۱۰ نشانه کمبود روی در بدن

Zing

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، ۳۱ درصد از مردم سراسر جهان دچار کمبود روی هستند. برای شناسایی کمبود روی در بدن، بهتر است نشانه‌های آن را بشناسید.

روی یک عنصر ضروری است که مزایای بسیاری برای بدن دارد. این عنصر برای تقسیم سلولی ضروری است و به رشد طبیعی جنین در دوران بارداری، دوران کودکی و بزرگسالی کمک می‌کند.
بدن حدود ۲ الی ۳ گرم روی دارد که بیشتر آن در ماهیچه‌های اسکلتی و استخوان‌ها قرار دارد. همچنین روی در کلیه‌ها، پانکراس، شبکیه چشم، کبد، سلول‌های خونی، دندان، مو، پوست، پروستات و بیضه‌ها وجود دارد.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، ۳۱ درصد از مردم سراسر جهان دچار کمبود روی هستند. علت اصلی کمبود روی، تغذیه نامناسب و ناکافی است. همچنین کمبود روی در اثر مصرف الکل، جراحی چاقی مفرط، دیابت و اختلالات دیگر نیز به وجود می‌آید.

در ادامه به ۱۰ نشانه کمبود روی اشاره کرده‌ایم.
۱. سیستم ایمنی ضعیف
سیستم ایمنی بدن برای این که درست کار کند، به روی نیاز دارد. کمبود روی باعث کاهش یا تضعیف آنتی‌بادی‌ها شده و سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند. افرادی که دچار کمبود روی هستند، مستعد ابتلا به عفونت، سرماخوردگی و آنفولانزا هستند.
۲. اسهال مداوم
کمبود روی در بدن منجر به افزایش بیماری و شدت اسهال می‌شود. کمبود روی حتی ممکن است باعث بروز بیماری‌های روده‌ای دیگر مانند کولیت زخمی، التهاب مزمن بخش زیرین روده و سندرم کوتاهی روده نیز بشود.
۳. کاهش اشتها
علت بروز بی‌اشتهایی در اثر کمبود روی هنوز معلوم نیست. با این حال ظاهراً روی بر روی فرارسان‌های عصبی در بخش‌های مختلف مغز تأثیر می‌گذارد و در نتیجه اشتها را کاهش می‌دهد.
۴. رشد ضعیف کودکان
روی برای رشد عادی کودکان ضروری است. این ماده معدنی در رشد سلولی، تمایز سلولی و سوخت‌وساز نقش دارد.
۵. کم‌پشتی مو
کمبود روی باعث ضعیف شدن سلول‌های پوست سر می‌شود. در نتیجه مشکلاتی نظیر طاسی، سفید شدن مو، خشکی، شکنندگی مو و ناهنجاری‌های ساختاری به وجود می‌آید. همچنین کمبود روی ممکن است موهای مژه‌ها و ابروها را نیز تحت تأثیر بگذارد.
علاوه بر این، کمبود روی با کم‌کاری غده تیروئید ارتباط دارد که باعث کم‌پشتی مو و طاسی می‌شود.
۶. مشکلات پوستی
کمبود روی در بدن منجر به بروز جوش، اگزما، سوریاس و آکرودرماتیت آنتروپاتیک می‌شود.
۷. آشفتگی‌های رفتاری
در برخی از اختلالات روانی مانند زوال عقل، روان‌پریشی و اضطراب کمبود روی شایع است. روی یک ماده ضدافسردگی است که با بی‌ثباتی احساسی ارتباط دارد.
۸. مشکلات بینایی
روی برای بینایی نیز ضروری است. میزان زیادی روی در لکه زرد شبکیه وجود دارد. روی باعث می‌شود ویتامین آ، ملانین بسازد تا شما شب‌ها بهتر ببینید.
۹. عملکرد ضعیف ذهنی
کمبود روی در بدن به سیستم عصبی آسیب می‌رساند و مهارت‌های ذهنی مانند یادگیری و سطح لذت را تضعیف می‌کند.
۱۰. مفاصل و استخوان‌های ضعیف
روی یک ماده حیاتی برای استخوان‌ها محسوب می‌شود که به تحریک استخوان‌زاها کمک می‌کند. کمبود روی باعث بروز درد در مفاصل می‌شود. از آنجا که میزان روی موجود در استخوان‌ها با افزایش سن، کاهش می‌یابد، بهتر است از مکمل روی استفاده کنید.
توصیه‌هایی برای درمان کمبود روی
کمبود روی را می‌توان به راحتی از طریق منابع غذایی درمان کرد. از جمله منابع غذایی حاوی روی می‌توان به مواد غذایی زیر اشاره کرد:

  • گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم‌مرغ
  • صدف، خرچنگ، لابستر و سخت‌پوستان دریایی دیگر
  • حبوبات، لوبیاجات پخته، نخود و عدس
  • مغز میوه و دانه‌هایی مانند بادام، کنجد و کدوحلوایی
  • غلات کامل
  • صبحانه تشکیل شده از غلات غنی‌شده
  • محصولات لبنی مانند پنیر و شیر کم‌چرب

همچنین پس از مشورت با پزشک می‌توانید از مکمل روی نیز بهره ببرید.

footofan.com

Check Also

۲۰ فایده ی شکلات برای سلامتی

شکلات به عنوان یک درمان افراطی در نظر گرفته می‌شود، به این دلیل که به …