نسل جديد جاده‌ها/ جاده‌هاي پلاستيكي جايگزين مقرون به صرفه و مقاوم آسفالت!

نسل جديد جاده‌ها/ جاده‌هاي پلاستيكي جايگزين مقرون به صرفه و مقاوم آسفالت

در دنياي امروز پلاستيك، خوب يا بد، در جاي‌جاي زندگي‌مان حضور دارد. از لوازم خانگي گرفته تا ظرف‌هايي كه در آن غذا مي‌خوريم، حضور پلاستيك را مي‌بينيم. اما احتمالا شايد نام جاده پلاستيكي هرگز به گوشتان نخورده باشد. فن آوري جديدي كه قرار است در آينده، جايگزين  جاده‌ها و خيابان‌ها كه در حال حاضر پوشيده با آسفالت هستند باشد. شركت ساختماني هلندي وركر وسلز،درطرحي از سازه اي از جنس پلاستيك به شكل پيش ساخته، كه بر روي شن و ماسه و قرار مي‌گيرد، جاده‌‌اي تازه ساخته كه به‌طور چشم‌گيري از اجرايي‌ آسان‌ترنسبت به اسفالت و مصالح ديگر برخوردار است. اين به اين معني است كه زمان بسيار طولاني كه صرف ساخت جاده‌ها و خيابان‌ها و حتي سازه هاي ديگر مورد استفاده قرار گرفته در راه‌سازي مي شود، به شدت كاهش خواد يافت و از نظر اقتصادي نيز بسيار مقرون به صرفه خواهد بود.

 

plasticroad-2

سازه تو خالي اين جاده كه سطح ان مانند پنل‌هاي مسطح است، اين امكان را مي‌دهد كه به راحتي كابل‌هاي برق يا مخابرات و يا لول‌كشي اب‌ها و هرچيز ديگري كه قرار گرفتن آ‌نها در زير جاده چالشي بزرگ محسوب مي شد، تعبيه شوند. از فوايد بسيار قابل توجه اين جاده، امكان براي يكپارچه بودن آن است كه مي‌توان كل يك مسير را به طور كامل و بدون قطع و شكست قسمت‌ها ساخت كه همين موجب انعطاف پذيري بيشترو حمل و نقل راحت‌تر مي‌شود كه قابل قياس با جاده‌هاي فعلي نيست. مقاومت در برابر تغييرات اب و هوايي و دوام زياد، باعث مي‌شود كه بخش تعمير و نگهداري آن به شدت كم‌هزينه و آسان باشد.

plasticroad-3

اين نوع جاده‌ها  بين منفي 40 تا مثبت 80 درجه سانتيگراد، بازه مقاومت دمايي دارند. با وجود اين‌كه، ساخت اين‌گونه جاده‌ها همچنان در دست بررسي و فع اشكال است (مانند بررسي چگونگي ايجاد اصطكاك بيشتر سطحي هنگام بارندگي و ليز بودن سطح جاده) اما وركر وسلز اميدوار است ظرف سه سال آينده، اولين نسل از جاده‌هاي پلاستيكي به مرحله اجرا برسد. رتردام، شهري كه در كشور هلند واقع است، به احتمال فراوان، اولين محلي خواهد بود كه از جاده‌هاي پلاستيكي در آن استفاده خواهد شد.

كافه سينما

Check Also

زندگی راحت و امن و بدون SMS

شبکه های اجتماعی اینترنتی برای موفق شدن یک راه بیش تر ندارند. جلب توجه نوجوانان …