چگونه بفهمیم به لاکتوز حساسیت داریم؟

برخی افراد به لاکتوز یا همان شکر شیر حساسیت دارند؛ اما نمی‌دانند. با ما همراه باشید تا ببینید حساسیت به لاکتوز چه علائمی دارد.

لاکتوز

طبق برآورد مؤسسه ملی بهداشت آمریکا، ۶۵ درصد از انسان‌ها در هضم لبنیات مشکل دارند.

این موضوع معناهای زیادی دارد. حساسیت به لاکتوز در سطح ابتدایی یعنی عدم توانایی هضم کامل لاکتوز؛ شکری که در لبنیات وجود دارد. در دوران نوزادی، بدن میزان زیادی از آنزیمی به نام لاکتاز تولید می‌کند که مسئول تجزیه لاکتوز است. امری عادی است که پس از دوران نوزادی، بدن لاکتاز کمتری تولید می‌کند؛ اما بدن برخی افراد میزان بسیار کمتری لاکتاز تولید می‌کند. اگر این افراد در یک وعده غذایی میزان زیادی لاکتوز مصرف کنند، باعث بروز گاز معده، نفخ و اسهال می‌شود.

توصیف میزان زیاد لاکتوز در افراد مختلف متفاوت است. این میزان طیف گسترده‌ای دارد. افرادی که حساسیت شدیدی نسبت به لاکتوز دارند، نمی‌توانند حتی چند جرعه شیر را نیز هضم کنند. با این حال، در بیشتر افراد، ۱۲ گرم لاکتوز باعث بروز علائم می‌شود.

۱۲ گرم لاکتوز معادل ۲۲۶ میلی‌لیتر شیر یا یک فنجان بستنی است. ۳۰ دقیقه الی ۲ ساعت پس از مصرف این میزان لاکتوز، صدای غرش شکم را احساس خواهید کرد. مواد غذایی خاصی مانند پنیر و ماست لاکتوز کمتری دارند. در نتیجه یک تکه پیتزای پنیری مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند.

اگر لبنیات را به تنهایی مصرف کنید و در کنار آن‌ها مواد غذایی دیگر برای کمک به جذب لاکتوز مصرف نکنید، علائم حساسیت به لاکتوز شدیدتر می‌شود.
اگر در منطقه‌ای از جهان زندگی می‌کنید که مصرف لبنیات در آن کمتر است، احتمالاً دچار سطح ابتدایی حساسیت به لاکتوز هستید. مردم آفریقا، آسیا و اسپانیا بیشترین شیوع حساسیت به لاکتوز را دارند. این در حالی است که شمال اروپا کمتر دچار این مشکل هستند.

خبر خوب این است که یک راه‌حل ساده برای افرادی که شیر دوست دارند و به لاکتوز حساسیت دارند، وجود دارد. زمانی که هوس لبنیات می‌کنید، یک کپسول لاکتائید نیز همراه آن مصرف کنید. این کپسول حاوی لاکتاز است و باعث می‌شود به راحتی بستنی دلخواه خود را در عرض ۳۰ الی ۴۵ دقیقه پس از مصرف، کامل هضم کنید.

 فوت و فن

Check Also

۲۰ فایده ی شکلات برای سلامتی

شکلات به عنوان یک درمان افراطی در نظر گرفته می‌شود، به این دلیل که به …