۱۰ ماده غذایی که کلسترول را کاهش می‌دهند

 

 

افرادی که کلسترول بالایی دارند، بایستی از یک سری مواد غذایی خاص بهره ببرند تا سطح کلسترول خونشان افزایش نیابد. در ادامه یک سری مواد غذایی که کلسترول را کاهش می‌دهند، به شما معرفی خواهیم کرد.
۱. سویا
مهم‌ترین تغییری که باید در رژیم غذایی خود ایجاد کنید، کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده است. سویا که جایگزین مناسبی برای گوشت و پنیر محسوب می‌شود، از طریق کاهش میزان چربی‌های اشباع شده به قلب کمک می‌کند.
چرا چربی‌های اشباع شده مضر هستند؟ کبد از چربی‌های اشباع شده استفاده کرده و کلسترول می‌سازد. در نتیجه مصرف غذاهایی که چربی‌های اشباع شده دارند، سطح کلسترول را افزایش می‌دهد. چربی‌های اشباع شده معمولاً در مواد غذایی به‌دست‌آمده از حیوانات مانند شیر پرچرب، خامه، کره، پنیر، گوشت گاو و بره وجود دارد. همچنین یک سری چربی‌های اشباع شده وجود دارد که از گیاهان به دست می‌آید، مانند روغن دانه خرما، روغن نارگیل و چربی‌های گیاهی.۲. لوبیاجات
لوبیاجات سرشار از فیبر هستند. همچنین لوبیاجات میزان زیادی فیبر قابل‌حل در آب دارند که کلسترول را نیز کاهش می‌دهد. اگر هر روز یک فنجان لوبیاجات بخورید، مانند لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، لوبیا سیاه یا نخود، در عرض ۶ هفته تا ۱۰ درصد کلسترول خود را کاهش خواهید داد.

۳. ماهی سالمون
تحقیقات نشان دادند انواع خاصی از چربی در واقع با کلسترول بالا مقابله می‌کنند. اسیدهای چرب امگا ۳ که در ماهی سالمون و ماهی‌های دیگر آب‌های سرد وجود دارند، به کاهش کلسترول بد و تری‌گلیسیرید کمک می‌کنند. ماهی سالمون منبع فوق‌العاده خوبی از پروتئین است؛ زیرا میزان زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ دارد که برای قلب مفید هستند و میزان کمی کلسترول بد و چربی‌های اشباع شده دارند.

۴. آووکادو
آووکادو منبع خوبی از چربی‌های تک‌سیرنشده است که برای سلامت قلب مفید است.

۵. سیر
هزاران سال است که سیر در هر فرهنگی در جهان استفاده می‌شود. ارزش غذایی و طعم سیر باعث شده این ماده غذایی همواره در آشپزخانه حضور داشته باشد. سیر کلسترول را کاهش می‌دهد، از ایجاد لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند، فشارخون را کاهش می‌دهد و بدن را در مقابل عفونت‌ها محافظت می‌کند. علاوه بر این سیر از چسبیدن ذرات کلسترول به دیواره رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند.

۶. اسفناج
اسفناج حاوی میزان زیادی لوتئین است؛ رنگ‌دانه زردرنگی که در سبزی‌های برگ‌دار سبز رنگ و زرده تخم‌مرغ وجود دارد. لوتئین از دژنراسیون ماکولا جلوگیری می‌کند. حالا تحقیقات نشان داده‌اند اگر روزانه ½ فنجان ماده غذایی حاوی لوتئین مصرف کنید، از حملات قلبی نیز پیشگیری می‌شود؛ زیرا کلسترول روی دیواره رگ‌های خونی را از بین می‌برد.

۷. مارگارین
مارگارین کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

۸. چای
چای میزان زیادی ترکیبات آنتی‌اکسیدان دارد. تحقیقات ثابت کرده‌اند چای به تسکین رگ‌های خونی کمک کرده و از ایجاد لخته‌های خونی جلوگیری می‌کند. مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان موجود در چای که فلاونوئید نام دارد، از اکسیداسیون کلسترول بد که منجر به تشکیل پلاک در دیواره رگ‌های خونی می‌شود، جلوگیری می‌کند.

۹. گردو، بادام‌هندی و بادام
مغز میوه‌ها حاوی چربی‌های تک‌سیرنشده هستند و برای سلامت قلب مفید واقع می‌شوند. همچنین مغزها دارای ویتامین ای، منیزیم، مس و فیتوکمیکال‌ها هستند که با سلامت قلب ارتباط دارند. علاوه بر این، گردو سرشار از امگا ۳ است. افرادی که به طور منظم مغز میوه می‌خورند، کمتر دچار بیماری‌های قلبی و بیماری‌های دیگر می‌شوند.

۱۰. شکلات
اگر می‌خواهید با مصرف شکلات به سلامت قلب خود کمک کنید، از شکلات تلخ یا تلخ‌و‌شیرین استفاده کنید. این شکلات‌ها در مقایسه با شکلات شیری، ۳ برابر بیشتر آنتی‌اکسیدان دارند. این آنتی‌اکسیدان‌ها از چسبیدن پلاکت‌های خونی به یکدیگر پیشگیری کرده و مانع مسدود شدن رگ‌های خونی می‌شوند.

 

Check Also

۲۰ فایده ی شکلات برای سلامتی

شکلات به عنوان یک درمان افراطی در نظر گرفته می‌شود، به این دلیل که به …