چمدان بستن به سبک متخصصان پوست

کرم

هنگام سفر مهم‌ترین و ضروری‌ترین لوازم آرایشی‌تان را همراه داشته باشید

 

اكثر ما سفر كردن را دوست داریم، از آن لذت می‌بریم و سعی می‌كنیم برنامه‌ای برای سفر رفتن داشته باشیم. اما در این میان كسانی هم هستند كه از سفر كردن دل خوشی ندارند؛ زیرا با مشكلات مختلف پوست و مو دست و پنجه نرم می‌كنند؛ از تیره و كدر شدن پوست گرفته تا وز شدن موها.

هر منطقه‌ای هم آب و هوای خاصی دارد كه سازگار شدن پوست و مو با این‌ آب و هوا معمولا بیشتر از مدت مسافرت طول می‌کشد و شاید تا زمان سازگاری از سفر برگردید. در این میان نه می‌توان قید سفر را زد و نه می‌توان بی‌خیال مشكلات پوستی شد. پس چاره چیست؟ دكتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو در این شماره به شما می‌گوید برای خلاصی از این مشكلات چه كنید.

كرم دور چشم همراه‌تان باشد
مسلما در سفر كمتر می‌خوابید و این موضوع بر زیبایی چشم‌تان تاثیر خواهد گذاشت. برای از بین بردن پف چشم‌تان می‌توانید از كیسه یخ یا چای کیسه‌ای استفاده كنید. كیسه چای به آسانی در دسترس است، یخ هم در همه جا وجود دارد؛ البته استفاده از كرم‌های ضدپف هم خیلی كمك‌كننده است.

چمدان بستن برای سفر, سفر رفتن

دستمال مرطوب را فراموش نكنید
به طور حتم در سفر نمی‌توانید تمام اجزای میز توالت‌تان را در یك چمدان كوچك جای دهید. فقط كافی است مهم‌ترین و ضروری‌ترین لوازم آرایشی‌تان را همراه داشته باشید و البته از لوازم سایرین هم تحت هیچ شرایطی استفاده نكنید.

در ضمن به فكر پاك كردن آرایش‌تان هم باشید و دستمال مرطوب یا پاك‌كننده ملایمی مثل پن‌ها برای تمیز كردن صورت‌تان را همراه داشته باشید. خصوصا اگر به مناطق پر گرد و غبار سفر می‌كنید، در صورت استفاده از دستمال مرطوب دیگر نیازی نیست كه هربار برای تمیز كردن صورت‌تان آن را بشویید و كارتان آسان خواهد بود.

 

مراقب مركبات باشید
تماس با گل و گیاهان كمتر شناخته شده و جدید از دیگر مواردی است كه ممكن است در سفر به مناطق جنگلی آسیب‌هایی را برای پوست‌تان همراه داشته باشد. گیاهانی مثل گزنه، انواع قارچ‌، اسفناج، بومادران، مریم‌گلی و … كه در مناطق خارج از شهر دیده می‌شود از جمله گیاهان حساسیت‌زاست.

به علاوه اگر به مناطق شمالی یا جنوبی كشور سفر كنید، لابد سراغ استفاده از مركباتی مثل نارنج و پرتقال و لیمو هم خواهید رفت. این گیاهان بالقوه خاصیت حساسیت‌زایی دارند و تماس آنها با پوست و اطراف دهان ممكن است مشكلاتی را برای‌تان به وجود آورد.

خراشیدگی‌ها را با آب و صابون بشویید
پیاده‌روی در كنار دریا، استخر یا محیط‌های مرطوب با پای برهنه، ممكن است شما را به عفونت‌های قارچی كف پا، انگشتان، زگیل و. . . دچار كند. اگر هم دچار خراشیدگی شدید برای پیشگیری از عفونت، محل را با آب و صابون و مواد ضدعفونی‌كننده بشویید.

چنگ زدن، سشوار بیش از حد یا اتو كردن دائم مو خصوصا در مناطق مرطوب كه موها دچار وزشدگی می‌شود، مشكل را بیشتر می‌كند. برای خوش‌حالتی موهای‌تان آب به اندازه كافی بنوشید و سبزیجات مصرف كنید.

حتما ضدآفتاب بزنید
شایع‌ترین مشكلی كه در مسافرت‌ها برای افراد به وجود می‌آید، آفتاب‌سوختگی است. این مساله در مناطق آفتابی بیشتر اتفاق می‌افتد اما برخلاف تصور همه، حتی در مناطق دیگر مثل مناطق ابری و برفی هم امكان آفتاب‌سوختگی وجود دارد؛ بنابراین فكر نكنید اگر به منطقه‌ای سفر می‌كنید كه آفتاب زیادی ندارد؛ پس آفتاب سوخته نمی‌شوید. به علاوه افراد زیادی در مسافرت‌های خود خصوصا به مناطق آفتابی به فكر برنزه كردن می‌افتند و ساعات طولانی را در آفتاب می‌گذرانند كه در این حالت احتمال آفتاب‌سوختگی بسیار بیشتر خواهد شد.

چمدان بستن برای سفر, سفر رفتن

شایع‌ترین مشكلی كه در مسافرت‌ها برای افراد به وجود می‌آید، آفتاب‌سوختگی است
اولین راه پیشگیری از آفتاب‌سوختگی این است كه در ساعات اوج تابش خورشید یعنی 9صبح تا چهار بعد از ظهر، كمتر در معرض تماس با آفتاب باشید. راه بعدی هم استفاده مكرر، متوالی و منظم از كرم‌های ضدآفتاب است. لازم است از یك ضدآفتاب مناسب پوست‌تان استفاده كنید تا بیشترین محافظت را برای‌تان داشته باشد. ضدآفتاب‌های ایرانی و خارجی از درجه كیفی یكسانی برخوردارند و انواع خارجی مزیت بیشتری ندارند.

بنده برای مراجعانم ضدآفتاب ایرانی تجویز می‌كنم.  SPF مناسب هم بستگی به نوع پوست‌تان دارد اما این عدد نباید كمتر از 30 باشد. برای اینكه بیشترین میزان بهره را از ضدآفتاب نصیب خود كنید، باید آن را هر سه ساعت یك‌بار تجدید كنید و ضدآفتاب قبلی را هم نشویید. به علاوه اگر قصد برنزه كردن دارید از كرم‌های اتوبرنزه استفاده كنید تا آسیب كمتری متوجه پوست‌تان شود.

 

كرم مرطوب‌كننده برای مسافران كوهستان
سرما و وزش باد در مناطق كوهستانی، اغلب باعث خشكی، پوسته‌پوسته شدن و زبری پوست می‌شود. به علاوه گاهی الیاف ضخیم به كار رفته در لباس‌های گرم، بیشتر باعث آسیب و حساسیت می‌شود. در ضمن به دلیل سرما تمایل به مصرف آب كمتر است و همین موضوع خشكی پوست را بیشتر می‌كند. پس برای مقابله با سرما و وزش باد، حتما پوست‌تان را با كلاه و شال و لباس‌های مناسب بپوشانید.

استفاده از كرم مرطوب‌كننده برای درمان خشكی لازم است كه باید هر ساعت روی پوست‌تان خصوصا روی پوست صورت تجدید شود. كرم‌های ترمیم‌كننده هم می‌تواند كمك‌كننده باشد.

موهای‌تان را با نقاب و شال بپوشانید
سعی كنید موهای‌تان را با كلاه، نقاب، روسری یا شال از آفتاب بپوشانید. به علاوه شامپوی مناسب با نوع پوست سرتان استفاده كنید كه ضرر آفتاب برای‌تان دوچندان نشود. می‌توانید از ماسك مو، نرم‌كننده، انواع واكس مو و. . . استفاده كنید كه روی موهای‌تان را پوشانده و به آن رطوبت بدهد.

 

عینك آفتابی داشته باشید
عینك آفتابی بزرگی به صورت بزنید كه بخش زیادی از صورت‌تان را بپوشاند. این عینك به شما كمك می‌كند اشعه‌های ماورای بنفش خورشید در مناطق ساحلی و ارتفاعات كوهستان كمتر به چشم‌های‌تان آسیب وارد كند.
صابون و شامپوی مخصوص خودتان را داشته باشید
اگر به هتل می‌روید، بهتر است از شوینده‌هایی كه موجود است، استفاده نكنید. مسلما پرسنل هتل نوع پوست شما را نمی‌دانند و در تمام اتاق‌ها صابون و شامپوی مشابه برای پوست‌های معمولی می‌گذارند. بهتر است صابون و شامپوی مخصوص خودتان را همراه داشته باشید.

پوست‌تان را شاداب نگه دارید
استفاده از لوسیون‌های مرطوب‌كننده و روغن‌های طبیعی مثل روغن زیتون، بادام و… می‌تواند رطوبت بدن شما را حفظ كند و خشكی آن را از بین ببرد. پس نوشیدن آب كافی، مصرف میوه و سبزیجات و خصوصا ویتامین C را از یاد نبرید. از حمام‌های داغ و طولانی‌مدت یا رفتن مكرر به استخر و دریا خودداری كنید. شاید مهم‌ترین نكته همین استفاده از مرطوب‌كننده‌ها در سفر باشد. برای رفع خشكی صورت هم اگر می‌توانید از بخور سرد و گرم و همچنین ماسك‌های میوه‌ای مرطوب‌كننده استفاده كنید.

Check Also

تغییرات آرایشی در بهار

 بهار فصل تغییر است. نو شدن ، دوباره زندگی کردن ، دوباره زندگی را زیستن …