قبل از بروز حمله قلبی، آن را شناسایی کنید

Heart Attack ,Use hand grabbing a chest with white background; Shutterstock ID 161797316; PO: aol; Job: production; Client: drone

 

۱۵ درصد افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند، جان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که اگر بتوانید قبل از بروز حمله قلبی، آن را شناسایی کنید، در واقع جان خود را نجات خواهید داد.
زمانی فرد دچار حمله قلبی می‌شود که جریان خون حامل اکسیژن توسط مانعی متوقف می‌شود. این موضوع الزاماً بدین معنا نیست که گردش خون در کل قلب متوقف می‌شود. حتی اگر تنها در بخشی از قلب جریان خون متوقف شود، ماهیچه‌های آن بخش دیگر نمی‌توانند خون را به آن بخش پمپ کنند.
حملات قلبی معمولاً در اثر بیماری‌های کرونری قلب اتفاق می‌افتند که مهم‌ترین نشانه آن‌ها مسدود شدن سرخرگ‌ها است.سطح ناسالم کلسترول از سنین جوانی روی دیواره‌های رگ‌های خونی به صورت پلاک انباشته می‌شود. سپس مواد دیگر مانند کلسیم، فیبرین و پسماندهای سلولی وارد جریان خون می‌شوند و به دیواره رگ‌ها می‌چسبند. این امر باعث سخت‌تر شدن پلاک‌ها می‌شود.

تشکیل تدریجی پلاک باعث ضخیم شدن دیواره رگ‌ها و نازک شدن مسیر خون می‌شود. در نهایت این موضوع منجر به مسدود شدن مسیر خون می‌گردد.
همچنین فیبرین که در تشکیل پلاک نقش دارد، باعث مسدودسازی جریان خون به قلب می‌شود که در نهایت منجر به بروز حمله قلبی می‌گردد.

اگر علائم هشداردهنده حمله قلبی را بدانید، می‌توانید جان خود را نجات دهید
حدود نیمی از افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند، درست دم در بیمارستان یا قبل از رسیدن آمبولانس جان خود را از دست می‌دهند.
شما می‌توانید علائم حمله قلبی را از چند روز قبل شناسایی کنید و قبل از بروز آن، به پزشک مراجعه نمایید.
بیشتر افرادی که بسیاری از آن‌ها هنوز جوان هستند، در اثر حمله قلبی جان خود را از دست می‌دهند، در صورتی این حملات قابل‌پیشگیری هستند. در ادامه به علائم و نشانه‌های حمله قلبی قبل از بروز آن اشاره خواهیم کرد.

۱. درد و ناراحتی در قفسه سینه
مطمئناً به واسطه تلویزیون و فیلم‌ها همه می‌دانند که درد قفسه سینه با حمله قلبی ارتباط دارد و فرد چگونه این درد را تجربه می‌کند.
این درد قابل‌تحمل است و معمولاً به سمت دست‌ها، شانه‌ها و فک گسترش می‌یابد. بسیاری از افراد این درد را به صورت ناراحتی در قفسه سینه توصیف می‌کنند. احساس فشاری که داخل قفسه سینه ایجاد می‌شود و به همراه تنگی و انقباض عضلات تجربه می‌گردد. این درد الگوی خاصی ندارد و پس از استراحت یا مصرف دارو بهبود نمی‌یابد.
از آنجا که درد قفسه سینه معمولاً به تدریج ایجاد می‌شود، افراد ارتباطی بین آن و بیماری قلبی برقرار نمی‌کنند.

۲. تپش قلب
گاهی قلب ممکن است نامنظم بتپد. این احساس‌ها که به عنوان تپش قلب در نظر گرفته می‌شوند، ممکن است به همراه احساس ناراحتی، شوک و حتی ترس تجربه شوند.
گاهی این تپش‌ها در اثر عوامل بی‌خطر مانند استرس، اضطراب، دارو و مصرف بیش‌ازاندازه محرک‌هایی مانند کافئین، نیکوتین یا الکل ایجاد می‌شوند. این تپش‌ها خودبه‌خود و از طریق استراحت ذهنی و جسمی از بین می‌روند. با این حال گاهی اوقات، این تپش‌ها نشان‌دهنده بیماری قلبی هستند. اگر تپش قلب به همراه سرگیجه باشد، جدی است و باید به پزشک مراجعه کنید.

۳. تنگی نفس
زمانی که رگ‌ها مسدود باشند، هر گونه کاری که انجام دهید، به قلب فشار اضافی وارد می‌کند. در نتیجه اگر بعد از ورزش یا یک فعالیت روزانه مانند بالا رفتن از پله‌ها دچار تنگی نفس می‌شوید، ممکن است نشان‌دهنده مسدود شدن رگ‌هایتان باشد. ممکن است چند روز پس از تجربه تنگی نفس، دچار حمله قلبی شوید.

۴. تعریق بیش‌ازاندازه
زمانی که رگ‌های خونی سخت تلاش می‌کنند تا خون را علی‌رغم مسدود بودن مسیر به قلب برسانند، قلب متحمل فشار اضافی می‌شود. زمانی که کار می‌کنید، بدن گرما تولید کرده و عرق می‌کند تا دمای خود را تنظیم کند. با این حال اگر با انجام کوچک‌ترین فعالیت‌ها بیش‌ازاندازه عرق می‌کنید، احتمالاً عملکرد پمپ قلب دچار مشکل شده است.

۵. حالت تهوع
اگر حالت تهوع یا استفراغ و حساسیت گوارشی را به همراه عرق سرد و سرگیجه تجربه کرده‌اید، ممکن است نشان‌دهنده مسدود شدن رگ‌ها باشد که منجر به بروز حمله قلبی خواهد شد.

۶. ضعف و سرگیجه
از آنجا که قلب منشأ قدرت بدن است و جریان خون حامی زندگی است، هرگونه مانعی بر سر راه عملکرد قلب باعث ضعف شما می‌شود. این امر باعث می‌شود سریع‌تر احساس خستگی کنید. اگر بدون هیچ گونه فعالیت فیزیکی، دچار خستگی مفرط می‌شوید، به متخصص قلب مراجعه کنید.

۷. اختلال در عملکرد جنسی
اگر طی چند روز اخیر دچار اختلال در عملکرد جنسی شده‌اید، احتمالاً نشان‌دهنده بروز حمله قلبی طی روزهای آینده است.

۸. چین‌دار شدن لاله گوش
اگرچه این نشانه بسیار عجیب به نظر می‌رسد؛ اما چین‌دار شدن لاله گوش نیز نشانه مسدود شدن رگ‌ها است. این چین‌خوردگی معمولاً به طور مورب از کانال گوش به سمت لبه بیرونی لاله گوش مشاهده می‌شود.

Check Also

علل گزگز و درد کف پا چیست

MRI یکی از مهمترین روش های تشخیص سندرم تارسال تانل است   سندرم ‘تارسال تانل’ …