۸ راه کمک کردن سگ ها به انسان ها

 

سگ های راهنمای افراد نابینا

 

این سگ ها برای هدایت و راهنمایی صاحبان خود که نابینا هستند در خیابان و عبور از موانع راه تعلیم می بینند. آنها همچنین «نافرمانی هوشمند» را یاد میگیرند، یعنی میدانند که از دستورات غیر ایمن مثل هدایت کردن صاحب خود به یک خیابان شلوغ، خودداری کنند. این سگ ها باید در زمان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یا وارد شدن به فروشگاه ها و رستورانها مودب بوده و رفتار خوبی داشته باشند. آنها همچنین مهارت تمرکز و خودداری از واکنش به چیزهایی که حواس آنها را ممکن است پرت کند را یاد می گیرند. از اینها مهم تر، سگهای راهنمای افراد نابینا باید روحیه اشتیاق به خوشنود کردن دیگران و سخت کوشی داشته باشند.

سگ های راهنمای افراد ناشنوا

 

این سگها آموزش میبینند که در خانه صاحبان خود که افرادی ناشنوا هستند را از صداهایی که برای استقلال و امینت روزانه ضروری هستند، مطلع کنند. آنها با انسان تماس بدنی برقرار کرده و او را به سمت منبع صدا هدایت میکنند. این سگها آزادی و استقلال مورد نیاز صاحبانشان را برای آنها فراهم میکنند.

در بیرون از خانه نیز این سگها صاحبان خود را نسبت به اطراف خود هوشیارتر میکنند. فرد ناشنوا یاد میگیرد که به واکنش سگ خود توجه کرده و از راهنمایی او استفاده کند. اگر سگ به طور ناگهانی بایستد یا برای نگاه کردن به چیزی برگردد، صاحب او هم همین کار را باید انجام دهد.

سگ های یاری رسان به افراد ناتوان حرکتی

 

این سگ ها کارهای مختلفی را برای انسانها انجام میدهند، مثل فشردن دکمه ها برای باز کردن درهای اتوماتیک یا آسانسور، برداشتن چیزهایی که روی زمین می افتد و آوردن وسیله مورد نیاز صاحبشان. به سگهایی که صاحبان آنها از ویلچیر استفاده میکنند آموزش داده میشود که بتوانند ویلچیر را در صورت نیاز هل داده و حرکت دهند.

این سگها همچنین برای کسانی که مشکلات تعادل بدن و مشکلات قدرتی دارند هم مفید هستند و در خانه هایی که به خوبی تجهیز شده باشند، میتوانند درها را باز و بسته کرده، چراغها را خاموش و روشن کنند یا برای کمک گرفتن سراغ فرد دیگری در خانه بروند.

سگ های درمانگر

 

این سگ ها همراهانی بسیار آرام و مهربان هستند که کارهای مختلفی را انجام میدهند. برحسب کاری که در روز به آنها محول میشود، ممکن است فقط نشسته یا دراز بکشند و به حرفهای صاحبشان گوش دهند. یک روز دیگر ممکن است برای اینکه بچه ها درمورد رفتار انسان با حیوانات آموزش ببینند به یک مدرسه بروند.

این سگها با بچه های ناتوان یا آنها که مشکل توهم دارند یا در بیمارستان بستری هستند هم کار میکنند. آنها همچنین با صاحب خود به کتابفروشی میروند و یا برای مراقبت از افراد سالخورده، سازمانهای خدمات خانواده، باشگاههای کتابخوانی و مراکز توانبخشی مورد استفاده قرار میگیرند.


سگ های هوشیار در برابر غش و حملات بیماری

 

این سگ ها برای هشدار دادن به صاحبشان از یک حمله قریب الوقوع حتی ساعتها قبل از اینکه فرد علائمی را احساس کند، آموزش میبینند. بعنوان مثال، این سگها با پارس کردن به صاحب خود اطلاع میدهند که قبل از وقوع حمله، نشسته یا دراز بکشد.

نژادهای مختلفی از سگ ها برای این منظور مناسب هستند. مهمترین ویژگی هایی که این سگها باید داشته باشند این است که خونگرم بوده و نسبت به احساسات و عواطف انسانها به شدت واکنش دهند. آنها باید بتوانند احساسات صاحب خود را مشاهده کرده و به آن واکنش دهند.

سگهای یاری رسان در سلامت فکری

 

این سگها به افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، اختلال اضطراب حاد، اختلال وحشت، ترس از مکانهای شلوغ، اختلال وسواس فکری یا عملی (OCD)، اختلال روحی، سندرم آسپرگر و اختلال اوتیسم کمک میکنند.

این سگها میتوانند هم در خانه و هم در مکانهای عمومی به صاحبان خود کمک کنند. آنها میتوانند به صاحب خود یادآوری کنند که قرصهای خود را مصرف کند، سر موقع برای مدرسه یا سر کار بیدار شود و با مشکلات احساسی خود کنار بیاید. همچنین در مکانهای خیلی شلوغ، راه را برای صاحب خود باز میکند.

سگ های یاری رسان به نیروهای پلیس

 

این سگها برای کار کردن با نیروهای پلیس که دچار اختلال استرس پس از سانحه هستند، توانایی حرکتی خود را از دست داده اند یا دچار نقص عضو شده اند، تعلیم میبینند. این سگها آموزش میبینند که به صاحبان خود برای تقویت اعتمادبه نفس کمک کنند.

این سگها بسته به نیاز صاحب خود تعلیم میبینند و به آنها کمک میکنند که در شرایط اورژانسی بهتر عمل کرده، درها را برای آنها باز و بسته میکنند، به برداشتن چیزها از روی زمین کمک میکنند، ویلچیر هل میدهند و برای بلند شدن ایستادن یا نشستن به صاحب خود یاری میرسانند.

سگ های زنده یاب

این سگ ها در مواقعی که حوادث غیر مترقبه مانند زلزله یا سیل به وقوع می پیوندد برای یافتن انسانهایی که در زیر آوار گرفتار شده اند و زنده هستند بکار گرفته می شود.

mardoman.net

Check Also

چرا درونگراها می‌توانند رؤسای فوق‌العاده‌ای شوند

یک افسانه محبوب رایج این است که مدیران و رؤسای ارشد، حتما باید شخصیت‌های برونگرایی …