كندر را به خاطر بسپار

کن2در

توصیه‌ های طب سنتی به شما كمك می‌کند حافظه‌ تان را تقویت كنید و از بیماری فراموشی دور بمانید.

 بسیاری از ما بر این باوریم كه نمی‌توان تغییری در عملكرد مغزی ایجاد كرد. به این معنا كه هركس با توانایی‌هایی به دنیا می‌آید كه تا پایان عمر با همان میزان توانایی‌ها باید زندگی كند. به نوعی تقدیر الهی را برای این مساله در نظر می‌گیریم كه برخی افراد برحسب سرشت و خلقت خود حافظه خوبی دارند و از سوی دیگر فراموشی جزء جدایی‌ناپذیر زندگی بعضی دیگر از افراد است و نمی‌توان كاری كرد.

اما باید بدانید این‌طور نیست. حافظه را هم مانند بسیاری دیگر از توانایی‌ها می‌توان تقویت كرد. شما هم می‌توانید از شر فراموشی‌های گاه و بیگاه خود خلاص شوید. فقط كافی است به نكاتی كه دكتر قدیر محمدی، متخصص طب سنتی می‌گوید توجه داشته باشید.

فراموش نكنی مویز بخوری!

مویز نوعی كشمش است و از جمله مواد غذایی تقویت‌كننده حافظه به شمار می‌رود. از گذشته برای تقویت عملكردهای مغزی خصوصا برای كودكان، آنها را به خوردن مویز توصیه می‌كرده‌اند. این ماده غذایی مفید می‌تواند به عنوان یك میان‌وعده مغذی در نظر گرفته شود. در احادیث و روایات متعددی هم به نقش مویز در تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی اشاره شده است. مویز سرشار از ویتامین‌هاست و می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله آلزایمر پیشگیری كند. اگر می‌خواهید به داشتن حافظه قوی معروف باشید، مویز را فراموش نكنید.

شربت زعفران برای تمركز بیشتر

گاهی ضعف حافظه به عملكرد مغز ارتباطی ندارد و به دلیل عدم تمركز است. به این معنی كه فرد حافظه خوبی دارد اما برای به ذهن سپردن موضوعات تمركز لازم را ندارد. در این موارد می‌توان با بهبود تمركز انتظار داشت كه حافظه هم بهبود یابد. تقویت قلب هم می‌تواند در این مورد موثر باشد. تقویت‌کنده‌های قلب مثل زعفران، به، بالنگ و. . . می‌توانند به‌طور غیر مستقیم بر بهبود حافظه تاثیر داشته باشند. به و بالنگ را می‌توان به صورت مربا یا به شكل‌های دیگر مثل رب به استفاده كرد. زعفران هم به شكل شربت یا به صورت دمكرده در غذاهای مختلف توصیه می‌شود.

در مصرف خرما صرفه‌جویی كنید!

برخی مواد غذایی اگرچه ظاهرا مفید هستند و بارها مصرف آنها توصیه می‌شود اما مصرف بیش از حد این موادغذایی می‌تواند اثر مخرب بر حافظه داشته باشد. باید به میزان مصرف این مواد توجه داشته باشیم و از افراط در مصرف‌شان دوری كنیم.

از جمله این مواد غذایی می‌توان به خرما اشاره كرد. خرما از جمله مواد غذایی است كه تصور می‌شود هیچ ضرری ندارد و برخی افراد هر روز آن را مصرف می‌كنند اما باید این نكته را در نظر داشته باشید كه مصرف افراطی خرما می‌تواند تاثیر منفی بر حافظه داشته باشد. این را هم به یاد داشته باشید كه خرمای خشك تاثیر منفی كمتری بر حافظه دارد.

رزماری، سمبل حافظه

اكلیل كوهی یا رزماری به عنوان نماد حافظه و عملكردهای مغزی در نظر گرفته می‌شود. این گیاه با خاصیت ویژه خود می‌تواند گردش خون و دستگاه عصبی را تحریك كند. از رزماری علاوه بر خواص درمانی برای برخی بیماری‌ها، می‌توان در تقویت حافظه و قوای ذهنی استفاده كرد. برای بهره‌گیری از اكلیل كوهی می‌توانید آن را با آب بجوشانید و همراه عسل استفاده كنید. مصرف روزانه این گیاه می‌تواند از ضعف قوای فكری پیشگیری كند.

كندر، اكسیر حافظه

كندر خوراكی گیاهی است كه خواص درمانی زیادی دارد، تقویت اعصاب و حافظه هم از جمله این موارد است. تعداد زیادی از احادیث و روایات استفاده از كندر برای تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی را توصیه كرده‌اند و آن را برای بدن مفید دانسته‌اند. حتی در برخی متون برای افزایش هوش كودكان نیز به مصرف كندر اشاره شده است. اما نقش كندر بیش از هرچیز در تقویت حافظه است. می‌توان كندر را در آب خیس كرده و همراه عسل مورد استفاده قرار داد تا خواص تقویت كنندگی آن برای تقویت حافظه بیشتر شود.

كندر را به خاطر بسپار

عسل و انواع مغزها، مقوی‌های مغزی

مغزهایی مثل گردو، بادام و فندق تا حدی می‌توانند سبب افزایش جرم مغز و بهبود برخی عملكردهای مغزی از جمله تقویت حافظه شوند. می‌توانید مصرف این مواد را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید و تاثیر آن را در حافظه‌تان مشاهده كنید. به‌طور كلی مغزها می‌توانند تاثیر مطلوبی بر عملكرد مغزی داشته باشند. به علاوه عسل هم از دیگر مواد غذایی است كه تاثیر آن در تقویت حافظه غیر قابل انكار است. مصرف یك قاشق مرباخوری عسل به صورت ناشتا برای تقویت حافظه توصیه می‌شود.

اسطوخودوس از گذشته تا كنون

حافظه را هم مانند سایر توانایی‌ها می‌توان تقویت كرد و پرورش داد. طب سنتی برای تقویت حافظه پیشنهادهای مختلفی دارد كه می‌توان از هر كدام از آنها به‌طور متناسب بهره گرفت. برخی مواد خوراكی با پاكسازی مغز و در حقیقت تمیز و شفاف كردن سلول‌های مغز و مایع میان‌سلولی سبب بهبود عملكرد مغز و تقویت حافظه می‌شوند.

از جمله این گیاهان اسطوخودوس است كه از گذشته تا كنون برای بهبود بیماری‌های مربوط به قوای فكری، سرگیجه، فراموشی و… مورد استفاده قرار می‌گرفته است. اسطوخودوس را می‌توان به صورت عرق، دمكرده یا حتی چای مصرف كرد. در ابتدای مصرف می‌توان تا سه استكان از این عرق را در روز مصرف كرد. در ادامه روزی یک استكان عرق اسطوخودوس برای تقویت حافظه توصیه می‌شود.

برترین ها

Check Also

غذاهای حاوی افزودنی را کمتر مصرف کنید

آیا تاکنون به این مساله فکر کرده‌اید غذاهای کنسروی یا محصولات غذایی فرآوری شده که …