فناوری‌های هوشمند روشنایی چراغ‌های جلوی خودروهای فورد، امکان رانندگی ایمن‌تر در شب را مهیا می‌کنند

حتی اگر جاده‌های ایمن، با علایم و خط‌کشی‌های مطلوب و روشنایی خوب داشته باشیم، باز هم رانندگی در شب کار ساده‌ای نیست. چه برسد به اینکه با جاده‌های پر از ناهمواری یک بانده که خیلی بد مهندسی شده‌اند و خط کشی محو داشته باشند، روبرو باشیم!

شرکت فورد مدتی است که به یاری مرکز تحقیقات‌اش در آلمان درگیر طراحی و ساخت یک سیستم روشنایی هوشمند شده است.

نخستین مورد آن در واقع ترکیبی است از دو فناوری از قبل موجود فورد. در این فناوری جهت تابش چراغ‌های جلو به تناسب پیچ و خم‌های جاده تنظیم می‌شود. برای این کار اطلاعات جاده بر اساس GPS خودرو گردآوری می‌شود و هرگاه خودرو به پیچی رشید، نور چراغ‌ها به چپ یا راست منحرف می‌شوند. قسمت جالب‌تر این فناوری، توجه خودکار به علایم رانندگی کنار جاده است، سیستم هوشمند خودروها فورد، این علایم را قرائت می‌کند و مثلا متوجه تابلوی نزدیک شدن به یک پیچ می‌شود و نور خودرو را بر اساس آن تنظیم می‌کند. این سیستم همچنین به صورت خودکار، خطوط ممتد و منقطع کنار جاده را دنبال می‌کند.

اما فناوری تازه Spot Lighting نام دارد و می‌تواند با استفاده از حسگر نور فروسرخ متوجه عبور عابران، دوچرخه‌سوارها و حیوانات بشود. سپس در صفحه نمایشگر نصب‌شده در داشبورد، به دقت با علایم زردرنگ، آنها را مشخص می‌کند تا به راننده هشدار داده شود که خطر تصادف با یک انسان یا حیوان وجود دارد.

7-20-2015 12-56-15 PM

7-20-2015 12-54-38 PM

منبع: 1pezeshk.com

 

Check Also

بهترین خودروهای کامپکت جهان در سال 2015

خودروهای کامپکت پرفروش‌ترین رده‌ در بازار خودروها هستند و همواره رقابت بسیار شدیدی بین شرکت‌های …