پیشگویان از سال 95 می گویند

 نفت

سال 1394 رو به پایان است و ما در انتظار یک سال میمون هستیم؛ سالی که می تواند ما را به آرزوهای مان نزدیکتر کند؛ سالی که می تواند پر از هیجان و اتفاقات خوب باشد و البته سالی که می تواند برای لحظاتی تلخ و سیاه شود. در این میان سال آینده میزبان اتفاقاتی خواهد بود که می توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم روی زندگی ما تاثیر بگذارند.

در مطلب پیش رو سعی کرده ایم مهمترین اتفاقاتتی که قرار است در جهان رخ دهد را بررسی و پیش بینی کنیم. امیدواریم آن پیش بینی هایی که جهت گیری مثبت برای ما دارند، رنگ واقعیت به خود بگیرند و آنهایی که می توانند زندگی ما را در معرض خطر قرار دهند، هرگز به وقوع نپیوندند.

مستاجر جدید کاخ سفید

در اواسط پاییز سال 1395، کاخ سفید آمریکا مستاجر جدید خودش را پیدا می کند. بعضی از ناظران اعتقاد دارند حدسزدن برنده این دوره از همیشه آسان تر است. در حال حاضر دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون سردمدار رقابت های درون حزبی هستند. با این اوصاف به نظر می رسد خیلی زودتر از شروع تابستان، کاندیداهای نهایی دو حزب مشخص خواهند شد؛ آقای تی و وزیر امور خارجه سابق.

پیشگویان از سال 95 می گویند

تحلیلگران روی همین حساب اعتقاد دارند حدسزدن برنده نهایی آسان است. آقای ترامپ در این مدت حسابی مورد تنفر بخش های بزرگی از جامعه آمریکا (حتی در بین جمهوری خواهان) قرار گرفته و به احتمال زیاد حتی همه هم حزبی هایش هم پشت سر او نمی ایستند. در نتیجه خانم کلینتون خیلی راحت می تواند دوباره به کاخ سفید برگردد، البته این بار نه به عنوان بانوی اول، بلکه به عنوان رییس جمهور.

رشد اقتصاد

این روزها بحث سر و سامان گرفتن اقتصاد، در همه کشورها جریان دارد. جهان هنوز به طور کامل نتوانسته از بند رکود سال های انتهایی دهه اول هزاره سوم رهایی یابد و مشکلات اقتصادی در همه کشورهای دنیا فراگیر شده است. با این همه به نظر می رسد سال آینده سال بهتری پیش روی فعالان اقتصادی – چه درایران و چه در سراسر جهان – باشد.

صندوق بین المللی پول هم این نکته را قبول دارد: «رشد اقتصادی جهان در سال آتی 6.3 دصد خواهد بود. این رشد در سال 2015 حدود 1.3 درصد بود.» اخیرا مجله اکونومیست هم که به پیش بینی های اقتصادی اش شهره است، اقتصاد سال 2016 را اینگونه پیش بینی کرده: «در میان اقتصادهای نوظهور، به احتمال زیاد فقط هندوستان تا چند سال آینده نیز در فهرست 10 کشور دارای سریع ترین رشد اقتصادی باقی خواهد ماند. از طرف دیگر کشورهایی با بازارهای کوچکتر از نوظهورها، رشد اقتصادی بالایی را به خود اختصاص خواهند داد و رشد اقتصادی دو رقمی که در بعضی کشورها طی سال های گذشته شاهد بوده ایم دیگر مشاهده نخواهد شد. اقتصادهای لائوس و ترکمنستان ستاره سال 2016 خواهند بود و هر یک با رشد اقتصادی 8 درصد در رتبه اول سریع ترین رشد اقتصادی جهان قرار می گیرند. در آسیا، دو کشور کامبوج و میانمار ثمره اصلاحات سیاسی خود را برداشت می کنند و از مزیت افزایش سرمایه گذاری خراجی بهره مند خواهند شد.»

پیشگویان از سال 95 می گویند

بد نیست بدانید سایر اقتصادهایی که نام شان در فهرست 10 کشور دارای سریع ترین رشد اقتصادی آمده است، عمدتا آفریقایی هستند و رشد قدرتمند اقتصاد خود را مدیون بهبود سیاست ها و نوسازی زیرساخت های خود خواهند بود.

المپیک زیکا

سال 1395 سال خوبی برای ورزش دوستان است. تابستان امسال، هم شاهد مسابقات فوتبال یورو خواهیم بود و هم می توانیم از تماشای مسابقات مختلف المپیک ریو لذت ببریم. برزیل که دوس ال پیش میزبان جام جهانی فوتبال بود، این روزها حال و روز خوشی ندارد. رییس جمهور محبوب سابقش یعنی لائو داسیلو که معمار اقتصاد پیشرفته این کشور بود، اخیرا به دلیل مسائل مالی بازداشت شد و اختلاف طبقاتی برزیلی ها هم هر روز، رو وبه افزایش است.

با این همه معضل اصلی برزیلی ها، نه مسائل اقتصادی، که شیوع ویروس «زیکا»ست؛ بمایری خطرناکی که بیشتر کشورهای آمریکای لاتین را دربر گرفته و حسابی هم وحشت به جان ورزشکاران اعزامی انداخته است. با این حساب بعید نیست که برزیل در جریان برگزاری مسباقات المپیک ضرر کند، چه اینکه سود اصلی برگزاری مسابقات ورزشی، رونق گرفتن صنعت گردشگری است که فعلا با توجه به ویروس زیکا، خیلی نمی تواند به آن امیدی بست. امسال احتمالا شاهد سکوهای خالی بسیاری در ریو خواهیم بود.

پیشگویان از سال 95 می گویند

جدای از اینها البته رقابت برای کسب سکوی اول هم مثل همیشه بین آمریکا و چین استع. چین در سال های گذشته سرمایه گذاری عظیمی در ورزشش کرده و خیلی دوست دارد با استفاده از این موقعیت، جایگاهش در جهان را ارتقا بخشد. روسیه، دیگر مدعی همیشگی مسابقات المپیک، امسال شانس کمتری از رقبای سنتی اش دارد. روس ها به دلیل دوپینگ از شرکت در رشته پرمدال دوومیدانی محرومند و همین، کارآنها را بسیار سخت می کند.

درجا زدن نفت

پیش بینی قیمت نفت در سال 1395 یکی از سخت ترین کارهای ممکن است. قیمت نفت در سال گذشته به پایین ترین سطح خود در چند دهه گذشته رسید. حالا دیگر نه تنها خبری از نفت صد دلاری نیست، بلکه نفت به زور بیش از تلاشی که برای استخراجش می شود، فروش می رود.

سال گذشته قیمت نفت آنقدر پایین آمد که بر اساس مطالعات موسسات اقتصادی، استخراجش برای بیشتر کشورها (جز ایران، عربستان، عراق و کویت) سودآور نبود. این مسئله باعث شده تا حتی کشوری مانند عربستان هم با کسری بودجه قابل توجهی روبرو شود؛ اما قیمت نفت در سال پیش رو چه مسیری را طی خواهد کرد؟ به مسائل زیادی بستگی دارد. یکی از آنها مسئله داعش است. داعش فعلا به بازیگر فعالی در بازار نفت تبدیل شده که محصولش را با کمترین قیمت ممکن به بازارها عرضه می کند و همین موضوع، قیمت را پایین کشیده است.

پیشگویان از سال 95 می گویند

مسئله مهم دیگر چالش دیپلماتیک ایران و عربستان است. به نظر می رسد تا زمانی که این دو غول نفتی به تفاهمی قابل قبول نرسند، هیچ وفاقی برای کنترل تولیدنفت درجهت کنترل قیمت ها به وجود نمی آید. در نتیجه پیش بینی ما نوسان قیمت نفت در کانال 30 تا 40 دلار است.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

این روزها در انگلیس یک گسست واقعی رخ داده. عده ای مدافع خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند و عده دیگری موافق آن. رسانه های انگلیسی گزارش داده اند که در هر خانواده چهار نفره، دو نفر موافق طرح خروج و دو نفر مخالف این طرح هستند. قرار است در بهار امسال یک همه پرسی برای این منظور انجام شود و تکلیف کشور قدیمی انگلیس مشخص شود.

اروپایی ها بالطبع دوست ندارندشاهد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باشند؛ چه اینکه این خروج می تواند موجب خارج شدن کشورهای دیگر و در نهایت فروپاشی اتحادیه اروپا شود.

پیشگویان از سال 95 می گویند

با اینکه انگلیس همچنان از پول ملی خود یعنی پوند استف6اده می کند اما ناظران عقیده دارند خروج این کشور می تواند ارزش یورو در مقابل دلار را حسابی کاهش دهد؛ پس تا دیر نشده بجنبید و یورهای تان را به دلار تبدیل کنید؛ کار از محکم کاریعیب نمی کند.

داغ شدن گرمایش زمین

این روزها بحث گرمایش زمین بیشتر از قبل شنیده می شود. حالا حتی مردم عادی هم ماجرا را به خوبی درک کرده اند. تابستان ها گرم تر از همیشه شده و در زمستان هم خبری از آن سرما و برف همیشگی نیست. یخ ها در حال آب شدن هستند و سطح دریاها بالاتر آمده.

پیشگویان از سال 95 می گویند

عده ای آمریکا را مقصر می دانند و عده ای چین را. با این همه به نظر می رسد همه مقصرند و در آخر همه به یک اندازه در حال ضرر کردن هستند. پیش بینی ما این است که بحث گرمایش زمین در سال 1395 داغ تر از همیشه می شود اما هنوز بعید است که به معضل اصلی سیاستمداران تبدیل شود. تا زمانی که رأی دهنده ها در سرتاسر دنیا به دنبال رهبرانی نروند که عزم جدی برای حل مشکلات محیط زیستی دارند، خبری از حل شدن مشکل گرم شدن زمین نیست، پس با این حساب سال 95 را هم باید بدون پیدا کردن راه حلی عاجل برای حل این مشکل عمیق، سپری کنیم.

جام ملت های وحشت

همانطور که گفتیم امسال شاهد میزبانی فرانسه از مسابقات جام ملت های اروپا هم خواهیم بود؛ مسابقاتی که به دلیل حملات تروریستی یک سال گذشته حسابی تحت الشعاع مسائل امینتی قرار گرفته. حتی در اوایل اسفند ماه شنیده شد که شاید این مسابقات بدون حضور تماشاگر برگزار شود؛ مسئله ای که خیلی زود تکذیب شد. با این همه شاید خیلی از مشتاقان فوتبال، امسال کمی احتیاط کنند و برای تماشای مسابقات به همان تلویزیون های خانه شان بسنده کنند.

پیشگویان از سال 95 می گویند

یورو 2016 البته جدای از مسائل امنیتی از نظرهای دیگری هم منحصر به فرد خواهد بود. این برای اولین بار است که مسابقات با حضور 24 تیم (شما بخوانید همه اروپا!) برگزار می شود. این مسئله می تواند تا حدود زیادی از جذابیت های مرحله گروهی بکاهد اما از سوی دیگر شاید بینندگان را با شگفتی های عجیب و غریبی روبرو کند.

نتایج فوتبال همیشه روی کاغذ رقم نمی خورد و همین کار پیش بینی یورو 2016 را سخت می کند. پیش بینی ما حاکی از شانس بالای فرانسه میزبان، ایتالیای تجدید قوا یافته و البته بلژیک قوام یافته است. راستش را بخواهید از نظر ما آلمان با این روند رو به نزولی که در دو سال گذشته از خود نشان داده، شانس بالایی برای فینالیست شدن ندارد. حالا دشنام ندهید، عید است، خوبیت ندارد!

Check Also

گرمای شدید در شرق آمریکا شش قربانی گرفت

به گزارش مرکز ملی آب و هوای آمریکا، بر اثر موج گرمای شدید در ایالات …