافق هسته‌ای ایران

زندانیان آزادشده در ایران
جیسون رضاییان: خبرنگار ایرانی-آمریکایی روزنامه واشنگتن‌پست در ایران که در تابستان ۱۳۹۳ بازداشت شد. او در دادگاه پس از مجرم شناخته شدن در اتهام جاسوسی به زندان محکوم شد. دوره زندان آقای رضاییان اعلام نشده است.
سعید عابدینی: کشیش ایرانی-آمریکایی است که حدود سه سال و نیم پیش بازداشت و در اوین زندانی شد. اوایل زمستان سال ۱۳۹۱ خورشیدی او ابتدا به اعدام و پس از تجدید نظر به هشت سال زندان مجکوم شد. اتهام او فعالیت تبلیغی برای مسیحیت و تضعیف امنیت ملی بود.
امیر حکمتی: آمریکایی ایرانی‌تبار که اواخر پاییز سال ۱۳۹۰ بازداشت و به اتهام جاسوسی برای آمریکا محاکمه شد. او ابتدا به اعدام و بعد از تجدید نظر به ده سال زندان محکوم شد.
نصرت‌الله خسروی رودسری: پیش از این در گزارش‌های مربوط به زندانیان ایرانی-آمریکایی نام این فرد ذکر نشده بود. تلویزیون ایران نام او را به جای سیامک نمازی جزو آزادشدگان اعلام کرده است.

Iهمسر سعید عابدینی در توییتر خود آزادی آقای عابدینی را تایید کرده است
وکیل مدافع امیر حکمتی شهروند دیگر ایرانی-آمریکایی که به اتهام جاسوسی زندانی است به خبرگزاری تسنیم گفت: “صبح امروز موکلم تماس گرفت و گفت قوه‌ قضائیه او را احضار کرده است”.
سیامک نمازی، دیگر آمریکایی ایرانی‌تبار است که گفته می‌شود در ایران زندانی است. نام او در رسانه‌های ایران ابتدا به عنوان یکی از افراد آزادشده اعلام شد، اما بعدا گفته شد که او آزاد نشده است. بنا بر گزارش‌ها او حدود سه ماه پیش در ایران بازداشت شده است.
کسری ناجی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی به وین می‌گوید دوازده ایرانی در آمریکا به اتهام “دور زدن تحریم‌ها” زندانی هستند که هفت نفر از آنها آزاد شده‌اند.
مقام‌های ایران بارها به صورت صریح یا تلویحی نسبت به تبادل آقای رضاییان و سایر آمریکایی‌های زندانی در ایران، با ایرانیان زندانی در آمریکا که در ارتباط با نقض تحریم های این کشور محبوسند، ابراز تمایل کرده‌ بودند.
BBC

Check Also

گرمای شدید در شرق آمریکا شش قربانی گرفت

به گزارش مرکز ملی آب و هوای آمریکا، بر اثر موج گرمای شدید در ایالات …