پلیس آمریکا باز کردن آی‌فون با اثر انگشت مردگان را هم در نظر دارد

اپل222

به تازگی، علیرغم دستور قضایی، اپل حاضر نشد که با پلیس آمریکا همکاری کند و آی‌فون یکی از تروریست‌های حادثه تیراندازی سن برناندینو را آنلاک کند.

این عدم همکاری، واکنش‌های مختلفی را برانگیخته است. جالب است که پلیس نتوانسته با کارهایی مثل حمله brute force، پسورد آی‌فون را پیدا کند، چون این بیم وجود داشت که کل اطلاعات گوشی به خاطر دفعات متعدد مشکوک وارد کردن پسورد، طی این کار به صورت خودکار پاک شود. روش‌های هک‌ای که به صورت تجاری در دسترس بودند هم چاره کار نشدند.

از اپل درخواست شده بود که ترتیبی بدهد که اجازه وارد کردن پسوردهای حدس بی‌شمار را بدهد و حمله brute force را ممکن کند و به عبارتی یک در پشتی برای پلیس ایجاد کند.

در این میان این پیشنهاد شتاب‌زده به FBI ارائه شد که شاید با اثرانگشت متهم بشود، اسکنر اثرانگشت را فریب داد.

از نظر حقوقی و قانونی، با اثرانگشت در سیستم قضایی آمریکا به صورت متفاوتی برخورد می‌شود، یعنی مقامات قضایی با اثر انگشت به مانند یک سند و مدرک فیزیکی برخورد می‌کنند و می‌توانند دستور بدهند که از اثر انگشت متهم برای دسترسی به اطلاعات استفاده شود.

اما مسلما در این مسیر دشواری‌هایی وجود دارد:

نخست آنکه در قوانین اصلا پیشبینی نشده که از اثر انگشت یک متهم درگذشته هم بشود استفاده کرد.

دوم اینکه این کار مشکلات تکنیکی دارد و احتمال فریب دادن اسکنر اثر انگشت آی‌فون، بدون تهمیدات خاص، اندک است.

سوم اینکه اصلا آی‌فون تروریست درگدشته یک آی‌فون ۵C بوده که اصلا تاچ آی دی ندارد.

چهارم هم اینکه به فرض باز کردن آی‌فون، مقامات باید سریع باشند، چون بعد از ۴۸ ساعت، آی‌فون برای باز شدن پسورد هم می‌خواهد.

در شرایط حاضر به نظر می‌رسد که باز هم بهترین و ارزان‌ترین راه برای دسترسی به اطلاعات ضروری گوشی‌های متهمان در پرونده‌ها متهم، توافق پلیس و مقامات قضایی با اپل باشد. جالب است بدانید که مثلا یک شرکت ایتالیایی یک کیت هک موبایل به پلیس فدرال پیشنهاد کرده که قیمت‌اش ۷۷۵ هزار دلار است.

باید منتظر باشیم تا ببینیم مقاومت اپل در برابر حکم قضایی چقدر ادامه پیدا خواهد کرد.

Check Also

 با اسنپ چت، استیکرها را مانند یک ماسک روی چهره خود بگذارید و ویدئوهای بامزه بفرستید!

به تازگی نسخه اندروید اپلیکیشن پیام‌رسان اسنپ چت این اجازه را به کاربرانش داده است …