چگونه فیلم جدید کوئنتین تارانتینو – قبل از اکران در اینترنت درز پیدا کرد؟

تارانتین2و

آن دسته از دوستانی که همیشه فیلم‌های روز را دنبال می‌کنند، حتما این روزها هیجان‌زده هستند. چرا؟ چون ناگهان انبوهی از فیلم‌های خوب سال، یعنی درست آنهایی که شانس جایزه گرفتن در اسکار، بفتا یا گلدون گلوب را دارند، به کیفیت قابل قبول -و نه عالی- برای دانلود وارد تورنت و نیز سایت‌های دانلود معتبر شده‌اند.

در اینجا من نمی‌خواهم وارد مبحث قدیمی کپی‌رایت بشوم. تجربه این سال‌ها نشان داده است که دسته قابل توجهی حتی در محیط ایران هم هرگاه شرایط دانلود قانونی داشته باشیم، از خرید گیفت کارت، دانلود کتاب از فیدیبو، دانلود قانونی موسیقی از بیپ‌تونز و یا سریال‌هایی (مثل همین سریال محبوب شهرزاد)، گریزان نیستیم.

اما خب، باید سطح توقع را پایین بیاورید، ما نه سینمای استانداردی داریم که بتواند مثلا با کیفیت IMAX فیلم پخش کند و نه اصولا راه سرراستی برای دانلود یا استریم این فیلم‌ها به صورت قانونی مثلا از نت‌فلیکس داریم.

برای همین، همه تلاش دوست‌داران سینما در ایران این است که فیلم‌های مطرح روز را شناسایی کنند و هر چه زودتر لینک‌های دانلود آنها را پیدا کنند.

معمولا از زمانی که یک فیلم اکران می‌شود، تا زمانی که نسخه قابل قبول آن-حتی نه در حد عالی- وارد اینترنت شود، مدت زیادی طول می‌کشد.

اما این موضوع بیشتر در مورد فیلم‌های اکران شده در بهار، تابستان و اوایل پاییز صادق است. وقتی نوبت به فیلم‌های مطرحی که شانس درو کردن جایزه‌های معتبر سینمایی دارند و معمولا زمان اکران آنها از نیمه پاییز به آن سو است، می‌شود، می‌بینیم که زمان درز پیدا کردن فیلم، خیلی کوتاه می‌شود.

مثلا همین دو سه روز پیش لینک یکی از مطرح‌ترین فیلم‌های سال یعنی فیلم هشت نفرت‌انگیز The Hateful Eight، ساخته تارانتینو، در تورنت و سایت‌های دانلود درز پیدا کرد. فیلم‌های Creed، Legend، In The Heart of the Sea، The Revenant، استیو جابز و Carol هم درز پیدا کرده‌اند.

2015-12-21_20-40-53

اما چرا این طور می‌شود؟

آن کسانی که بیشتر اهل سینما و فیلم دانلود کردن هستند، قطعا علت را می‌دانند:

قضیه این است که به سبب فاصله کوتاهی که بین اکران این فیلم‌ها و برگزاری جشنواره‌های مطرح وجود دارد، استودیوها تعداد محدودی از DVDهای فیلم‌ها را در اختیار داوران و نیز منتقدان مطرح می‌نهند.

البته روی تصویر این DVDها به نمایشی بودن محدود این نسخه‌ها اشاره می‌شود و آنها معمولا نرم‌افزار DRM تا کپی یا «ریپ» شدن DVD را مشکل کند. همچنین واترمارک‌هایی یکتا و انحصاری روی هر نسخه DVD درج می‌شود، تا اگر فیلم درز پیدا کرد، متوجه شوند که از ناحیه کدام داور یا منتقد بوده است!

leonardo-dicaprio-the-revenant

اما علیرغم این احتیاطها به خصوص در دو سه سال اخیر، درست در همین بازه زمانی که در آن هستیم، فیلم‌ها وارد اینترنت می‌شوند.

در مورد فیلم هشت نفرت‌انگیز که اصلا یک هفته قبل از اکران عمومی، فیلم لو رفته است. این در شرایطی است که متأسفانه در سال ۲۰۱۴ فیلمنامه فیلم هم لو رفته بود و تارانتینو مدتی تصمیم گرفته بود به همین علت، فیلم را اصلا نسازد!

فیلم‌هایی که به این ترتیب درز پیدا می‌کنند، موسوم به فیلم‌های DVDScr یا DVSCREENER هستند. در پسوند فایل‌ فیلم‌های درز پیدا کرده معمولا تگ‌هایی مانند Hive-CM8 یا ShAaNiG دیده می‌شود که اشاره به گروهی دارد که فیلم را درز داده‌اند.

2015-12-21_20-42-26

جالب است که Hive-CM8، یعنی همان گروهی که هشت نفرت‌انگیز را لو داده، اعلام کرده که ۴۰ فیلم برای درز دادن دارد که تعدادی از آنها را در روزهای اخیر دیدیم.

HgCpB

آیا فیلم‌هایی مثل مریخی یا جنگ ستارگان هم به زودی برای دانلود، وارد اینترنت خواهند شد؟

آیا شما شکیبایی لازم برای عرضه نسخه‌های با کیفیت عالی فیلم‌های مطرح را دارید یا همین که فیلم‌ها با کیفیتی در حد همین DVDScr وارد اینترنت شدند، دانلودشان می‌کنید؟

Check Also

عباس کیارستمی؛ آبروی سینمای ایران

کیارستمی در کنار ‘جنگل بدون برگ’ عکس: پوریا ماهرویان پوریا ماهرویان بی‌بی‌سی عباس کیارستمی٬ فیلمساز سرشناس …