چند اختراع شگفت انگیز به نفع مردم فقیر

حمل

آب آشامیدنی، پناهگاه و کفش جزو اقلامی به شمار می روند که برای اکثر ما در دسترس و تهیه و استفاده از آنها برای ما امری عادی به شمار می رود اما مردم بسیاری از مناطق دنیا از این نعمت های اولیه محروم هستند. وسایلی همچون اجاق گاز، چراغ و حتی حفاظت در برابر نیش حشرات برای بسیاری از مردم فقیر موارد تجملاتی به نظر می رسد. اما حالا به لطف برخی از مخترعان خلاق می توان این اقلام را به گونه ای مقرون به صرفه در دسترس مردم فقیر دنیا قرار داد و زندگی آنها را متحول کرد. در ادامه به برخی از این نوآوری ها می پردازیم.دستگاه تصفیه آب قابل حمل

چند اختراع شگفت انگیز به نفع مردم فقیر

دسترسی به آب آشامیدنی خالص یکی از بزرگترین دغدغه های مردم فقیر در کشورهای جهان سوم است. شرکت Portapure با این اختراع کاری کرده که مردم فقیر بتوانند یک فیلتر آب مقرون به صرفه و قابل حمل داشته باشند. این اختراع پیش از این در سال 2010 توسط زلزله زدگان هائیتی برای تصفیه کردن آب رودخانه که آلوده به ویروس وبا بود، مورد استفاده قرار گرفت.

جالب اینجا است که نقشه این دستگاه تصفیه در اینترنت وجود دارد و شما می توانید با یک پرینتر سه بعد هر تعداد از آن را برای خود تولید کنید که این اقدام قیمت تمام شده این محصول را به شدت پایین می آورد.

عینک های قابل تنظیم

چند اختراع شگفت انگیز به نفع مردم فقیر

یکی از عوامل کلیدی در موفقیت برخورداری از تحصیل و یادگیری است اما برای بسیاری از مردم فقیر جهان این امر به دلیل داشتن چشمانی ضعیف غیرممکن است. در کشورهای ثروتمند این مشکل را می توان به راحتی با استفاده از عینک یا لنز طبی برطرف کرد، اما در ک شورهای جهان سوم این وسایل بسیار گران و تجملاتی هستند. مرکز دید جهان در حال توسعه در شرکت داو کورنینگ یک ایده خلاقانه به نام Child Vision را مطرح کرده است. این مرکز عینک هایی را مخصوص کودکان مناطق فقیرنشین جهان ساخته است که آنها می توانند این عینک را به چشمانشان بزنند و آن را تنظیم کنند تا زمانی که بتوانند عینک را با دید خود مطابقت دهند.

پمپ های آب خورشیدی

چند اختراع شگفت انگیز به نفع مردم فقیر

پمپ آب در مناطق فقیرنشین و بی آب وسیله ارزشمند و گران بها است و استفاده از آن ها برای مردم این مناطق عموما پیچیده و سخت است. سازندگان این وسیله با استفاده از یک ایده جالب توانسته اند کاری کنند که مردم فقیر جهان که استطاعت مالی خرید پمپ های گران قیمت و تعمیر و نگهداری آن ها را ندارند نیز بتوانند از این وسیله مقرون به صرفه بهره مند شوند. هدف آن ها ساخت یک پمپ آب است که هیچ هزینه ای بابت نگهداری لازم ندارد، نسبت به پوسیدگی مقاوم است و مردم می توانند خودشان آن را بسازند.

این پمپ که NSP Solar Pump نام دارد با دفترچه های راهنمای اختصاصی به صورت گام به گام امکان نصب و راه اندازی دارد.

Incubator قابل حمل

چند اختراع شگفت انگیز به نفع مردم فقیر

برای نوزادان، حتی دمای معمولی اتاق نیز بسیار سرد است چرا که نوزادان نارسی از چربی لازم برای حفاظت از بدن خود در برابر سرما برخوردار نیستند. این مسئله در کشورهای پیشرفته دنیا مشکل به حساب نمی آید چرا که نوزادان نارس درون یک Incubator (محفظه کودکان) قرار داده می شوند.

در کشورهای فقیر و جهان سوم اما این مسئله یک مشکل بزرگ به حساب می آید و مراقبت کردن از یک نوزاد هیپوترمی یک چالش عظیم محسوب می شود. برخی از راه حل های ارائه شده در این خصوص دارای هزینه بسیار بالایی هستند و برخی دیگر همچون بطری های آب داغ، چراغ ها و استفاده از ذغال بی تاثیر و بسیار خطرناک هستند. Embrace Warmer که به معنی آغوش گرم کننده است یک اختراع بسیار جالب است که هزینه آن یک صدم محفظه کودکان است و می تواند به محافظت از نوزادان نارس در مناطق فقیر دنیا کمک کند.

حمل راحت آب

زنان مناطق روستایی کشورهای فقیر و جهان سوم باید کیلومترها راه بروند تا بتوانند به جمع آوری آب بپردازند که این امر بسیار خسته کننده و وقت گیر است. Water Wheel به معنی «چرخ آب» یک اختراع خلاقانه است که روشی بسیار راحت و عملی را پیش روی بانوان برای حمل آب قرار داده است. گنجایش ظرف این وسیله 45 لیتر است و دارای یک طراحی ساده است که به کاربران امکان می دهد تا از طریق یک دسته به حمل آب بپردازند. حمل کردن آب با این وسیله بسیار راحت است و ظرف مقاوم آن می تواند روی زمین های ناهموار نیز دوام بیاورد.

کفش هایی که سایز آن ها تغییر می کند

چند اختراع شگفت انگیز به نفع مردم فقیر

به دلیل شروع و رواج امراض انتقال یافته از خاک و انگل ها در سرتاسر جهان، پوشیدن کفش برای بچه ها امری واجب است. اما کودکان مناطق فقیر جهان به دلیل نداشتن پول اکثرا یا کفش ندارند یا کفش هایی می پوشند که برایشان اندازه نیست. اما به لطف اختراعی با نام The Shoe That Grows، کودکان می توانند کفش هایی بپوشند که سایز آن ها تغییر می کند.

این کفش ها از مواد ساده ای درست شده اند و اندازه آن ها تا پنج سایز قابل تغییر است و این بدان معناست که کودکان می توانند برای پنج سال متوالی از این کفش ها استفاده کنند.

حفاظت در برابر نیش پشه ها

چند اختراع شگفت انگیز به نفع مردم فقیر

پشه ها ناقل اکثر بیماری های واگیردار از جمله مالاریا، تب دانگ، تب زرد و ویروس غرب نیل در کشورهای فقیر و جهان سوم هستند. Kite Patch یک اختراع خلاقانه تضمین کننده برای مبارزه با نیش پشه ها است. این وسیله ساده اختراع شده است تا کودکان و مردم آسیب پذیر را در برابر بیماری هایی که پشه ها ناقل آنها هستند محافظت کند. این وسیله موجب اختلال سیستم ردیابی پشه ها در رابطه با انسان شده و امکان پیدا کردن انسان ها را از پشه سلب می کند. شما می توانید این کیت کوچک را روی لباس خود نصب کنید.

لامپ نمکی

به دلیل کمبود انرژی در بسیاری از مناطق فقیر دنیا، بسیاری از مردم به هنگام تاریک شدن هوا دیگر کاری انجام نمی دهند. یک مهندس خلاق توانسته یک لامپ اختراع کند که دیگر برای روشنایی نیازی به باتری یا نفت سفید ندارد و کاربران می توانند با استفاده از دو قاشق چایخوری نمک برای مدت هشت ساعت روشنایی را تجربه کنند.

سیستم پناهگاه

چند اختراع شگفت انگیز به نفع مردم فقیر

برخورداری از پناهگاه های مقرون به صرفه یکی از دغدغه های اصلی مناطق فقیر جهان است. حالا یک مخترع توانسته است با استفاده از یک ایده با نام سیستم پناهگاه Hexayurt پناهگاهی بسازد که حتی با استفاده از مصالح قیمت آن از چادرهای کمپ ها نیز ارزانتر تمام می شود و این حسن را دارد که قابل حمل نیز هست. سیستم پناهگاه Hexayurt یک سیستم متن باز است بدین معنی که هرکسی می تواند با استفاده از لیست و دستور ارائه شده این مصالح به ساخت این پناهگاه بپردازد.

هفته نامه صدا

Check Also

نوسان قیمت ارز و سکه؛ بازار ایران به خروج بریتانیا از اتحادیه واکنش نشان داد

کارمند یک صرافی در تهران در حال شمارش اسکناس های دلار آمریکا – ۵ آوریل …