۱۶ کتاب برتر سال ۲۰۱۵ از نظر کاربران Goodreads

book2222

کتاب همان یار مهربانی‌ست که گهگاهی ما را از دنیای فعلی خود بیرون می‌کشد و در ماجراهای درون خودش همسفر می‌سازد. سایت Goodreads‌ که یک شبکه‌ی اجتماعی کتاب است به تازگی بهترین کتاب‌های ۲۰۱۵ را از دید کاربران خود در شبکه‌اش اعلام کرده است. سری به لیست این کتاب‌ها می‌زنیم.

 هیچ‌کس به اندازه‌ی کسی که کتابی را خوانده است نمی‌تواند در مورد آن کتاب نظر دهد. کاربران Goodreads به کتاب‌هایی که در سال ۲۰۱۵ در ژانرهای مختلف منتشر شده بود، بر اساس نظر شخصی خود امتیاز دادند. هر کتابی که در ژانر مخصوص به خودش بالاترین امتیاز را کسب کرده، برنده ی این رقابت در نظر گرفته شده است.

 بخش داستانی: “برو دیده بانی بگمار” ، نوشته‌ی هارپر لی

این کتاب در واقع ادامه‌ی داستان “کشتن مرغ مقلد” است که اولین اثر خانم هارپر لی بود. حالا دیگر ۲۰ سال از آن دوران گذشته و اسکات فینچ ۶ ساله‌ی داستان کشتن مرغ مقلد، ۲۶ ساله شده است. او از نیویورک راهی آلاباما می‌شود تا پدر پیرش، اتیکاس را ملاقات کند. وقتی اسکات از بعضی اخبار ناخوشایند راجع به خانواده و زادگاهش باخبر می‌شود، خاطرات قدیمی در ذهنش جان می‌گیرند.

هارپر لی این بار داستان را از  ایالت  آلاباما با شخصیت‌های دوست داشتنی‌تری ادامه می‌دهد. انتشارات فراز با ترجمه‌ی محمد عباس آبادی این کتاب را منتشر کرده است.

بخش غیرداستانی: “عشق مدرن”، عزیز انصاری و اریک کلین برگ

“عشق مدرن” اثر مشترک یک طنزنویس به نام “عزیز انصاری” و یک جامعه شناس به نام “اریک کلین برگ” است. آن‌ها با نگاهی طنزآمیز و هوشمندانه به بررسی این موضوع می‌پردازند که در عصر دیجیتال، قرارهای عاشقانه به چه شکل است!

انصاری و کلین برگ در این کتاب نقش اینترنت را در مورد بهتر یا بدتر شدن مقوله‌ی عشق بررسی کرده‌اند. انصاری، طنز و تجربیات شخصی خود را چاشنی اکتشافات خود در زمینه عشق و پارادوکس های انتخاب در آن می‌کند.

 بخش معمایی و هیجانی: “دختری در قطار” ، پائولا هاوکینز

“ریچل” در مسیر رفت و آمد هر روزه‌اش با قطار به سمت لندن، از کنار منزل یک زن و شوهر عبور می‌کند. این زن و شوهر کاملا افراد نرمالی به نظر می‌رسند. ریچل در تخیل خود برای آنها اسم می‌سازد و حتی در مورد آن‌ها در افکارش داستان‌سازی می‌کند. تا این که یک روز در هنگام حرکت قطار، ریچل با صحنه‌ی نگران کننده‌ای برخورد می‌کند. حالا مرز بین تخیلات و واقعیت برای ریچل محو شده و کاشف به عمل می‌آید که شرایط آن‌طور که ریچل تصور می‌کرده، نبوده است.

“دختری در قطار” هاوکینز یک داستان هیجانی پر رمز و راز است که از لحظه‌ی شروع خواندن تا پایان آن، ترس به جان‌تان خواهد افتاد!

 بخش داستان‌های تاریخی: “بلبل”، کریستین هانا

کریستین هانا درباره‌ی این کتاب خود می‌گوید: “سخت‌ترین کتابی ست که تا به حال نوشته‌ام.” داستان کتاب مربوط به دوران جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹ است. “بلبل” روایت زندگی دو خواهر  است که در فرانسه زندگی می‌کنند. “وین” خواهر بزرگ‌تر است و از روی اجبار میزبان یک سرباز نازی است در حالی که شوهرش در میدان جنگ مشغول جنگ با آلمانی‌هاست. “ایزابل” خواهر ۱۸ ساله‌ی وین دختری یاغی و سرکش است. او عاشق مرد جوانی‌ست که باور دارد فرانسه می‌تواند نازی‌ها را شکست دهد.

در حالی که دیدگاه‌های متفاوت و فاصله‌ی جغرافیایی باعث جدایی دو خواهر از هم می‌شود، هانا به نشان دادن سرسختی دو خواهر دور افتاده از هم می‌پردازد.

 بخش خاطرات / زندگینامه: “کار در حال پیشرفت” ، کونور فرانتا

“کونور فرانتا” در کتاب “کار در حال پیشرفت” درباره سفرش از شهری کوچک به دنیای یوتیوب می‌گوید و این که چطور توانسته است به یکی از سوپراستارهای این وب‌گاه تبدیل شود.فرانتا مانند خیلی دیگر از جوانان ۲۰ ساله درگیر مسائل حاشیه‌ای زیادی بوده است اما بعد از مدتی موفق می‌شود جایگاهش را در جهان پیدا کند.

شاید در نگاه اول به نظر برسد که مخاطب اصلی کتاب فرانتا، جوانان زرنگ، امروزی و اهل دنیای دیجیتال هستند، اما در واقع اینطور نیست. این کتاب برای تمام سنین حرف‌هایی برای گفتن دارد.

بخش طنز: “چرا من نه؟” ، میندی کالینگ

“چرا من نه؟” دومین کتاب میندی کالینِ طنزنویس و هنرپیشه است. این کتاب درباره‌ی سفرش به هالیوود و تلاش او برای موفقیت است. داستان‌ها و توصیه های میندی در این کتاب ضمن صادقانه بودن با طنز و کنایه همراه هستند. به هر حال در صنعتی مثل هالیوود که انتظار دارد کامل و بدون نقص باشید، “خود واقعی بودن” کار خیلی سختی ست.

 بخش تاریخی / زندگینامه: ” مرده‌ی بیدار: آخرین مسیر از لوسیتانیا”، اریک لارسون

سال ۲۰۱۵، صدمین سالگرد غرق شدن کشتی لوسیتانیا بود که بزرگ‌ترین کشتی مسافربر دنیا محسوب می‌شد. این کشتی در اثر برخورد با یک زیردریایی آلمانی غرق شد. در این فاجعه از ۲۰۰۰ نفر جمعیت حاضر در کشتی، ۱۲۰۰ مرد، زن و کودک کشته شدند.

“مرده‌ی بیدار” ماجرای این کشتی اقیانوس پیما را از مبداء نیویورک تا مقصد لیورپول دنبال می‌کند و یافته‌هایش را با مخاطب در میان می‌گذارد.

 بخش ادبیات نوجوان: “همه‌ی مکان‌های روشن”، جنیفر نیون

“تئودور فینچ” و “ویولت مارکی” به طور اتفاقی همدیگر را در لبه پشت بام دبیرستان‌شان می‌بینند. فینچ تصمیم به خودکشی دارد. از طرفی ویولت تا روز فارغ التحصیلی تصمیم به شمارش معکوس گرفته تا بعد از آن روز بتواند از شهر خود فرار کند و خاطرات خواهرش را که تازه مرده است، فراموش کند.

“همه‌ی مکان‌های روشن” روایتی از دوستی، عشق، خودشناسی و زندگی در زمان حال است. نیون تصمیم دارد که برای ساخت فیلم این داستان وارد عمل شود.

 بخش علمی/ تخیلی: “ملکه ی سایه ها”، سارا جی.مس

“سلنا ساردوثین” عاشق هر کس که می‌شود، او را از دست می‌دهد. کتاب “ملکه‌ی سایه‌ها” چهارمین کتاب از سری “تخت شیشه‌ای” سارا جی.مس است که در آن هیچ چیز جلودار سلنا نیست و او قصد دارد انتقام شدیدی بگیرد.

مس از شروع داستان، خواننده را در سفر با سلنا همراه می‌کند.

 بخش علم و فناوری: “زیر پوست: نهنگ قاتل، SeaWorld و حقیقت ماهی سیاه”، جان هارگروف

این کتاب توسط یک مربی سابق نهنگ نوشته شده است که یکی از برندگان مستند “ماهی سیاه” بود. “زیر پوست” ادامه‌ای بحث اخلاقی نبودن اسیر کردن نهنگ ها به بهانه ی حفاظت و یا ایجاد سرگرمی با آن هاست.

هارگروف، پس از این که شاهد کشته شدن دو تن از دوستان مربی‌اش توسط نهنگ‌ها شد، نطقی بر ضد نمایش های آبی ارائه داد که یک طرف آن شرکت SeaWorld بود.

بخش عاشقانه: «اعتراف»، کالین هوور

خانم “اوبرن رید” تمام زندگی‌اش برنامه‌ریزی شده و بر اساس حساب و کتاب است برای به دست آوردن یک موقعیت شغلی وارد استودیوی دالاس می‌شود. صاحب این استودیو آقای خوش تیپی به نام “اوون جنتری” است. اوبرن به هیچ عنوان قصد ندارد که دلباخته‌ی این آقا شود، آن هم مردی با یک گذشته‌ی مرموز!

در ابتدا اوبرن تلاش می‌کند که اوون را نادیده بگیرد اما در نهایت شکست می‌خورد. حالا این راز اوون است که رابطه‌ی آن‌ها را تهدید می‌کند و تنها امید اوون این است که با یک اعتراف خودش را نجات دهد. “اعتراف” یازدهمین رمان هوور است.

 بخش داستان‌های علمی تخیلی: “پسر طلایی” ، پیرس براون

“پیرس براون” نویسنده جوان و تازه‌کاری ست که آثارش، خیلی زود در لیست پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفته است. کتاب “پسر طلایی” دومین کتاب از سه گانه‌ی “Red Rising” است که ترکیبی از سه داستان معروف “هانگر گیمز”،”اِندر گیمز” و “گیم آف ترونز” را در کنار هم قرار داده است!

 بخش فانتزی: “هشدار تریگر”، نیل گیمن

این رمان مناسب ذائقه‌ی علاقه‌مندان به گرافیک و داستان های فانتزی‌ست. “نیل گیلمن” مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه خود را در این اثر گلچین کرده است.

بخش آثار ترسناک: “آد مقدس” ، دین کونتز

“آد توماس” یک آشپز معمولی است که پس از دریافت یک هدیه‌ی عجیب می‌تواند با ارواح صحبت کند.

آد مقدس هفتمین و آخرین کتاب از سری داستانی حماسه‌های “آد توماس” است و از آنجا شروع می‌شود که آد به شهر کوچکی می‌رود و توانایی های مافوق طبیعی اش در آنجا ظاهر می‌شوند.

بخش رمان های گرافیکی /کمیک: “حماسه، جلد 4” ، برایان کی ون و فیونا استیپلز

این داستان تلفیقی از دو داستان “رومئو و ژولیت” و “جنگ ستارگان” است که توانست جایزه‌ی Eisner را در بخش نویسندگی و هنری از آن خود کند.

بخش اولین اثر یک نویسنده: “ملکه‌ی سرخ”، ویکتوریا آویارد

“ویکتوریا آویارد” اولین نویسنده‌ای است که اولین اثرش در بخش ادبیات نوجوان در  لیست پرفروش‌ترین‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفته است. در این داستان مردم دنیا به ۲ دسته تقسیم می‌شوند: قرمزها و نقره‌ای‌ها. قرمزها همان مردم عادی هستند که خون‌شان قرمز است و نقره‌ای‌ها هم خون نقره‌ای رنگ دارند و همین موضوع باعث می‌شود خود را نژاد برتر با قدرت‌های ویژه بدانند.

“میر بارو” یک دختر جوان از دسته‌ی قرمزهاست که در قصر نقره ای‌ها خدمتکار است. او پس از مدتی کشف می‌کند که نه تنها خودش هم دارای توانایی‌های مخصوص است، بلکه می‌تواند از آن‌ها برای مغلوب ساختن نقره‌ای‌ها استفاده کند.

Check Also

زندگینامه احمد شاملو

احمد شاملو (زاده ۲۱ آذر، ۱۳۰۴ در تهران؛ در خانهٔ شمارهٔ ۱۳۴ خیابان صفی‌علیشاه – …