چهارصدهزارکتاب در ایران

بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران از امروز کار خود را رسماً آغاز کرده و تا 26 اردیبهشت ادامه دارد. مراسم افتتاحیه نیز دیروز طی مراسمی با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار تهران، عبدالمنعم‌بن منصور الحسنی وزیر اطلاع رسانی کشور عمان و جمعی از ناشران حضور داشتند. وزیر فرهنگ در این مراسم در سخنانی گفت: خدا را شاکریم بار دیگر نمایشگاهی را افتتاح می‌کنیم که بیش از هر عرصه دیگری در حوزه ملی و بین المللی می‌درخشد. نمایشگاه کتاب با تلاش مولفان و مترجمان و فعالان صنعت نشر فراهم آمده است. روشنایی این محفل علمی همه ساله میلیون‌ها نفر را به خود جذب می‌کند.وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران پس از 28 دوره اکنون تبدیل به یک رویداد بزرگ فرهنگی شده است و دولت در این دوره از همه امکانات خود برای پررنگ‌تر شدن آن بهره گرفته است. در این دوره بیش از 70 نهاد و موسسه در برگزاری آن وزارت فرهنگ را یاری دادند. همچنین هزاران ناشر داخلی و صدها ناشر خارجی در آن حضور دارند.وزیر ارشاد تصریح کرد: در دوره 28 نمایشگاه کتاب عناوین کتاب های عرضه شده 20 درصد افزایش داده شده است و همچنین 50 درصد کتاب‌های خارجی غیرتکراری و متعلق به سالهای 2013 به بعد است. 300 هزار عنوان کتاب داخلی و 160 هزار عنوان کتاب خارجی در این دوره نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است. نمایشگاه کتاب فرصت مناسبی برای بازبینی کتاب ها است، باید راه های ترویج کتابخوانی را در نمایشگاه کتاب تهران پیدا کنیم.جنتی اضافه کرد: یکی از مسائل امروز این است که در سال‌های اخیر دولت بیش از حد لازم وارد فعالیت‌های تصدی گرایانه شده است که این به سیاست و برنامه‌ریزی که از جمله وظایف اصلی دولت است لطمه زده است. امسال گام اول برای واگذاری مدیریت نمایشگاه کتاب تهران به ناشران برداشته شد و بخش‌هایی از نمایشگاه به تشکل‌های نشر واسپاری شد.وی با بیان این مطلب که نمایشگاه کتاب تهران در حال حاضر تبدیل به فروشگاهی بزرگ شده که هر ساله به وسعت و حجم آن افزوده شده است، گفت: اما وزارت ارشاد براین باور است که کتاب در درجه اول باید در کتاب فروشی عرضه شود و نمایشگاه برای عرضه کتاب‌های چاپ اول باشد. در این راستا در این دوره در نمایشگاه کتاب نقش دیپلماسی فرهنگی برجسته شده و کشور عمان به عنوان میهمان ویژه حضور دارد. همچنین 5 تن از روسای نمایشگاه‌های بین المللی کتاب و تنی چند از وزیران فرهنگ و اطلاع رسانی کشورهای مختلف در آن حضور دارند.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: این افتخار بزرگی برای اهل کتاب است که آثار خود را در مصلی که عبادتگاه است، عرضه کنند اما حجم بالای ناشران شرکت کننده و کتاب های عرضه شده مناسب با این مکان نیست. امیدوارم در بخش‌های دولت بتوانیم هرچه سریعتر نمایشگاه را به مکان مناسب‌تری منتقل کنیم.جنتی از آغاز بازنگری در کارکرد نمایشگاه کتاب تهران در دولت خبر داد و گفت: وزارت ارشاد بازاندیشی در چگونگی نمایشگاه کتاب را شروع کرده است. در این میان واگذاری بخش هایی از نمایشگاه ها به تشکل‌های نشر از جمله کارهای اولیه است. امیدواریم در سال آینده با چشم گیرتر شدن فعالیت‌های استان‌ها و اقلیت‌های مذهبی بتوانیم عدالت فرهنگی که یکی از اهداف مهم ما در حوزه وزارت ارشاد است را بیشتر متبلور سازیم.

ناشران برگزیده سال ۹۳ معرفی و تقدیر شدند
همچنین در این مراسم ناشران نمونه سال 93 در مراسم افتتاحیه بیست‌ و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی معرفی شدند. ناشران نمونه سال 93 عبارتند از: انتشارات نشر،‌ انتشارات نوید شیراز، انتشارات پیرایش و انتشارات براق. همچنین انتشارات سایان،‌ شهرستان ادب و دارالخوین به‌عنوان ناشران برگزیده بخش جنبی سال 93 انتخاب شدند. عبدالمنعم بن منصور الحسنی، وزیر اطلاع‌رسانی کشور عمان که کشورش به عنوان میهمان ویژه این دوره نمایشگاه کتاب تهران انتخاب شده است، در سخنانی گفت: از اینکه اینجا هستم خوشحالم. بودن در افتتاح بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتخار بزرگی برایم به شمار می‌رود. سلطنت عمان بسیار خوشبخت است که استقبال گرم ایرانیان نسبت به میهمان ویژه شدنش را شاهد است. به همین دلیل من تشکر ویژه خود را به نمایندگی از عمان به عنوان میهمان ویژه ابراز می‌دارم و امیدوارم حضور عمان آن چنان باشد که بازدیدکنندگان نمایشگاه از آن به نتایج علمی، فرهنگی و فکری از کشور عمان دست یابند.وی روابط ایران و عمان را روابطی دوستانه خواند و گفت: این روابط زاییده امروزه نیست بلکه قدیمی و ریشه‌دار است که انشاءالله در آینده نیز روشن و پربار باقی می‌ماند. این روابط با تلاش‌های رهبران دو کشور و سعی در امنیت و استقرار در منطقه شکوفاتر خواهد شد. وزیر اطلاع‌رسانی کشور عمان گفت: هیچ شکی نیست که روابط بین ما در زمینه‌هایی چون گاز، انرژی، پزشکی، حمل و نقل دریایی، تبادلات تجاری، توریستی، فرهنگی و رسانه‌ای ادامه دارد. ما همواره دارای همکاری‌های موازی و زمینه فرهنگی و اعلامی در سال‌های گذشته بوده‌ایم. از جمله این همکاری‌ها می‌توان به حضور نمایشگاه‌های کتاب دوطرف، امضای سندهای همکاری فی‌مابین خبرگزاری‌ها، همکاری در زمینه‌های رادیویی و تلویزیونی و وجود صفحه هفتگی در روزنامه عمان که به مسائل روزنامه‌های ایران می‌پردازد اشاره کرد.
عبدالمنعم بن منصور الحسنی تصریح کرد: ما همواره تلاش می‌کنیم که روابط بین ایران و عمان را تقویت کرده و سطح آن را بالا ببریم. مهمترین دلیل تحکیم روابط دو کشور دیدار رهبران از کشورها است. اخیرا نیز رئیس جمهور ایران، آقای روحانی و سلطان قابوس، پادشاه عمان این بازدیدها را انجام داده‌اند. به گزارش خبرگزاری‌ها وی با اشاره به نمایشگاه تهران گفت: نمایشگاه‌های کتاب در گوشه‌ گوشه جهان برگزار می‌شوند. این نمایشگاه‌ها فضایی برای روابط بین کشورها است و به نشر فرهنگ و نزدیکی فرهنگ‌ها در گوشه گوشه جهان منتهی می‌شود. در جهان کنونی که اختلافات جهان را سیاه کرده نیاز ضروری به گفت‌وگو، تبادل آرا و قبول کردن طرفین برای گفت‌وگو وجود دارد. این به وجود نمی‌آید مگر با نیتی صادق و اراده‌ای قوی برای حل معضلات محلی، منطقه‌‌ای و جهانی. در واقع نمایشگاه کتاب تهران در این دوره چیزی نیست جز پنجره مهمی که برای تبادل آرا و گفت‌وگو خلق می‌شود. عبدالمنعم بن منصور الحسنی افزود: ما در راستای پاسخ مثبت به دعوت ایران و نمایشگاه وزارت ارشاد در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کردیم و از آنجا که همه ساله استقبال زیادی می‌شود مشتاق به حضور در این نمایشگاه بودیم. کتاب‌های متنوعی در این نمایشگاه عرضه می‌شود که تمایل ما را دو چندان کرده است.

Check Also

نکات خواندنی درباره صادق هدایت

یادداشت های شاهرخ مسکوب درباره صادق هدایت را حسن کامشاد در دهمین سالگرد درگذشت مسکوب …