میراث فرهنگی هم هت‌تریک کرد!

 گردشگر2
 در افزایش هزینه‌ی ورودی موزه‌ها هم هت‌تریک کردند؛ حالا برای سومین‌بار، با توجیه پایین بودن تعرفه ورودی برای گردشگران خارجی، این‌بار ورودیِ برخی موزه‌ها را نسبت به آخرین دوره‌ تغییر 50 درصد بالا بردند. ‏
هرچند در طول دو دوره تغییر گذشته مهمترین دلیل را کم بودن قیمت‌ها نسبت به موزه‌های کشورهای دیگر عنوان کردند و ایران را مقصدی ارزان قیمت می‌دانند که هزینه‌ ورودی موزه‌هایش وهم‌انگیز است و قطعا باید تغییر کند، اما در دور سوم تغییرات این‌بار انجام این اقدام را منوط به دلایل مختلف زیادی می‌دانند که یکی از مهمترین آن‌ها پرداخت پول بیشتر برای ارائه‌ خدمات بیشتر است. ‏ ‏
به همین دلیل مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این‌بار با درجه‌بندی کردن موزه‌ها به سه قسمت محلی، منطقه‌ای و ملی قیمت‌ها را نیز براین اساس افزایش داده‌اند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد فقط به درآمدزایی توجه دارد نه حتی نخست کار کارشناسی و بررسی ریزش یا افزایش احتمالی گردشگران داخلی و خارجی به دنبال این اقدام.
و البته این‌بار این مصوبه در «شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری به تصویب رسید و نه هیات دولت؛‌ براساس آن‌چه قبلا اعلام شده بود برگه‌ بلیت موزه‌ها یک «اوراق بهادار» است، که باید مصوبه‌ هیات دولت را بگیرد.»
این‌بار نیز اعلام کردند، «تعرفه ورودی جدید هر یک از مجموعه‌های تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شامل موزه‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی از سوی مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس این سازمان به مدیران کل استان‌ها، مدیران کاخ موزه‌های تهران، موزه ملی ایران و موزه ملی قرآن کریم ابلاغ شد.
به استناد مصوبه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و کارشناسی‌های صورت گرفته، همچنین ساماندهی گروه‌های بازدید کننده تعرفه‌ی ورودیه جدید مجموعه‌های تحت پوشش سازمان اعلام شد که این نرخ از تاریخ یکم آذرماه قابل اجرا است.
براساس این بخشنامه نرخ ورود به مجموعه‌ها با توجه به درجه‌بندی تعیین شده است که در موزه‌ها و اماکن درجه اول مبلغ ورودیه برای بازدیدکنندگان داخلی 30 هزار ریال و برای بازدیدکنندگان خارجی 200 هزار ریال تعیین شده است، همچنین مبلغ ورودیه برای اماکن و موزه‌های درجه دو برای بازدیدکنندگان داخلی 25 هزار ریال و بازدیدکنندگان خارجی 150 هزار ریال است.
مبلغ ورودیه برای بازدیدکنندگان داخلی از موزه‌ها و اماکن تاریخی درجه سه، 20 هزار ریال و برای بازدیدکنندگان خارجی 80 هزار ریال تعیین شده است.»
در این بخشنامه نخستین مطلب درجه‌بندی موزه‌هاست که محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی آن به خبرنگار ایسنا توضیح داد: موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سه درجه‌ی اول تا سوم به ترتیب شامل موزه‌های «ملی»، «منطقه‌ای» و «محلی» تقسیم‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال موزه‌ها و بناهای ثبت شد هدر فهرست میراث جهانی، موزه ملی ایران، مجموعه‌های سعدآباد و نیاوران نیز جزو بناهای درجه اول یعنی بناهایی ک شان ملی و جهانی دارند، هستند.
اما تغییر تعرفه ورودیه موزه‌ها از زمزمه‌های اوایل سال 1391 و اجرایی شدن‌اش در بهمن ماه همان سال آغاز شد. در آن زمان با اعلام قیمت‌ها،‌ برخی مخالفان این طرح ادعا کردند که این افزایش قیمت 300 درصدی است و تاکید کردند که این کار با ریزش مخاطبان و گردشگران داخلی و خارجی همراه خواهد بود، اما این باعث نشد که سازمان میراث فرهنگی دومین دور تغییر این تعرفه را دست‌کم تا مدتی عقب بیندازد.
بنابراین اوایل امسال (1394) دومین دور تغییرات اما این بار در سطحی محدودتر، در کاخ‌موزه‌های نیاوران و سعدآباد به استناد تصویب‌نامه هیات وزیران افزایش یافت، این افزایش قیمت برای گردشگران داخلی و خارجی متفاوت بود.
از این اقدام هم چند ماهی بیشتر نگذشته بود که عصر روز گذشته (شنبه 9 آبان ماه) اداره کل موزه‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به طور ناگهانی بار دیگر تعرفه‌های جدیدی برای همه‌ی موزه‌های زیرنظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد،‌ تعرفه‌ای که به گفته‌ی مسئولان این سازمان این‌بار در کمترین قیمت با 50 درصد افزایش همراه بود.
البته محمدحسن طالبیان اوایل امسال در حاشیه‌ مراسمی در کاخ جهانی گلستان خبرهایی از احتمال این افزایش قیمت داده بود،‌ اما با اعلام افزایش قیمت برای این چند بنا، دیگر بیم گسترش آن در همه‌ی موزه‌های زیرنظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وجود نداشت،‌ تا مصوبه‌ی جدیدی که این‌بار از جلسه‌ی شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری درآمد.
این تغییر مجدد براساس نظر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است. این مصوبه در آخرین جلسه شورای عالی سازمان میراث فرهنگی به تصویب رسید اما مصوبه قبلی برای افزایش قیمت بلیت موزه‌ها متعلق به مصوبه هیات دولت بود.
«کارگر» اما در این زمینه نیز به خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا،‌ اظهار می‌کند: افزایش دوباره‌ی قیمت بلیت موزه‌ها پس از گذشت کمتر از یک سال توجیهات مختلفی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارد. در طول 20 سال گذشته هیچ افزایشی برای نرخ موزه‌ها نداشتیم که در واقع یک نوع عقب افتادگی نسبت به مقوله‌های مشابه محسوب می‌شود،‌ از سوی دیگر افزایش دوباره‌ی قیمت موزه‌ها بیشتر به دنبال افزایش کیفیت ارائه‌ی خدمات به گردشگران است، که این‌کار نیازمند یکسری تمهیدات مانند افزایش قیمت بلیت موزه‌هاست، تا بتوانیم خدمات بیشتری به مخاطبان بدهیم.
او حتی تاکید می‌کند: گردشگرانی که از آذرماه با این افزایش تعرفه ورودی مواجه می‌شوند، هزینه فراهم کردن خدمات بهتر برای خودشان را می‌پردازند .
اما در این میان یک نکته‌ی مهم و حائز اهمیت وجود دارد که به گفته‌ی کارگر این قضیه هم در جای خود مورد بررسی قرار گرفته است و آن ریزش یا افزایش تعداد گردشگران به تفکیک داخلی و خارجی است. ‌گردشگرانی که برای‌شان این درصد افزایش‌ها چه میزان اهمیت دارد!
مدیر اداره کل موزه‌ها در این زمینه نیز به خبرنگار ایسنا توضیح می‌دهد: در مجموع هیچ تفاوتی در طول این مدت از آغاز افزایش تعرفه‌ها در دو دوره‌ی گذشته وجود نداشته است. این قیمت‌ها برای بازدید کنندگان داخلی رقم قابل بحثی نیست.
البته کارگر اشاره‌ای به این بحث درباره‌ی گردشگران خارجی نمی‌کند!
او تاکید می‌کند: این اقدام جزو سیاست‌های دولت است و با رخ دادنش امکانات بیشتری را می‌توانیم به مخاطبان ارائه دهیم .
وی البته از احتمال افزایش دوباره‌ی قیمت‌ها تا مدت زمان معین یا نامشخص در آینده اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: بعید می‌دانم تا مدت‌ها دیگر افزایش قیمتی داشته باشیم.

Check Also

جزایر ایرانی خلیج فارس

جزایر ایرانی خلیج فارس خلیج فارس یا دریای پارس حدود ۳۰ جزیره مسکونی و غیر مسکونی …