چگونه می توانیم محترمانه به دوستان و اطرافیان “نه” بگوییم؟

چگونه می توانیم محترمانه به دوستان و اطرافیان “نه” بگوییم؟

images

1 – قضیه را شخصی نکنید
اگر شما ناراحت هستیدبهتر است که در خاطر داشته باشید شما با آن ایده و نظر مخالف هستید و نه آن شخص.

2 – نظر و اعتقاد آن شخص را تحقیر نکنید و کوچک نشمارید
اگر تا به حال مورد تحقیر و انتقاد شدید شخصی قرار گرفته باشید بنابراین به جای اینکه افکار خود را بیان کنید و بگویید: “این یک نظر احمقانه است.” بگویید: ” من موافق نیستم و برای عدم موافقتم دلیل دارم.

3 – برای انتقال احساسات،افکار، نیازها و خواسته هایتان از جملاتی استفاده کنید که فاعل‌شان”من” است
استفاده از جملاتی با فاعل “شما” به نظر جدلی می‌آیند. به عنوان مثال اینکه به والدین خود بگویید: “شما همیشه روزهای چهارشنبه از من می‌خواهید که در کارهای خانه کمک کنم درحالی‌که می‌دانید من آن روز تکالیف بسیاری برای مدرسه دارم” با اینکه بگویید: “من احساس می‌کنم تحت فشار هستم چون که امشب تکالیفم بسیار زیاد است. آیا می‌توانم فردا در کارهای خانه کمک کنم؟”بسیار متفاوت است.

4 – به دیدگاه دیگران گوش فرا دهید
خوب گوش دادن راهی است که نشان بدهید نظرات دیگران را می‌فهمید و آنها را محترم می‌شمارید. وقتی طرف مقابل صحبت می‌کند سعی کنید به دلایل مخالف‌تان فکر نکنید یا به آماده کردن پاسخ نپردازید. در عوض، بر صحبت‌های گفته شده تمرکز کنید. وقتی نوبت صحبت به شما رسید، نکات کلیدی صحبت او را تکرار کنید تا به طرف مقابل نشان دهید که به حرف‌هایش گوش داده اید سپس با آرامش نظر خود و دلایل مخالفت‌تان را بیان کنید.

5 – در آرامش باشید
مهم‌ترین چیز برای ایجاد یک مکالمه سازنده حفظ آرامش است. البته زمانی که شما عصبانی هستید یا اشتیاق فراوانی دارید حفظ آرامش و منطقی بودن دشوار و چالش برانگیز است. اگر طرف مقابل شما از کوره در رفت لازم است شما نقش آدم بالغی را بازی کنید که مکالمه را مدیریت می‌کند.

موافق بودن راحت تر از مخالفت است.متاسفانه بسیاری از ما یا از مخالفت کردن هراس داریم یا زمانی‌که اوضاع بر وفق مرادمان نیست، از کوره در می‌رویم.
این 5 نکته به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید مخالفت خود را محترمانه با والدین، دوستان یا هر کس دیگری نشان دهید:

 منبع: ghanoondaily.ir

Check Also

چگونه بهترین مرد دنیا شوید

بهترین مرد دنیا: “یک انسان پیچیده، عاقل و باهوشه.” به جیمز باند یا کنت مونت …