کارتر:‌ ملوانان آمریکایی به دلیل اشتباه ناوبری وارد ایران شدند

کارتر:‌ ملوانان آمریکایی به دلیل اشتباه ناوبری وارد ایران شدند

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفت که ۱۰ ملوان آمریکایی که برای ساعاتی توسط نیروهای سپاه پاسداران ایران بازداشت شدند به دلیل اشتباه ناوبری وارد آب های ایران شده بودند اما پیش از دستگیری این موضوع را به پایگاه خود گزارش نکردند.
آقای کارتر گفت که خدمه دو قایق گشتی نیروی دریایی آمریکا با نزدیک شدن به جزیره فارسی در خلیج فارس، که یک پایگاه سپاه پاسداران ایران در آن مستقر است، “آشکارا دچار خطای ناوبری” شدند.
ایران این ۹ ملوان مرد و یک ملوان زن را روز سه شنبه در نزدیکی این جزیره گرفت اما کمتر از ۲۴ ساعت بعد، در پی تماس های تلفنی وزرای خارجه دو کشور آزاد کرد.
آقای کارتر در مصاحبه ای با تلویزیون فیوژن گفت:‌ “اطلاعاتی که آنها به ما داده اند، و از طریق فرماندهان خود منتقل کرده اند، این است که به طور تصادفی به سوی آب های ایران منحرف شدند که ناشی از خطای ناوبری بود.”
وزیر دفاع آمریکا علت اشتباه ناوبری را توضیح نداد.
او در این مصاحبه که در میامی فلوریدا انجام شد گفت: “آنها در آن زمان این خطای ناوبری را گزارش نکردند. احتمال دارد در تلاش بودند راه حلی پیدا کنند که با قایق های ایرانی روبرو شدند و دریافتند در آب های سرزمینی ایران هستند.”
آقای کارتر این مساله را که آنها مشغول یک عملیات پنهانی بودند رد کرد و گفت فقط از نقطه ای به نقطه دیگر می رفتند.
او افزود این ملوان ها آگاه بودند که نباید وارد آب های ایران شوند
ملوانان آمریکایی با قایق های گشتی ریوراین وارد آب های ایران شدند
آن حادثه باعث نگرانی نسبت به بروز بحرانی تازه شد به خصوص آنکه چند روز پیش از فرارسیدن روز اجرای توافق جامع اتمی (برجام) روی می داد.
اما جان کری وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران طی تماس هایی تلفنی فورا در مورد آزادی ملوان ها به توافق رسیدند. ایران ملوان ها را روز چهارشنبه آزاد کرد.
این در تضاد با حادثه سال ۲۰۰۷ در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بود که طی آن خدمه نظامی بریتانیا در آب های مرزی ایران و عراق بازداشت شدند و ایران دو هفته بعد آنها را آزاد کرد.
یک مقام ارشد دولت آمریکا روز پنجشنبه در گفت‌وگو با نیویورک تایمز گفت که در جریان واقعه و تماس های تلفنی، مقام های ایرانی هرگز “برخوردی تحریک آمیز” نداشتند. او گفت اوضاع هرگز “وارد خط قرمز نشد.”
نیویورگ تایمز در گزارش خود به نقل از مقام های کنونی و سابق نیروی دریایی آمریکا نوشت که این حادثه “نه فقط یک خطای جدی ناوبری از سوی خدمه قایق ها بلکه احتمالا یک کوتاهی جدی در زمینه نظارت مقام های مافوق در ناوگان پنجم نیروی دریایی در بحرین بود.”
یک دریاسالار بازنشسته به این روزنامه گفت:‌ “این یک افتضاح بود. ایرانی ها به دقت آب های سرزمینی، آسمان و مرزهای زمینی خود را زیر نظر دارند. ما رویه های استاندردی برای پرهیز از اینگونه حوادث داریم که در این مورد آشکارا دنبال نشد.”
یک مقام وزارت دفاع هم گفت که نیروی دریایی ابتدا پس از قطع تماس دو قایق با مقرشان، تیم های جست‌وجو و امداد اعزام کرد.

BBC

Check Also

کلینتون: نهادهای اطلاعاتی روسیه کامپیوترهای کمیته ملی حزب دموکرات را هک کردند

هیلاری کلینتون نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات گفته است که نهادهای اطلاعاتی …