چگونه بوی بد این 10 غذا را از بین ببریم؟

بوی ب3د

چهره کاملا آراسته ای دارد؛ طوری که اصلا به مغزتان هم خطور نمی کند بوی نامطلوبی که داخل تاکسی کلافه تان کرده از سمت این شخص باشد! این اولین برخورد شما با بوی نامطلوب بدن یا دهان فردی است که کنار دست تان نشسته و بوی نامطلوب بدن یا دهانش به بوی عطر و اودکلن او غلبه کرده!

کمی بعد به مقصد می رسید؛ برای مثال محل کار یا مهمانی و همین که نخستین همکار یا مهمان از کنارتان عبور می کند، حس می کنید با گونی سیر یا پیاز، لباس دوخته یا عطر پیاز به خودش زده است!

کمی بعد هم در حال گپ و گفت سر میز عصرانه متوجه می شوید که افراد خیلی خوشبو نیستند. گاهی این مسئله برای خودتان هم اتفاق می افتد. احساس می کنیم طعم و بوی دهان یا بدن تان تغییر کرده و بوی نامطلوبی می دهد اما دلیلش را نمی دانید.

حمام رفتن و استفاده از مام، عطر و ادکلن هم جوابگو نیست. منشأ این بو از کجاست؟ اصلا به فکرتان هم می رسد که منشأ این بو، نوع غذاهایی باشد که میل کرده اید؟

اصلا تعجب نکنید. بوی بدن و دهان ارتباط مستقیمی با نوع غذایی که می خورید، دارد اما کدام خوراکی ها مقصر هستند؟ همین حالا دست شان را رو می کنیم. بوی نامطلوب ایجاد شده توسط این خوراکی ها به معنی نامطلوب بودن ترکیب های موجود در آنها یا پایین بودن ارزش غذایی این مواد غذایی نیست. اتفاقا بسیاری از این مواد خوراکی جزو بهترین و مفیدترین خوراکی ها برای بدن بوده و باید در برنامه نغذایی روزانه قرار گیرند اما نکته اینجاست که میزان مصرف و همراه کردن بعضی خوراکی ها یا چاشنی ها می تواند این بوی نامطلوب را تا حد زیادی کنترل کند؛ بنابراین نباید بعضی از این خوردکی ها را از برنامه غذایی تان حذف کنید و کافی است رفتار با آنها را بیاموزید. البته که بعضی از آنها را هم باید از برنامه حذف کنید که درباره همه اینها صحبت کرده ایم.
خانواده براسیکاها

اگر یک بار به بویی که بعد از باز کردن در نایلون کلم به مشام تان خورده باشد دقت کرده باشید، متوجه می شوید از چه بویی صحبت می کنیمپ! خوراکی های حاوی «سولفور» اولین گروه مواد غذایی هستند که بوی نامطلوب و تندی ایجاد می کنند. این خوراکی ها خانواده معروف «براسیکا» هستند. این گیاهان همگی حاوی سولفور بوده و پس از خوردن این خوراکی ها، سولفور وارد شده به بدن زمینه ساز ایجاد بوی نامطلوب دهان و بدن است.

خوراکی ها: انواع کلم شامل گل کلم، کلم سفید، کلم قرمز، کلم دکمه ای.

راهکار: اگر این خوراکی ها را با آبلیموی تازه یا سرکه بالزامیک مصرف کنید، بوی نامطلوب آنها تا حد زیادی کنترل خواهد شد.


خانواده آلیوم ها

اصلا نمی توان چلوکباب، آبگوشت یا کوبیده بدون سماق و پیاز را تصور کرد. چه برسد که آن را خورد! از طرفی مگر می شود همراه آنها ترشی پر سیر نخورد؟ اصلا می توانید کشک بادمجان، بورانی اسفناج، میرزاقاسمی و … را بدون سیر تصور کنید؟ مسلما نه اما حتما بوی نامطلوب سیر و پیاز بعد از خوردن میرزاقاسمی سیردار یا چلوکباب برگ سلطانی با پیاز، خودتان را هم کلافه کرده است. تند شدن بوی عرق بدن نیز از دیگر تبعات نامطلوب خوردن سیر و پیاز به ویژه به صورت خام است. این خوراکی ها حاوی ترکیبی به نام «آلیوم» بوده و بوی نامطلوب سیر و پیاز هم ناشی از همین ترکیب است.

چگونه بوی بد این 10 غذا را از بین ببریم

خوراکی: پیاز سفید و قرمز، سیر، پیازچه و ترب.

راهکار: تنها راه کاهش بوی تند آنها پختن این خوراکی هاست.


خانواده پروتئین ها

تا به حال دقت کرده اید وقتی روز قبل یک پرس چلوکباب فرد اعلا خورده اید یا کله پاچه میل کرده اید، بوی بدن تان تغییر کرده است؟ این تغییر بیش از همه در عرق بدن، ادرار و مدفوع احساس می شود. بوی ناشی از تجزیه پروتئین ها در مردان نامطلوب تر از زنان بوده و معمولان همان بویی است که به آن «بوی بدن مردانه» می گویند. دلیل آن نیز ایجاد تغییرات ناخوشایندتر روی پروتئین ها، در بدن مردان به نسبت زنان است؛ بنابراین اگر مصرف پروتئین از حدی فراتر رود، میزان مواد حاصل از تجزیه پروتئین بیشتر شده و همین مسئله باعث ایجاد بوی نامطلوب خواهد شد. یکی از دلایلی که افراد چاق، بوی خاصی می دهند نیز به همین مسئله مربوط می شود.

خوراکی: گوشت قرمز از هر نوعی و بخش هایی از مرغ مانند بال که چربی زیادی دارند.

راهکار: کاهش مصرف گوشت در وعده های غذایی یا مصرف سماق همراه با آن که به دفع اسید اوریک کمک می کند؛ همچنین مصرف بخش های غیر چرب مرغ.


خانواده ادویه ها

آنهایی که به هند، بنگلادش و کشورهایی سفر کرده اند که ادویه بیش از خود غذا در آنها مطرح است، دقیقا می دانند از چه بویی صحبت می کنیم! این بو، فقط بوی ادویه نیست. دلیل ایجاد این بوی نامطلوب نیز مصرف ادویه ها و تاثیر آنها روی بوی بدن است؛ به همین دلیل بیش از چند دقیقه نمی توانید در مغازه ها و مراکز خرید بایستید و حال تان بد نشود!

مصرف مواد غذایی ادویه دار به شدت روی بوی بدن اثر گذاشته و بوی عرق را تغییر می دهد. اگر عرق روی بدن بماند، بوی نامطلوب آن چند برابر خواهد شد. از بین ادویه ها آنهایی که تند و چرب هستند، مانند زنجبیل یا کاری، تاثیر نامطلوب بیشتری روی بوی بدن دارند.

چگونه بوی بد این 10 غذا را از بین ببریم

خوراکی ها: انواع ادویه ها به ویژه کاری، زنجبیل، زیره سبز، شنبلیله و گلپر، بوی خاص تر و شدیدتری دارند.

راهکار: مصرف ادویه ها به صورت کنترل شده و استفاده از ادویه های ملایم همراه با ادویه های تند و اثرگذار.


خانواده دریایی ها

از نظر ژنتیکی، مصرف ماهی و بعضی از غذاهای دریایی باعث ایجاد بوی نامطلوب بدن می شود. در افراد مبتلا به سندرم متابولیک، مصرف ماهی باعث تشدید بوی «تری متیل آمین اوره» در بدن شده و به این ترتیب، بیش از افراد عادی، پس از خوردن ماهی بدن شان بوی خاص ناشی از مصرف ماهی می دهد.

در افراد مبتلا به سندروم متابولیک، تری متیل آمین اوره به خوبی تجزیه نشده و همین امر باعث تجمع این ترکیب در بدن و ایجاد بوی بد بدن به شکل بوی ماهی می شود. این بو در بوی عرق، ادرار و تنفس فرد نیز کاملا حس می شود.

بوی ماهی علاوه بر افراد مبتلا به سندروم متابولیک در افراد عادی نیز حس می شود. دلیل آن نیز ترکیب های خاص موجود در پروتئین ماهی اند همین ترکیبی است که به آن اشاره شد.

خوراکی: ماهی و دیگر غذاهای دریایی

راهکار: طعم دار کردن ماهی برای کاهش بوی آن و استفاده از ادویه های خوش عطر و مناسب برای پخت ماهی. در افراد مبتلا به سندرم متابولیک بهتر است این خوراکی کمتر استفاده شود.


مارچوبه، تک فرزند خانواده

این خوراکی با وجود خواص بی شماری که دارد، بوی نامطلوبی در بدن ایجاد می کند. مصرف این سبزی، بوی عرق را تند کرده و از طرفی بوی خاص ادرار را تشدید می کند. دلیل این بو نیز تند بودن ترکیب های موجود در این سبزی و شباهت آن به ترکیب ادویه هاست؛ بنابراین مصرف مارچوبه بیش از حد طبیعی، زمینه ساز ایجاد بوی نامطلوب بدن و دهان است.

چگونه بوی بد این 10 غذا را از بین ببریم

خوراکی: مارچوبه و سبزی های هم خانواده با آن

راهکار: استفاده کنترل شده این سبزی و مصرف آن با آبلیموی تازه


خانواده چربی ها

کمی کره یا هر نوع چربی جامد یا مایع دیگر یا خوراکی روغنی را در گوشه ای از اتاق بگذارید. چند ساعت بعد سری به آن بزنید. بوی نامطلوب آن حتما بینی تان را آزار خواهد داد.

در افرادی که وزن زیادی دارند، تعرق با تجزیه چربی ها و ایجاد بوی نامطلوب همراه است. در واقع عرق آنها بیشتر ناشی از تجزیه چربی بوده و همین مسئله زمینه ساز بوی نامطلوب بدن است.

از سوی دیگر تجزیه غذاهای پرچرب در معده باعث ایجاد بوی تند و اسیدی به دلیل افزایش اسید معده می شود. علاوه بر اینکه تجزیه چربی ها به تنهایی بود و طعم نامطلوب دهان را به دنبال دارد. این بوی نامطلوب به بوی استون یا لاک ناخن شبیه است.

خوراکی: مواد غذایی سرخ شده، فست فودها، انواع دسرهای چرب و به طور کلی رژیم غذایی پرچرب

راهکار: حذف غذاهای پرچرب و کنترل مصرف چربی ها.


تخم مرغ؛ محصول بودار مرغ

چند ساعت پس از پخت تخم مرغ که گذشت پوست آن را بشکنید و بعد به بوی آن دقت کنید. این خوراکی علاوه بر «سولفور» حاوی مقدار زیادی «آلبومین» است. بوی خاص آن نیز ناشی از همین دو ترکیب است. بنابراین در خوردن تخم مرغ احتیاط کنید، به این دلیل که تجزیه هر دوی آنها در بدن باعث بوی نامطلوب دهان و بدن خواهد شد.

خوراکی: تخم مرغ و تا حدی تخم پرندگان دیگر.

راهکار: مصرف آن همراه با نعنا، لیموترش تازه و گوجه فرنگی.


خانواده شیرین ها

برای تان اتفاق افتاده وقتی خوراکی های شیرینی مثل نان اخمه ای، کیک و … خورده اید، طعم دهان تان طعم خاصی بدهد؟ طعمی شبیه به ترش شدن دهان یا چیزی شبیه به آن؟ دلیل آن تجزیه شیرینی غیرطبیعی این خوراکی هاست. از طرفی مصرف این خوراکی ها باعث افزایش میزان ترشح اسید معده می شود. هر دوی این عوامل باعث ایجاد بو و طعم نامطلوب دهان خواهد شد.

خوراکی: انواع خوراکی ها با شیرینی مصنوعی.

راهکار: قطع یا کاهش مصرف این خوراکی ها و جایگزین کردن آنها با شیرینی طبیعی.

 

Check Also

غذاهای حاوی افزودنی را کمتر مصرف کنید

آیا تاکنون به این مساله فکر کرده‌اید غذاهای کنسروی یا محصولات غذایی فرآوری شده که …