غفلت گردشگران از‌ جاذبه‌های همدان

پایتخت تاریخ و تمدن نیاکان این سرزمین، دیار دره‌های بکر، تپه‌های باستانی، غارها، سراب‌ها و آبشارهای زیبا و باطراوت، مرکز سفال و کوزه‌گری و صنایع چوب ایران؛ همدان؛ آرامگاه ابوعلی سینا و باباطاهر، پشت پرده زنگار گرفته غفلت و بی‌توجهی پنهان مانده و منتظر دستانی است تا پرده از نقابش بردارند و چشم و دل همگان را به تلالوی درخشان نگین وجودش دوباره روشن کنند.

همدان در حالی در زمره تاریخی ترین و پرجاذبه ترین استان های کشورمان قرار دارد که متاسفانه کمتر کسی از وجود آن اطلاع دارد، به طوری که شاید عمده مردم این استان را فقط به نام ابوعلی سینا یا غار علیصدر آن بشناسند.

بسیاری نیز همدان را با آب و هوای خنک و معتدل آن به یاد می آورند. این گمنامی به حدی است که حتی نام مناطق گردشگری این استان در فهرست بسیاری از مقاصد تورهای گردشگری داخلی هم قرار ندارد، چه رسد به تورهایی که مسافران و گردشگران خارجی را به تماشای دیدنی ترین های این سرزمین می برد.

دغدغه مسئولان گردشگری

این که همدان با وجود این ظرفیت عظیم در حوزه گردشگری جایی در قلب طبیعت گردها و گردشگران ندارد، چندی است به دغدغه برخی از مسئولان این استان هم تبدیل شده است، به طوری که یکی از نمایندگان این استان در مجلس در این باره به جام جم می گوید: همدان باوجود برخورداری از حدود 1300 اثر تاریخی فرهنگی شناسایی شده و ده ها جاذبه طبیعی و وجود شهر لاله جین به عنوان مرکز سفال و کوزه گری ایران، تاکنون بدرستی به ایرانیان و جهانیان معرفی نشده است که این امر به دلیل بی توجهی مسئولان مربوط در طول سال های گذشته به این مهم و همچنین بسنده کردن به شرایط موجود بوده است. به عبارتی می توان گفت از دیرباز برخی هموطنان سفر به همدان را به طور خودجوش و نه برنامه ریزی شده و برای استفاده از آب و هوای مطلوب آن انتخاب می کردند و مسئولان نیز همت و تلاش و برنامه ای برای تغییر این وضعیت و جذب برنامه ریزی شده گردشگر انجام ندادند.

محمدعلی پورمختار با بیان این که بر همین اساس هیچ زیرساختی برای پذیرش گردشگر در این استان فراهم نشده است، می افزاید: به طور مثال در بخش واحدهای اقامتی با کمبودهای زیادی مواجه هستیم و بجز چند هتل دو ـ سه ستاره آن هم در مرکز استان، واحد اقامتی مناسب دیگری در شهر همدان و شهرستان های استان برای مسافران وجود ندارد.

به گفته وی، این توسعه نیافتگی در همه بخش ها مثل راه، راه آهن، فرودگاه (وجود دو یا سه پرواز در هفته به تهران) و اماکن گردشگری به چشم می خورد، به طور مثال در مجموعه تفریحی غار علیصدر که عنوان بزرگ ترین غار آبی جهان را به خود اختصاص داده است، هیچ گونه زیرساخت اقامتی، رفاهی و خدماتی مناسبی برای پذیرایی از گردشگران تعبیه نشده و مسافرانی که گاهی برای ورود به غار باید 12 الی 13 ساعت منتظر بمانند، نه جای مناسبی برای استراحت و اقامت دارند و نه مرکزی برای تفریح یا حتی خرید و حداقل امکانات موجود نیز متعلق به گذشته است. شرکت متولی موجود نیز فقط به دنبال کسب درآمد بوده و به جای سرمایه گذاری های جدید و به روز در این منطقه، درآمد حاصل از فروش بلیت را در زمینه های دیگر سرمایه گذاری می کند.

بزرگ ترین مرکز تولید سفال

نماینده بهار و کبودرآهنگ با تاکید بر این که وضعیت این شرکت باید تعیین تکلیف شده و به شرکتی مسئول و دلسوز واگذار شود، می افزاید: در شهر لاله جین هم که بزرگ ترین و مهم ترین مرکز تولید سفال در کشور و جهان است، وضعیت به همین منوال است، به طوری که هیچ کدام از دولت های گذشته، حمایتی از مردم این شهر و تولیدات آنها به منظور معرفی و بازاریابی برای فروش محصولاتشان نکرده اند و مردم همچنان در خانه های خود مشغول کار و تولید هستند. مسافران نیز اگر خریدار سفال لاله جین باشند و به این شهر سفر کنند، جایی برای استراحت و اقامت نمی یابند و باید سفر خود را چند ساعته به پایان برسانند.

معاون گردشگری میراث همدان نیز با اشاره به فاصله زمانی سه ساعته از پایتخت به استان همدان با وجود آزادراه همدان ساوه، به جام جم می گوید: این ویژگی در کنار برخورداری از صدها جاذبه طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی می تواند این استان را به یکی از قطب ها و مقاصد گردشگری کشور تبدیل کند، در حالی که به دلیل نبود برنامه ریزی و معرفی و اطلاع رسانی کافی در این زمینه در سطح ملی و بین المللی، این استان به جایگاه واقعی خود در حوزه گردشگری نرسیده و سهمی از درآمدزایی در این زمینه نداشته است.

به گفته علی خاکسار ، استان همدان در حالی از نظر ظرفیت های گردشگری جزو پنج استان کشور است که به لحاظ جذب گردشگر در رده پایینی قرار دارد. تاکنون نیز این استان به عنوان اولین مقصد گردشگری انتخاب نشده است و عمده مسافرانی که وارد همدان می شوند، معمولا از آن به عنوان یک مسیر عبوری و بین راهی برای سفر به شمال و جنوب استفاده می کنند.

وی با اشاره به ورود حدود دو میلیون مسافر در سال به استان همدان، می افزاید: این آمار که عمده آن مربوط به ایام نوروز و اواخر تابستان است، به هیچ عنوان راضی کننده نیست و با برنامه ریزی ها و اقدامات در دست انجام درصدد ارتقای آن به ده میلیون نفر در سال تا پایان برنامه ششم توسعه هستیم.

معرفی جاذبه های گردشگری

معاون گردشگری میراث همدان مهم ترین این اقدامات را برنامه ریزی برای اطلاع رسانی و معرفی دقیق و جامع ظرفیت های گردشگری همدان عنوان و تصریح می کند: در این زمینه با موافقت و همکاری استانداری، پنج میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و تفاهم نامه ای با شبکه مستند سیما برای ساخت و پخش برنامه هایی در جهت معرفی این جاذبه ها امضا شده است. همچنین تفاهم نامه ای برای ساخت 50 برنامه و پخش آنها از سایر شبکه های ملی داخلی و برون مرزی منعقد شده است.

ضمن این که معرفی این ظرفیت ها از طریق سایت های اینترنتی و مجازی و برگزاری جشنواره های تابستانه و زمستانه نیز در دستور کار است.

خاکسار برگزاری سه جشنواره شیره پزی انگور در ملایر، آلو در یکی از روستاهای اسدآباد و گردو در تویسرکان را از جمله این جشنواره ها عنوان کرده و می گوید: تمام این جشنواره ها در نیمه اول مهر ماه برگزار می شود که در کنار جشنواره زمستانه، می تواند علاوه بر افزایش جمیعت گردشگر، توزیع آن را نیز در فصول مختلف سال به دنبال داشته باشد.

ویژگی تاریخی و طبیعی استان همدان

همدان آثار تاریخی بسیاری همچون شهرهای دستکند ثامن و ارزان فود متعلق به دوران اشکانیان، کاروانسراهای عصر صفوی، مقبره مشاهیری همچون باباطاهر، ابوعلی سینا، میررضی الدین آرتیمانی و استرو مردخای (ملکه خشایار شاه)، مسجد جامع و بازارهای تاریخی، محوطه باستانی هگمتانه و چندین تپه تاریخی با قدمت 8000 سال دارد.

در کنار این جاذبه های تاریخی از جاذبه های طبیعی همچون مناطق حفاظت شده، سراب های متعدد و زیبا در شهر نهاوند، چند تالاب، دره های زیبا در کوهستان الوند و غار علیصدر برخوردار است. این استان دارای صنایع دستی ویژه ای نیز است به طوری که 160 حرفه از صنایع دستی موجود در کشور در این استان فعال است و شهر لاله جین به عنوان پایتخت سفال و سرامیک در جهان معروف است.

جام جم

 

Check Also

جزایر ایرانی خلیج فارس

جزایر ایرانی خلیج فارس خلیج فارس یا دریای پارس حدود ۳۰ جزیره مسکونی و غیر مسکونی …