۶ نقل قول در مورد عکاسی از عکاسان مشهور

 

نقل قول شماره‌ی ۱ از عکاس: رابرت کاپا – Robert Capa

کاپا8888

 

جمله: «اگر عکستان خوب نشده پس به اندازه کافی به سوژه نزدیک نشده‌اید»

این یعنی چه

اگر شما به سوژه نزدیک‌تر شوید عکس‌های شارپتری خواهید داشت و چینش المان‌ها در کادر بهتر صورت می‌گیرد. با پر کردن کادر یا با انجام برش (کراپ) نزدیک‌تر به سوژه، فضاهای مرده حذف شده و عکس پر محتواتری را ثبت خواهید کرد.

البته نباید آنقدری به سوژه نزدیک شوید که خودتان را در خطر بیاندازید. متاسفانه کاپا که عکاس جنگ بود در شورش Viet Minh سال ۱۹۵۴ در ویتنام بیش از حد به میدان مین نزدیک شد و همان جا درگذشت.

چطور آن را به کار گیرید

به جای استفاده از لنزی با فاصله‌ی کانونی بلند یا تله فوتو، از لنزی استاندارد با فاصله‌ی کانونی ثابت استفاده کنید. به این صورت مجبورید به سوژه نزدیک‌تر شوید و از اینرو تصویر بهتری از آن خواهید داشت.

حتی بهتر از آن، لنزهای ۵۰میلیمتری و ۸۵میلیمتری معمولا ماکسیمم دیافراگم بازی داشته که کاربرد بسیاری خوبی برای عکاسی در نور کم یا برای محو کردن پس زمینه دارند و چون به بزرگنمایی نیازی نیست در عین حال از اعوجاج اپتیکال تصویر نیز جلوگیری می‌شود.

 

نقل قول شماره‌ی ۲ از عکاس : آنسل آدامز – Asnel Adams

Untitled-1

جمله: «۱۲ عکس قابل قبول در یک سال برداشت خوبی است»

این یعنی چه

آنسل به نوشتارهایشان در زمینه‌ی هنر و علم عکاسی منظره مشهور است، ولی اگر نظریاتش در مورد بخش بندی به نظرتان گیج کننده است به همین یک جمله‌اش فکر کنید.

امروزه و در این عصر دیجیتال که شما می‌توانید صدها عکس را به سادگی از صحنه‌ای ثبت کنید ممکن است خیلی راحت با تعداد پایین بینندگانتان دلسرد شوید. حتی عکاسان بی نظیری همچون آنسل آدامز نیز برای موفقیت در کارهایشان نیاز به تلاش بسیاری داشتند.

چطور آن را به کار بگیرید

به ویژه در مورد عکاسی منظره بیش از کمیت بر کیفیت کارتان توجه نمایید. نقطه‌ی خوبی را پیدا کرده و در طلوع یا غروب آفتاب که نور خوبی فضا را فرا می‌گیرد عکسی را ثبت کنید و اگر لازم بود در زمان‌های مختلف روز یا حتی سال به آن سر بزنید تا بهترین نورپردازی ممکن در آن محل را ثبت نمایید.

شاید مجبور شوید بارها به یک منطقه سر بزنید تا بتوانید بهترین عکس ممکن را ثبت کنید.

 

نقل قول شماره‌ی ۳ از عکاس: دان مک کالین Don McCullin

2

جمله: «عکاسی برای من به معنای نگاه کردن نیست و من آن را حس کردن می‌دانم. اگر نتوانید آنچه که می‌بینید را حس کنید، هرگز بینندگان از دیدن عکستان حس نخواهند داشت.»

این یعنی چه

ثبت احساسات در عکاسی به معنای عاطفی یا رمانتیک بودن عکس شما نیست بلکه به معنای داخل کردن سلایق و درکتان از سوژه یا هم حسیتان با آن در عکس است. همچنین ثبت احساسات می‌تواند به معنای نشان دادن حس و حال سوژه یا خودتان در آن روز ‌باشد.

عکس مشهور McCullin از سربازی در جنگ Hue سال ۱۹۶۸، که به هزاران کیلومتر دورتر خیره شده ، بهتر از هر عکسی می‌تواند تاثیر و داستان جنگ را برای شما نقل کند.

چطور آن را به کار گیرید

این امر به حسی که شما می‌خواهید انتقال دهید بستگی دارد ولی به یاد داشته باشید که نورپردازی روشن حس مثبت و زنده بودن و از طرف دیگر تاریک بودن عکس چه به صورت طبیعی چه به صورت مصنوعی حس غم انگیز یا حتی ترسناکی به بیننده انتقال می‌دهد.

 

 نقل قول شماره‌ی ۴ از عکاس: رانکین – Rankin

Untitled-1-Recovered

جمله: «گاها پیش می‌آید که مردم کار شما را انقلابی ‌بنامند ولی شما باید به انقلابی بودن ادامه دهید. من نمی‌توانم در تمام زندگیم به عکاسی از ستاره‌ها بپردازم. شما باید تغییر کنید، باید به مسیرتان ادامه دهید و باید به دنبال چیزهایی جدید و غیرمعمول بگردید.»

این یعنی چه

عکاسان امروزه در مقایسه با پیشکسوتان این حرفه که غالبا از رنگ‌ها در عکس‌هایشان استفاده می‌کردند بیشتر به گرفتن عکس‌های سیاه و سفید یا گنگ علاقه دارند ولی شنیدن حرف‌های Rankin که شاید یکی از بهترین عکاسان بریتانیا بعد ازMartin Parr باشد خالی از لطف نیست.

حق کاملا با اوست. اگر او همیشه به عکاسی از مدل‌ها و ستاره‌ها ادامه می‌داد تاکنون به تاریخ پیوسته بود.

در عوض Rankin به پیشرفت ادامه داد و امروزه در رده‌ی افرادی چون David Bailey قرار گرفته و افراد زیادی برای عکاسی از او دعوت می‌کنند.

چطور آن را به کار گیرید

تا جایی که می شود خود را محدود به یک ژانر عکاسی نکنید. اگر تاکنون فقط عکاسی منظره انجام داده‌اید، مقداری از زمان خود را به عکاسی خیابانی اختصاص دهید و یا اینکه گرفتن پرتره‌ها یا عکس‌های ماکرو را امتحان کنید. یا حتی به طور آزمایشی به عکاسی در یک عروسی بپردازید.

 

نقل قول شماره ۵ از عکاس: آنری کارتیه برسون -Henri Cartier Bresson

5

جمله: «عکاسی برای من مانند یک جرقه‌ی ناگهانی است که از چشمی تیزبین نشات میگیرد و لحظه و جاودانگی آن را ثبت می‌نماید.»

این یعنی چه

Cartier Bresson نوشته‌های بسیاری دارد و به راحتی می‌توانید جملات او را پیدا کنید، ولی در این جمله خلاصه‌ای از نظریه‌ی «لحظه‌ی قاطع» (decisive moment) او قرار گرفته است.

شهرت او به مرحله بندی نکردن عکس‌هایش است بنابراین نبوغ او در توانایی‌اش در دیدن فرصت‌های عکاسی قرار دارد. او سریعاً بهترین نقطه را پیدا کرده و لحظه‌ای فانی را در چینشی عالی ثبت می‌نماید.

او هرگز بدون دوربین Lecia خود جایی نمی‌رود و اگر شما نیز به عکاسی خیابانی علاقه دارید باید همیشه آن را همراهتان داشته باشید.

چطور آن را به کار گیرید

اگر لنزها و دوربین اصلی‌تان خیلی بزرگ هستند، دوربینی کوچکتر و قابل حمل‌تری خریداری کنید. حال حواستان به سوژه‌های بالقوه باشد.

بعد از مشاهده‌ی سوژه برای عکاسی باید سریعاً در مورد چگونگی گرفتن عکس تصمیم گیری کنید. به عبارت دیگر باید فکر کنید می‌خواهید چه المان‌هایی را در کادر داشته باشید و یا اینکه دوست دارید چینش آنها در چهار گوشه‌ی کادر به چه صورتی باشد.

شما باید دقیقا در مورد محلی که ایستاده‌اید فکر کنید و تا جایی که می‌توانید، مانند Cartier Bresson، به اطراف صحنه بروید و زوایای مختلف آن را ثبت نمایید.

اگر با چیز چشمگیری مواجه شدید باید بی درنگ عکسی از آن را ثبت نمایید، بنابراین دوربین خود را برای عکاسی آماده کنید. برای نمونه آن را بر مد اولویت دیافراگم و بر ایزوی ۴۰۰ قرار دهید. با این تنظیمات تنها چیزی که می‌ماند محتوا و صحنه آرایی عکستان است.

نقل قول شماره‌ی ۶ از عکاس: آلفرد اشتایگلیتس – Alfred Steiglitz

6

جمله: «هر کجا که نور باشد شما می‌توانید عکسی بگیرید»

این یعنی چه

این جمله‌ی کوتاه موضوعات بسیاری را به ما می‌آموزد. از عکاسان هنری گرفته تا عکاسان استخدامی برای عروسی همگی بر این عقیده‌اند که برای گرفتن عکس خوب تنها به نور خوب نیاز است.

البته نور خوب همیشه به معنای ساعت طلایی عکاسی نیست و یک عکاس مجرب حتی در روزهای بارانی و یا ظهر روزی آفتابی نیز می‌تواند عکس‌های خوبی را ثبت کند ولی استفاده‌ی بهینه از نور موجود و عکاسی بر اساس وضعیت نوری فضا امری کلیدی برای رسیدن به نتایج خوب است.

چطور آن را به کار گیرید

صبحگاه برای عکاسی دست به کار شوید تا بهترین بهره را از نور ببرید. اگر تصمیم دارید در میانه‌ی روز به عکاسی بپردازید از یک فلاش مکمل یا رفلکتور برای کاهش سایه‌های شدید عکس استفاده کنید و سوژه‌ی خود را به سایه ببرید و یا اینکه رو به سمت نور عکس بگیرید.

اگر از فلاش متصل به دوربین استفاده می‌کنید، قدرت آن را کاهش دهید تا بتوانید حداکثر استفاده را از فلاش مکمل ببرید و عکستان غیر طبیعی به نظر نرسد.

اگر در فضای بسته عکس می‌گیرید از یک دیفیوزر (Diffuser یا پخش کننده نور( برای کاهش قدرت نور استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید نور را به یک دیوار سفید یا کم رنگ و یا حتی سقف بتابانید تا از تشکیل سایه‌های زشت حاصله از نور فلاش جلوگیری کنید.

به لطف حساسیت بالای دوربین‌های امروزی به نور کم، شما می‌توانید حتی در محیط‌های کم نور نیز عکس‌های خوبی را ثبت کنید. بعد از غروب آفتاب یا شب هنگام عکاسی را امتحان کنید تا ببینید چه نتایجی بدست می‌آورید.

Check Also

تونل زمان: ايران در اوايل سلطنت محمدرضا پهلوي‏

“مینارد اوون ویلیامز” که یکی از مشهورترین عکاسان گردشگر به شمار می‌رود و به خاطر …