پس از سال‌های سال، ادامه “کشتن مرغ مقلد” هارپر لی منتشر شد

نسخه سینمایی رمان برنده جایزه پولیتزر هارپر لی، کشتن مرغ مقلد، توسط رابرت مولیگان و به تهیه کنندگی آلن جی پاکولا، سال‌ها پیش تولید شده بود که اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای گریگوری پک به همراه داشت.

 

و حالا به گزارش ایسنا، رمان «برو یک بپا بگذار» که جلد دوم «کشتن مرغ مقلد» شاهکار ادبی «هارپر لی» است در اولین روز فروش 105 هزار نسخه فروش داشت.

«برو یک بپا بگذار» دومین رمان هارپر لی که با 55 سال فاصله از «کشتن مرغ مقلد» و پس از حواشی بسیار به چاپ رسید، در نخستین روز انتشار 105 هزار جلد فروخت.

«ویلیام هاینمن» ناشر انگلیسی این کتاب اعلام کرد: این رقم شامل فروش نسخه‌های چاپی و دیجیتالی «برو یک بپا بگذار» است. براساس گزارشی که مرکز آمارگیری «نیلسن» منتشر کرده، بالاترین میزان فروش روز اول متعلق به هفتمین و آخرین جلد رمان‌های «هری پاتر» به قلم «جی.کی. رولینگ» است.

«هری پاتر و هدیه‌های مرگ» سال 2007 تنها در یک روز، فروشی دو میلیون و 652 هزار و 656 جلدی را تجربه کرد و رکورد این آمار را در سطح بین‌المللی به نام خود ثبت کرد.

«نماد گمشده» دن براون در پنج روز اول انتشار در سطح انگلستان فروشی 551 هزار جلدی داشت و «50 طیف خاکستری» در عرض یک هفته، 664 هزار نسخه فروخت.

هارپر لی چند ماه پیش اعلام کرد پس از 55 سال تصمیم گرفته دنباله رمان برنده پولیتزرش «کشتن مرغ مقلد» را روانه بازار کتاب کند. او گفت که دست‌نوشته «برو یک بپا بگذار» توسط دوست و وکیلش در یک گاوصندوق قدیمی پیدا شده و به زودی منتشر می‌شود.

این نویسنده عنوان دومین رمانش را از خطی در انجیل قرض گرفته، این کتاب در دهه 1950 به نگارش درآمده، اما ناشر به او پیشنهاد کرده داستان را در کتابی دیگر از زاویه دید «اسکوت» روایت کند.

هارپر لی

داستان این رمان که از چهاردهم جولای (بیست‌وسوم تیرماه) به طور همزمان روی پیشخوان کتابفروشی‌های 70 کشور دنیا قرار گرفته، 20 سال پس از رویدادهای «کشتن مرغ مقلد» اتفاق می‌افتد‌، زمانی که دختر آتیکوس فینچ برای دیدن پدرش به آلاباما سفر می‌کند.

«کشتن مرغ مقلد» در سال 1960 به نگارش درآمد و هارپر لی را به شهرتی بین‌المللی رساند. او برای نوشتن همین یک رمان جایزه معتبر ادبی پولیتزر 1960 و مدال آزادی ریاست ‌جمهوری آمریکا را در سال 2007 دریافت کرد. «کشتن مرغ مقلد» از زمان چاپ تاکنون حدود 40 میلیون نسخه در سراسر جهان فروش داشته و به بیش از 40 زبان ترجمه شده است. این اثر به فیلمی سینمایی هم تبدیل شد و «گری‌گوری پک»، بازیگر نقش اصلی مرد آن جایزه اسکار را از آن خود کرد.

هنوز چند ساعت از انتشار «برو یک بپا بگذار» هارپر لی نگذشته بود که روزنامه‌ها و نشریات مختلف مطالبی را با رویکردهای متفاوت درباره‌اش به چاپ رسانده‌اند؛ «وال استریت ژورنال» نوشت: «برو یک بپا بگذار» برای میلیون‌ها نفر آزمون صبوری و ظرفیت بخشیدن خواهد بود.

«مارک لاسون» که برای «گاردین» قلم می‌زند، گفت:‌ اگر کتابی که امروز منتشر شده، سال 1960 چاپ می‌شد مسلما به این اندازه از آن استقبال نمی‌شد. این خیلی ربطی به پایین بودن سطح ادبی اثر ندارد، بلکه به این خاطر است که «برو یک بپا بگذار» محبوبیت کمتری دارد و نمی‌توان آن را مثل «کشتن مرغ مقلد» در مدارس تدریس کرد.

به گزارش گاردین، «ایندیپندنت» هم نظرش را درباره دومین رمان هارپر لی این‌گونه ابراز کرد: ما دیگر هرگز نمی‌توانیم «مرغ مقلد» را مثل قبل بخوانیم و نمی‌شود به آتیکوس همان‌طور نگاه کرد.

درست در روز اول انتشار این کتاب، «تونجا کارتر» وکیل هارپر لی و زنی که نقطه محوری ماجرای پیدا شدن دست‌نوشته دنباله رمان پرفروش «کشتن مرغ مقلد» بود، اعلام کرد که ممکن است این داستان ضدنژادپرستی قسمت سومی هم داشته باشد.

او در یادداشتی که در «وال استریت ژورنال» منتشر کرد، نوشت: کتاب سوم لی در گاوصندوق این نویسنده در خانه‌ای که در شهر مونروویل آلاباما دارد، پیدا شده است.

Check Also

نکات خواندنی درباره صادق هدایت

یادداشت های شاهرخ مسکوب درباره صادق هدایت را حسن کامشاد در دهمین سالگرد درگذشت مسکوب …