مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرد: خرید آب سنگین از ایران ممنوع

3C662A9D-6098-4E0E-BC33-B56C9DA36102_w640_r1_s_cx0_cy2_cw0

مجلس نمایندگان آمریکا اصلاحیه ای را به تصویب رساندند که دولت ایالات متحده را از خرید آب سنگین از جمهوری اسلامی ایران منع می کند. اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در حالی است که روز چهارشنبه مقام های دولت باراک اوباما نسبت به خطر انداختن توافق هسته ای ایران و غرب هشدار داده بودند.

چهارشنبه شب، ۲۵۱ نماینده در مقابل ۱۶۸ عضو مجلس نمایندگان آمریکا به این اصلاحیه رای دادند. درصورت تصویب نهایی در سنا، این مصوبه بخشی از لایحه بودجه پیشنهادی وزارت خزانه داری آمریکا خواهد شد.

براساس توافق هسته ای بین ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک، دولت اوباما پذیرفت که ۳۲ تن آب سنگین از ایران به ارزش بیش از ۸ میلیون دلار خریداری کند.

آب سنگین یکی از اجزای مهم برای تولید پلوتونیوم مورد نیاز در ساخت بمب اتمی است.

ده روز پیش سنای آمریکا هم شاهد تلاش جمهوریخواهان برای ممانعت از خرید آب سنگین از ایران بود اما آن تلاش ها در نهایت به نتیجه ای نرسیده بود.

ایران بعد از توافق هسته ای متعهد شد ذخایر آب سنگین خود را کاهش دهد. دولت آمریکا پیشتر متعهد شده بود بر اساس این توافق بخشی از آب سنگین ایران را خریداری کند.

تلاش جمهوریخواهان برای جلوگیری از انجام معامله فروش آب سنگین ایران به آمریکا در حالی صورت می گیرد که ایران نیز برای انجام این معامله جانب احتیاط را در پیش گرفته است.

مخالفت جمهوریخواهان این بار در مجلس نمایندگان به تصویب قانونی برای منع خرید آب سنگین از ایران تبدیل شده است.

این در حالی است که روز چهارشنبه، آدام زوبین، معاون موقت وزارت خزانه داری آمریکا در امور تروریسم که در نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان حاضر شده بود، گفت هر مصوبه جدیدی که توافق ایران را زیر سوال ببرد، برای آمریکا مشکل ساز خواهد شد.

از سوی دیگر، استفان مال، هماهنگ کننده ارشد وزارت خارجه آمریکا در امر اجرای توافق هسته‌ای و دستیار وزارت خارجه در منع گسترش تسلیحاتی نیز در مورد رفتار ایران خارج از توافق هسته‌ای گفت “در حالی که تهدید ایران اتمی از طریق اجرای توافق منتفی شده، ما تشخیص می‌دهیم مانند هر توافق تسلیحاتی که توسط هر یک از دولت‌های دیگر مذاکره شده، یک توافق اتمی طیف گسترده رفتار طرف را عوض نمی‌کند، و همانطور که رئیس و عضو ارشد کمیته هر دو تاکید کردند، با سوء رفتار جدی ایران باید مقابله کرد.”

جلسه روز چهارشنبه درحالی برگزار شد که رویترز می گوید اعضای مجلس های آمریکا، در حال تهیه پیش‌نویس لایحه‌ای برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران هستند.

VOA

Check Also

گرمای شدید در شرق آمریکا شش قربانی گرفت

به گزارش مرکز ملی آب و هوای آمریکا، بر اثر موج گرمای شدید در ایالات …