مارلبرو؛ دود آمریکایی در ایران

سیگاذ

در این گزارش قصد نداریم شما را به استفاده از مواد دخانی تشویق کنیم بلکه می خواهیم به بررسی تولید یک کالا و حواشی آن بپردازیم. نامش مارلبروست و از خانواده فیلیپ موریس می آید.

: در این گزارش قصد نداریم شما را به استفاده از مواد دخانی تشویق کنیم بلکه می خواهیم به بررسی تولید یک کالا و حواشی آن بپردازیم. نامش مارلبروست و از خانواده فیلیپ موریس می آید. تبارش نامشخص است و اتفاقا دعوا به خاطر همین غباری است که تیر و طایفه آن را فرا گرفته. می گویند فیلیپ موریس صهیونیستی است و از سودش در جهت منافع اسراییلی ها بهره می برد. این موضوع فقط در حد حدس و گمان است و تاکنون شخص یا نهادی نتوانسته اثبات کند این کمپانی که گفته می شود آمریکایی است، کوچکترین رابطه ای با صهیونیست ها داشته باشد.

مارلبرو؛ دود آمریکایی در ایران

سال هاست مسئولان راشد بخش تولید کشور در راهروی نهادهای نظارتی و امنیتی، پرونده به دست می آیند و می روند تا سرانجام بدانند فیلیپ موریس صهیونیستی است یا خیر. آخرین اخبار حاکی از مهر تایید مجلس و نهادهای امنیتی بر صهیونیستی نبودن این کمپانی تولیدکننده سیگار مارلبرو است. وزیر صنعت، معدن و تجارت هم این موضوع را تایید کرده و گفته است که تولید مارلبرو در ایران مشکلی به جز سنگ اندازی قاچاقچیان سیگار ندارد و با اجرایی شدن برجام فعالیت رسمی این شرکت در کشورمان آغاز خواهد شد.

در حال حاضر تمامی سیگارهایی که با برند مارلبرو وارد کشور می شوند از طریق قاچاق مهمان ایرانی ها شده اند. این سیگار حجم بالایی از بازار دخانیات کشور را به خود اختصاص داده و افرادی که در قاچاق این سیگار نقش دارند، به تکاپو افتاده اند تا به هر طریقی شده، جلوی فعالیت رسمی کمپانی فیلیپ موریس در ایران را بگیرند.

مارلبرو؛ دود آمریکایی در ایران

موضوع تا آنجا پیش رفته که مدیر مرکز دخانیات وزارت صنعت، معدن و تجارت به خاطر امضای قرارداد واردات رسمی مارلبرو به ایران تهدید به مرگ شده است. وزیر صنعت در این باره گفته است که با توجه به اهمیت موضوع و تهدید مدیران این وزارتخانه خود رأسا اقدام به امضای قرارداد با کمپانی فیلیپ موریس کرده و اجازه واردات رسمی مارلبرو به ایران را صادر کرده است.

زمان تولید مارلبرو در ایران

حال که مشکلات مارلبرو در ایران حل شده و واردات این سیگار در آستانه رسمی شدن قرار گرفته این سوال به وجود آمده که با چه شرایطی این سیگار را می توان در ایران تولید کرد. طبیعتا اولین جایی که امکانات گسترده تولید سیگار را در اختیار دارد، شرکت دخانیات ایران است که هم اکنون به لحاظ مالی در وضعیت مناسبی به سر نمی برد.

مارلبرو؛ دود آمریکایی در ایران

اما مدیرعامل این شرکت هنوز در تردید است که آیا همکاری با فیلیپ موریس منع قانونی دارد یا خیر. محمد حسین برخوردار در این باره می گوید: «با توجه به توافق هسته ای میان ایران و غرب، با برخی برندهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی برای تولید سیگار در ایران مذاکره کرده ایم که با اجرایی شدن برجام این همکاری ها رنگ و بوی اجرایی به خود خواهند گرفت.»

او می افزاید: «در این مذاکرات اعلام کرده ایم که حاضریم خط تولید، مکان و بخشی از ماشین آلات خود را در اختیار آنها قرار دهیم تا در ایران سیگار تولید کنند. این برندها هم موظفند تا علاوه بر تولید محصولات جدید خود در ایران، تکنهولوژی های روز را وارد کشور کنند و روش های نوین تولید سیگار را در اختیار دخانیات قرار دهند.»

مدیرعامل دخانیات تصریح می کند: «هم اکنون ظرفیت خالی زیادی در شرکت دخانیات وجود دارد که هدف آن است با آمدن شرکای جدید این ظرفیت پر شده و کارخانه ها با حداکثر توان خود به تولید سیگار بپردازند تا از این راه بتوانیم قاچاق را کنترل کنیم.»

مارلبرو؛ دود آمریکایی در ایران

برخوردار در ادامه به وضعیت تولید مارلبرو در ایران اشاره می کند و می گوید: «اخیرا شنیده ایم که یک نفر مدعی نمایندگی مارلبرو در ایران شده و ابراز تمایل کرده است تا این سیگار را با همکاری دخانیات به تولید برساند. ما هم آمادگی آغاز این همکاری را داریم به شرطی که وزارتخانه های اطلاعات و امور خارجه، این نمایندگی و کمپانی آن را تایید کنند و به ما اجازه تولید سیگار مارلبرو را بدهند.»

او می افزاید: «با توجه به مذاکرات صورت گرفته برای تولید سیگار مارلبرو، شرکت دخانیات آمادگی دارد تا با توجه به زیرساخت های موجود و مراکز تحقیقاتی پیشرفته این نوع سیگار را به صورت مشارکتی به تولید برساند. هم اکنون سه کمپانی بزرگ KT&G، JTI و BAT با دخانیات همکاری می کنند و سیگارهایی نظیر وینستون، مونتانا، کنت و پال مال را تولید می کنند.»

سالانه 67 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود که 40 درصد آن از طریق قاچاق تامین می شود که آمار خوبی برای صنعت دخانیات کشور نیست و بهتر است تا کنترل بیشتری روی مبادی قاچاق صورت گیرد.

شرکت دخانیات ایران 80 سال است که به تولید سیگار می پردازد؛ با این حال سیگارهای تولید داخلی 22 درصد از سهم بازار را دارند و 28 درصد این سهم نیز مربوط به واردات رسمی است و 40 درصد را نیز قاچاق به نام خود کرده است. 10 درصد دیگر هم به طرق دیگری وارد کشور می شود.

در حال حاضر گروه های مختلف خواهان همکاری با ایران برای تولید سیگار هستند که تاکنون شرکت هایی از چین، کره، ژاپن و بعضی اروپایی ها خواهان سرمایه گذاری در صنعت سیگار ایران شده اند.

مارلبرو؛ دود آمریکایی در ایران

بر اساس گزارش های واصله، فروش ماهانه شرکت دخانیات از 70 میلیارد تومان به مرز 32 میلیارد تومان رسیده است. آمارها می گویند که تولید سیگار در واحدهای مختلف شرکت دخانیات از یک و نیم میلیارد نخ در ماه به زیر 400 میلیون نخ رسیده که این موضوع در شرکت دخانیات ایران بی سابقه بوده است.

آنگونه که یکی از مدیران مالی دخانیات می گوید، تولید سال گذشته سیگار ساخت داخل حدود 9 میلیارد نخ در سال بوده که در مقابل بین 20 تا 25 میلیارد نخ انواع سیگار به کشور قاچاق شده است.

حال سوال اینجاست که با رسمی شدن فعالیت مارلبرو در ایران بازار سیگار چه تغییراتی به خود می بیند و قاچاقچیان این برند چه نقشه هایی را برای مقابله با فعالیت رسمی کمپانی فیلیپ موریس در سر می پرورانند؟

هفته نامه تماشاگران امروز

Check Also

نوسان قیمت ارز و سکه؛ بازار ایران به خروج بریتانیا از اتحادیه واکنش نشان داد

کارمند یک صرافی در تهران در حال شمارش اسکناس های دلار آمریکا – ۵ آوریل …