۱۰ فانوس دریایی زیبای جهان

فانوس2
زمانی فانوس‌های دریایی یکی از ابزار‌های لازم برای دریانوردان بودند که از طریق آن‌ها به وجود توده‌های ساحلی پی می‌بردند. اما حال تقریبا نقش خود را از دست داده‌اند و تبدیل به نمادی در جهت سفر‌ها و راه‌های دریایی شده‌اند. فانوس‌های دریایی بسیار خیره کننده‌ای در دنیا وجود دارند که برخی همچنان فعال هستند.

۱- فانوس دریایی Lindau، آلمان

فانوس دریایی آلمان

این فانوس دریایی که در جنوب آلمان و دریاچه Constance قرار گرفته در سال ۱۸۵۶ ساخته شده است. این فانوس دریایی در واقع جایگزین فانوس قبلی است که Mangtrum Tower نامیده می‌شد و در سال ۱۲۳۰ ساخته شده بود. فانوس دریایی Lindau ارتفاعی در حدود ۳۲.۹ متر دارد که وجه تمایز آن با سایرین یک ساعت بزرگ است که در بخش میانی فانوس قرار گرفته و از سطح شهر نیز می‌توان آن را مشاهده کرد.

این فانوس دریایی در سال ۱۹۳۶ الکتریکی شد و در سال ۱۹۹۰ نیز خودکار شد. بازدید کنندگان می‌توانند به Lindau سفر کنند و در آن اطلاعاتی در خصوص طبیعت منطقه و صنعت حمل و نقل شهر به دست آورند.

۲- فانوس دریایی Fanad، ایرلند

فانوس دریایی ایرلند

بعد از اینکه یک کشتی بزرگ در آب‌های شهر Fanad غرق شد ساکنان این شهر برای ساخت یک فانوس دریایی تقاضا دادند. در سال ۱۸۱۸ این فانوس دریایی با ارتفاع ۲۷.۴ متر تکمیل شد و در سال ۱۹۰۹ حجم نور بیشتری را تجربه کرد که این چراغ می‌توانست در مسیر ساعت حرکت کند و هر ۱۵ ثانیه ۶ فلش بزند. در نهایت سال ۱۹۷۵ شهروندان Fanad شاهد بازسازی فانوس خود بودند که از انرژی الکتریکی استفاده کرد.

۳- فانوس شهر Portland ،Maine

فانوس دریایی Maine

فانوس دریایی تاریخی شهر پورتلند Cape Elizabeth نامیده می‌شود و در سال ۱۷۹۱ تکمیل شد. Cape Elizabeth در واقع قدیمی‌ترین فانوس دریایی Maine و یکی از قدیمی‌ترین فانوس‌های آمریکا است. این برج ۲۴.۳ متر ارتفاع دارد که در جنگ‌های داخلی باعث کاهش حملات کشتی‌ها شد و ارتفاع اصلی آن در سال ۱۸۸۱ کاهش یافت و دوباره در سال ۱۸۹۳ پس از شکایت دریانوردان به شکل قبلی خود بازگشت. در سال ۱۸۹۱ نیز ساختمان آن ساخته شد و اکنون به عنوان موزه دریانوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در پارک Fort Williams قرار گرفته است.

این فانوس دریایی در سال ۱۹۸۹ از قابلیت عملکرد اتوماتیک برخوردار شد و در سال ۱۹۷۳ به عنوان اثر ملی ثبت شد و در حال حاضر نیز توسط آمریکا و گارد ساحلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴- فانوس Yaquina Bay، اورگان

فانوس دریایی Oregon

مدتی کوتاهی بعد از Newport، Oregon فانوس جدیدی را به خود دید. ساکنان این شهر به نیازشان در خصوص فانوس دریایی برای مشاهده کشتی‌ها پی بردند و در نتیجه سال ۱۸۷۱ ساخت Yaquina Bay به اتمام رسید. سه سال بعد از آن زمانی که فانوس‌های دریایی جدیدی ساخته شدند، این فانوس از رده خارج شد. در سال ۱۹۴۶ زمان بندی برای تخریب آن در نظر گرفته شد اما لینکلن با جمع کردن پول اقدام به حفظ آن کرد. سرانجام در سال ۱۹۵۱ این ساختمان به عنوان اثری تاریخی به رسمیت شناخته شد و برای ۱۸ سال به عنوان موزه شهر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در سال ۱۹۷۰ این اثر ثبت ملی شد و این، امکان بازسازی و تعمیر آن تحت حفاطت‌های تاریخی را میسر می‌کرد. سرانجام در ۱۹۹۶ بعد از صد سال عدم فعالیت، فانوس دریایی اورگان دوباره روشن شد و این مکان در حال حاضر به عنوان مرکز گارد ساحلی آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صورت خصوصی نگهداری می‌شود. این فانوس دریایی ساختار جالبی نیز دارد و در واقع خانه‌ای است که در بالای آن یک فانوس قرار گرفته است.

سفر به این فانوس دریایی برای عموم آزاد است. البته اگر اهل خرافات هستید بهتر است به سراغ این مکان نروید. زیرا گفته می‌شود خالی از سکنه و ترسناک است.

۵- فانوس The St.Augustine، فلوریدا

فانوس دریایی فلوریدا

این مکان اولین فانوس دریایی در فلوریدا است که ساختمان اصلی آن بعد از فرسوده شدن پایه‌هایش به اقیانوس سقوط کرد. اما ساختمان فعلی آن سال ۱۸۷۴ در جزیره آناستازیا ساخته شده است و در سال ۱۹۳۶ نیز مجهز به سیستم الکتریکی شد و در سال ۱۹۵۵ به شکل اتوماتیک درآمد. زمانی که دیگر برای نگهداری از این فانوس دریایی نیازی به نگهبان نشد، خانه آن به ساکنان محلی اجاره داده شد.

در سال ۱۹۷۰ این مجموعه توسط گارد ساحلی آمریکا به عنوان مازاد اعلام شد و شهرستان St. Johns آن را خریداری کرد. ۱۰ سال بعد این فانوس دریایی به مدت ۹۹ سال از شهرستان توسط لیگ خدمات تازه وارد St. Augustine و به مدت ۳۰ سال از گارد ساحلی اجاره شد. البته این فانوس در حال حاضر در اختیار گارد ساحلی قرار دارد. فانوس دریایی مذکور در سال ۱۹۸۱ به عنوان مکان تاریخی، ثبت ملی شد.

از سال ۱۹۹۴ این فانوس دریایی به عنوان موزه و فانوس St. Augustine در معرض بازدید کنندگان قرار گرفت. درآمد‌های پذیرش این مجموعه باعث می‌شود که فانوس St. Augustine همچنان به فعالیت خود ادامه دهد.

۶- فانوس دریایی Peggys Point، کانادا

فانوس دریایی کانادا

شاید بتوان گفت مشهور‌ترین فانوس دریایی در کانادا Peggys Point نام دارد که چراغ آن برای اولین بار در سال ۱۹۱۵ روشن شد. این فانوس دریایی یک مکان جذاب برای گردشگران در Nova Scotia به حساب می‌آید. ساختار چوبی و اصلی این فانوس بعد از مدتی به شکل کنونی خود درآمد اما در سال ۱۹۵۴ توسط طوفان Edna آسیب دید. در سال ۱۹۵۸ این فانوس دریایی به شکل اتوماتیک در آمد و برای مدت زمانی طولانی ساختمان آن، دفتر پست کانادا بود اما در سال ۲۰۰۹ به دلیل نگرانی‌های بهداشتی شاهد بسته شدن آن بودیم.

۷- فانوس دریایی Start Point، انگلستان

فانوس دریایی انگلستان

این فانوس دریایی یکی از ۲۹ فانوسی است که توسط مهندس James Walker ساخته شده و از ویژگی‌های آن می‌توان به سبک معماری گوتیک و وجود کنگره‌های کوچک اشاره کرد. داخل این فانوس نیز راه پله‌های گرانیتی دارد که چهره خاصی را به آن بخشیده‌اند. در ابتدا درون این فانوس خانه آن قرار داشت اما بعد از تکمیل شدن ساختمان خارجی، آن خانه نیز حذف شد. این ساختمان در طول تابستان برای گردشگران باز است و کمیسیون حفاظت تاریخی انگلستان نیز به ساختمان مذکور در شهر Devon رتبه ۲ را داده است.

۸- برج هرکول، اسپانیا

فانوس دریایی آلمان

برج هرکول قدیمی‌ترین فانوس دریایی دنیا است که با نام‌های فانوس دریایی Corunna و Farum Brigantium نیز شناخته می‌شود. این فانوس در قرن دوم ساخته شده است. برج هرکول در شمال غربی اسپانیا، بیرون شهر Corunna قرار گرفته و این برج توسط رومانیایی‌ها ساخته شده و اعتقاد عموم به این است که فانوس دریایی مذکور مربوط به اسکندریه است. برج هرکول ۵۴.۸۶ متر ارتفاع دارد. البته ساختار فعلی این فانوس درست همانند ساختار اصلی آن نیست، این برج در سال ۱۷۹۱ تغییراتی را به خود دیده و سه طبقه بالایی برج در آن زمان افزوده شده‌اند.

حال برج هرکول اثر تاریخی اسپانیا به حساب می‌آید و در سال ۲۰۰۹ نیز به عنوان میراث یونسکو ثبت شد. این فانوس همچنان بعد از گذشت ۲ هزار سال به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

۹- Bass Harbor، ایالت مین (Maine)، آمریکا

فانوس دریایی Maine

فانوس Bass Harbor در پارک ملی Acadia قرار گرفته و در جنوب شرقی جزیره Mount Desert واقع شده است. این فانوس دریایی زیبا بقایای محل اقامت خانواده یکی از اعضای گارد ساحلی آمریکا است و گردشگران می‌توانند با عبور از یک مسیر بتنی و چند پله چوبی به منظره‌ای بسیار زیبا دست یابند.

این فانوس دریایی در سال ۱۹۷۴ اتوماتیک بودن را تجربه کرد و در سال ۱۹۸۸ به عنوان یک مکان تاریخی ثبت ملی شد.

۱۰- فانوس White Shoal، میشیگان

فانوس دریایی میشیگان

این فانوس دریایی در سال ۱۹۱۲ ساخته شده است. ساختار آلمینیومی آن باعث شده که در دریاچه Great Lake منحصر به فرد باشد. فانوس مذکور در فاصله ۳۲ کیلومتری از پل Mackinac قرار گرفته است و در زمان ساخت خود یک شاهکار مهندسی به حساب می‌آمد. حال اگر شما بخواهید سفری به این مکان داشته باشید باید یا یک قایق را با خود به همراه ببرید و یا دست به دامان یک هواپیمای دریایی شوید.

فانوس White Shoal یکی از مشهور‌ترین فانوس‌های دریایی در دریاچه‌های Great Lakes به حساب می‌آید.

منبع : کجارو

Check Also

مجسمه اسرارآمیز بودای بزرگ در کوه داگوانگ مینگ چین

  چین کشوری است که به واسطه ی مکان های دیدنی و تاریخی بسیار زیاد …