چگونه می‌توان فهمید که خوب نخوابیده‌اید؟

شاید اولین پاسخی که به این سؤال می‌دهید، خمیازه‌های مکرر در طول روز است؛ اما با ما همراه باشید تا با نشانه‌های عجیب بی‌خوابی یا کمبود خواب آشنا شوید.
۱. در طول روز چندین بار قهوه می‌نوشید.
یکی از نشانه‌های مهم نداشتن خواب راحت، عادت به نوشیدن قهوه در طول روز است. فردی که شب راحت نخوابیده، احساس می‌کند مجبور است صبح یک فنجان قهوه بنوشد تا بیدار شود و در کل روز برای هوشیار ماندن از قهوه استفاده می‌کند. در چنین شرایطی فرد باید به دنبال علت احساس نیاز به قهوه باشد. شاید خود را متقاعد کنید که واقعاً قهوه را دوست دارید، اما شاید قهوه به شما کمک می‌کند تا هوشیارتر باشید؛ زیرا در طول شب خوب نخوابیده‌اید.
۲. روزهای تعطیل تا ظهر می‌خوابید.
از شنبه تا ۵ شنبه صبح زود بیدار شده و به سرکار می‌روید. در نتیجه آخر هفته دوست دارید کمی بیشتر بخوابید. شاید این موضوع عادی به نظر برسد؛ اما اگر می‌توانید تا ساعت ۱۱، ۱۲ یا ۱۳ بخوابید، احتمالاً بدن شما دچار کمبود خواب است.
۳. سریع عصبانی می‌شوید.
آیا چند بار در روز بسیار تحریک‌پذیر می‌شوید؟ زمانی که دچار کمبود خواب هستید، احتمالاً نسبت به شرایط عادی تحریک‌پذیرتر می‌شوید.
۴. معمولاً زمانی که بیدار می‌شوید، دهانتان خشک شده، گلو درد یا سردرد دارید.
شاید چنین نشانه‌هایی را به عنوان علائم آلرژی یا در اثر مصرف قطره بینی می‌دانید؛ اما جالب است بدانید این علائم نشانه آپنه خواب هستند. آپنه خواب اختلالی است که در آن، لوله‌های تنفسی بدن به هنگام خواب مسدود شده و باعث می‌شود هر چند وقت یک‌بار به مدت ۱۰ الی ۶۰ ثانیه نفس نکشید. در این حالت لوله‌های تنفسی به یکدیگر می‌سابند و به هنگام دم، می‌لرزند. این امر منجر به خشکی دهان و درد گلو می‌شود. همچنین توقف تنفس باعث می‌شود اکسیژن به مغز نرسد و سردرد بگیرید.
۵. در طول خواب، چندین بار برای رفتن به دستشویی بیدار می‌شوید.
شاید مثانه یا پروستات کوچک خود را مسئول این موضوع می‌دانید؛ اما ممکن است علت بیدار شدن‌های مکرر در طول شب، یک اختلال خواب مانند آپنه خواب باشد. اگر به هر دلیلی در طول شب بیدار شوید، احتمالاً از آنجا که بیدار شده‌اید، به دستشویی هم می‌روید. ممکن است اصلاً نیاز به دفع ادرار نداشته باشید. اگر ۳ الی ۴ بار در طول شب دستشویی می‌روید، حتماً به یک متخصص خواب مراجعه کنید تا دلیل اصلی بیدار شدن‌ها را شناسایی کند.
۶. در طول روز در زمان‌هایی که نمی‌خواهید چرت می‌زنید.
شاید پس از اتمام روز کاری، به جای رفتن به باشگاه به خانه رفته و چرت می‌زنید یا به اندازه‌ای خوابتان می‌آید که حتی نمی‌توانید ۱۰ دقیقه اول برنامه تلویزیونی موردعلاقه خود را تماشا کنید. اگر زمان‌هایی که واقعاً دوست دارید بیدار بمانید، خوابتان می‌آید، احتمالاً مشکلاتی در خواب شبانه شما وجود دارد.
۷. دچار افزایش وزن شده‌اید.
اگر رژیم غذایی خود را تغییر نداده‌اید؛ اما وزنتان افزایش پیدا کرده، احتمالاً نشانه کمبود خواب است. طبق یک تحقیق، افرادی که کمتر از ۶ ساعت در روز می‌خوابند، ۳۰ درصد بیشتر احتمال دارد که دچار چاقی مفرط شوند. طبق گفته محققان، افرادی که کمتر از ۶ ساعت می‌خوابند، سطح هورمون لپتینشان کمتر است. لپتین هورمونی است که سیری را به مغز سیگنال می‌دهد و باعث از بین رفتن اشتها می‌شود. سطح هورمون گرلین این افراد بیشتر است؛ هورمونی که محرک گرسنگی است.
footofan.com

 

Check Also

۲۰ فایده ی شکلات برای سلامتی

شکلات به عنوان یک درمان افراطی در نظر گرفته می‌شود، به این دلیل که به …