۱۰ ماده غذایی برتر برای بهبود کم‌کاری غده تیروئید

تیرویی222د

کم‌کاری تیروئید نوعی بیماری است که در آن غده تیروئید نمی‌تواند برای فعالیت‌های روزانه بدن به اندازه کافی هورمون تولید کند. با این حال شما می‌توانید از طریق تغذیه این مشکل را برطرف کنید.
فعالیت غده پروانه‌ای شکل کوچک واقع در گردن بر روی انواع سیستم بدن تأثیر می‌گذارد. هورمون‌های تولیدشده توسط این غده (TSH، T3 و T4) خلق‌وخو، سوخت‌وساز، میزان انرژی، درجه حرارت بدن، ضربان قلب و فشارخون را تنظیم می‌کند.
برخی از علائم کم‌کاری غده تیروئید عبارت‌اند از خستگی مفرط، افزایش وزن ناگهانی و ناتوانی در کم کردن وزن، افزایش حساسیت به سرما، یبوست، پوست بسیار خشک، پف صورت، گرفتگی صدا، سطح بالای کلسترول خون، درد عضلانی، درد مفاصل، نازک شدن مو و اختلال حافظه.
علائم کم‌کاری تیروئید ممکن است در آغاز خفیف باشد؛ اما زمانی که سوخت‌وساز بدن به تدریج کم‌تر می‌شود، بیشتر مشاهده می‌شوند.
برای درمان کم‌کاری غده تیروئید، بایستی یک سری دارو مصرف شود. درمان کم‌کاری تیروئید با هورمون‌های مصنوعی تیروئید یک گزینه ساده، بی‌خطر و مؤثر است. با این حال، برخی از مواد غذایی نیز می‌توانند به بهبود سلامت تیروئید و افزایش اثربخشی سوخت‌وساز بدنتان کمک کنند.در ادامه به ۱۰ ماده غذایی برتر که به بهبود کم‌کاری غده تیروئید کمک می‌کنند، اشاره خواهیم کرد.

۱. جوز برزیلی
سلنیوم یک ماده معدنی مهم برای عملکرد مناسب تیروئید است. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۵ در نشریه The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شد، کمبود سلنیوم با افزایش خطر ابتلا به بیماری تیروئید در ارتباط است. علاوه بر این، افزایش مصرف سلنیوم ممکن است این خطر را کاهش دهد.
بهترین منبع سلنیوم جوز برزیلی است. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ در نشریه American Journal of Clinical Nutrition منتشر شد، خوردن ۲ جوز برزیلی به صورت روزانه برای افزایش سطح سلنیوم در بدن مؤثر است.
در واقع، افزودن این ماده غذایی به رژیم غذایی،‌ نیاز به غنی‌سازی یا مصرف مکمل‌ها برای بهبود وضعیت سلنیوم را از بین می‌برد.
علاوه بر این، از آنجا که جوز برزیلی سرشار از اسیدآمینه ال-آرژنین است، به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.
شما می‌توانید ۲ یا ۳ عدد جوز برزیلی را به عنوان یک میان وعده سالم بخورید یا چند عدد به سالاد یا سیب‌زمینی سرخ‌کرده اضافه کنید.

۲. روغن نارگیل
روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب سالم است که به افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید کمک می‌کند. این اسیدهای چرب باعث تحریک تولید هورمون تیروئید و همچنین حفظ عملکرد عادی غده می‌شود.
علاوه بر این، روغن نارگیل باعث افزایش کاهش وزن و کاهش سطح کلسترول می‌شود که جزو مسائل رایج مربوط به تیروئید هستند.
روغن پخت‌وپز خود را با روغن نارگیل کاملاً خالص جایگزین کنید. می‌توانید از روغن نارگیل به جای کره در پخت‌وپز استفاده کنید. همچنین می‌توانید روزانه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص را با اضافه کردن آن به شیر، چای، شکلات داغ یا چربی بخورید.
توجه: روزانه بیش از ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل مصرف نکنید.

۳. ماست
ماست نیز با توجه به میزان ویتامین دی بالایی که دارد، برای سلامتی تیروئیدتان خوب است. در واقع، کمبود ویتامین دی با بیماری هاشیموتو، یکی از شایع‌ترین علل کم‌کاری تیروئید، در ارتباط است.
طبق تحقیق منتشرشده در نشریه Endocrine Practic در سال ۲۰۱۳، ویتامین دی نقش مهمی در توسعه بیماری هاشیموتو یا پیشرفت آن به سوی کم‌کاری تیروئید دارد.
علاوه بر این، ماست پروبیوتیک به حفظ تعادل باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند. همچنین ماست حاوی میزان قابل‌توجهی کلسیم، پروتئین و ید است که برای تیروئید و همچنین سلامت کلی مهم هستند.
سعی کنید حداقل روزانه یک فنجان ماست، به‌صورت ساده به همراه میوه‌های تازه یا ترکیب‌شده با اسموتی استفاده کنید.

۴. ماهی سالمون
ماهی سالمون یکی از بهترین ماهی‌هایی است که شما می‌توانید برای سلامت تیروئید و بهبود سوخت‌وساز بدن بخورید. همچنین ماهی سالمون دارای خواص ضدالتهابی قابل‌توجهی است. تحقیقات متعددی مزایای ماهی سالمون برای سلامتی را تأیید کرده است.
طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ در نشریه The Journal of Nutritional Biochemistry منتشر شد، اسیدهای چرب به سلول‌های تیروئید موجود در کبد سیگنال می‌فرستد تا چربی بیشتری بسوزانند.
طبق تحقیق سال ۲۰۱۴ که در نشریه Physiologica Hungarica منتشرشده، اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند ​​به عنوان یک عامل عصبی محافظ در برابر اختلال شناختی ناشی از کم‌کاری تیروئید مفید واقع شوند.
علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی که یکی دیگر از عوارض جانبی کم‌کاری تیروئید است را کاهش می‌دهند.

۵. جلبک دریایی
برای کمک به عملکرد درست غده تیروئید به ید نیاز دارید. ید به اسیدآمینه تیروزین متصل می‌شود تا تیروکسین بسازد که برای عملکرد درست تیروئید ضروری است.
سطح ناکافی ید در بدن مانع تولید هورمون تیروئید تنظیم‌کننده سوخت‌وساز بدن می‌شود.
برای دریافت ید موردنیاز بدن، بدون افزایش مصرف نمک، جلبک دریایی یکی از بهترین گزینه‌هاست. این سبزی دریایی نیز دارای مواد مغذی از جمله کلسیم، فیبر، پروتئین، فسفر، منیزیم، سلنیوم، منگنز، آهن و ویتامین‌های آ، ب، سی، ای و کِی است.
شما می‌توانید جلبک دریایی را در سوشی، سوپ و سالاد استفاده کنید. میان‌وعده‌های جلبک دریایی نیز در بازار موجود است که جایگزینی کم‌چرب، سالم و فوق‌العاده برای سیب‌زمینی سرخ‌کرده محسوب می‌شود.
توجه داشته باشید: اگر شما مشکل تیروئید خودایمن دارید، از مصرف بیش‌ازحد جلبک دریایی و دیگر سبزی‌های دریایی اجتناب کنید. چون ممکن است وضعیت شما را بدتر کند.

۶. برنج قهوه‌ای
افرادی که کم‌کاری تیروئید دارند اغلب به کربوهیدرات بیش از انواع دیگر مواد غذایی اشتیاق دارند و این به دلیل کاهش سطح سروتونین است. کربوهیدرات‌ سطح سروتونین را افزایش می‌دهند.
علاوه بر این، کربوهیدرات بر روی عملکرد تیروئید تأثیر مستقیم دارد؛ زیرا بدن برای تبدیل هورمون T4 غیرفعال به هورمون T3 فعال به انسولین نیاز دارد. انسولین در میان افرادی که رژیم غذایی با کربوهیدرات کم دارند، نسبتاً پایین است.
خوردن کربوهیدرات سالم مثل برنج قهوه‌ای مهم است. از آنجا که برنج قهوه‌ای سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده است، به هضم آسان و افزایش اجابت مزاج، کاهش مشکلات رایج گوارشی که افرادی که کم‌کاری تیروئید دارند با آن مواجه هستند، کمک می‌کند.
همچنین برنج قهوه‌ای با کاهش و متعادل کردن قند خون، به افزایش سطح انرژی کمک می‌کند.
توجه: برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر است که می‌تواند با هورمون مصنوعی تیروئید تداخل ایجاد کند. توصیه می‌شود که داروی تیروئید خود را چند ساعت قبل یا بعد از خوردن مواد غذایی غنی از فیبر غذایی مصرف کنید.

۷. لوبیا قرمز
خوردن لوبیا، به ویژه لوبیا قرمز، به افزایش عملکرد تیروئید کمک می‌کند. لوبیا حاوی میزان مناسبی ید معدنی همراه با دیگر مواد مغذی ضروری مانند پروتئین، مس، پتاسیم، کلسیم و اسیدفولیک است که به حفظ سلامت تیروئید و افزایش تولید هورمون کمک می‌کند.
لوبیا حتی یک منبع غذایی مهم برای انرژی پایداراست. لوبیا سرشار از فیبر است، درنتیجه برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند که در بین افرادی که کم‌کاری تیروئید دارند، رایج است، مفید است.
۳ یا ۴ بار در هفته نصف فنجان لوبیا قرمز به سوپ، سالاد یا خورشت اضافه کنید. همیشه لوبیا را یک شب قبل در آب بخیسانید و آب آن را قبل از پختن دور بریزید.

۸. تخم‌مرغ
تخم‌مرغ منبع خوبی از تیروزین، ید و سلنیوم است که غده تیروئید برای عملکرد درست به آن‌ها نیاز دارد. کمبود هر یک از این مواد مغذی می‌تواند باعث ایجاد مشکل در تیروئید شود.
همچنین تخم‌مرغ‌ منبع خوبی از پروتئین است. بدون پروتئین کافی تیروئید نمی‌تواند درست کار کند، حتی اگر شما در حال مصرف داروهای تیروئید باشید.
این ماده غذایی سالم و همه‌کاره ویتامین آ و دی، روی، کلسیم، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های دیگری را نیز برای بدن تأمین می‌کند.
روزانه ۱ تا ۲ عدد تخم‌مرغ بخورید. شما می‌توانید آن‌ها را به‌صورت املت، آب‌پز یا نیمرو استفاده کنید.

۹. صدف
صدف یکی از بهترین منابع روی و ماده معدنی موردنیاز برای عملکرد سالم تیروئید محسوب می‌شود. روی به تبدیل T4 به T3 در افراد مبتلا به سطح پایین T3 کمک کرده و سطح TSH را طبیعی می‌کند.
طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۳ در نشریه International Journal of Trichology منتشر شده، کمبود روی ممکن است به طور قابل‌توجهی به پیدایش کم‌کاری تیروئید منجر شود.
علائمی مانند افسردگی، حدت طعم، از دست دادن اشتها، ضایعات پوستی و ریزش مو می‌تواند با مصرف مکمل روی بهبود یابد.
همچنین صدف سرشار از ویتامین دی است. افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید دارای سطح ویتامین دی پایین هستند.
صدف می‌تواند به‌صورت خام، دودی، آب پز، سرخ‌شده، کنسرو شده، بخارپز شده یا کبابی مصرف شود. زمانی که صدف را به‌صورت خام مصرف می‌کنید باید توجه کنید که ممکن است حاوی باکتری باشد.

۱۰. مرغ
مرغ برای افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید مفید است. این منبع پروتئین حیوانی حاوی میزان مناسبی اسیدهای آمینه به ویژه تیروزین است. این اسیدآمینه جزوه مواد سازنده هورمون تیروئید است.
علاوه بر این، ویتامین آ موجود در جگر مرغ نقش مهمی در بهبود تیروئید تنبل ایفا می‌کند.
برای اطمینان از کیفیت بالای منبع پروتئین، سینه مرغ را انتخاب کنید. سوپ مرغ یا مرغ کبابی یک شام یا ناهار سالم است. استفاده از جگر مرغ سرخ‌کرده، ۲ یا ۳ بار در هفته انتخاب خوبی است.

Check Also

غذاهای حاوی افزودنی را کمتر مصرف کنید

آیا تاکنون به این مساله فکر کرده‌اید غذاهای کنسروی یا محصولات غذایی فرآوری شده که …