غذای کودکان کم وزن را اینگونه مقوی کنید!

غذا - کودک2222

   روزانه حداقل 5 وعده غذای کمکی به علاوه شير مادر،به نوزاد شش ماه به بالای خود بدهید

 

برخی کودکان با شروع تغذیه تکمیلی با وجود اینکه خوب غذا میخورند اما خوب وزن نمیگیرند و از لحاظ ظاهری نیز کمی لاغر به نظر میرسند  . اما ممکن است انرژی دریافتی روزانه کودک از میزان انرژی و جنب و جوش او کمتر باشد در اینصورت پیشنهاد میکنیم رژیم غذایی کودک را به شیوه ای که ذکر میشود تغییر دهید . البته این رژیم غذایی برای کودکانی توصیه میشود که به ماده غذایی خاصی حساسیت ندارند .
– آب جوشيده شده خنک  بهمراه 15 قطره آهن را در برنامه غذایی کودک قرار دهید .
–  انرژی مواد تغذیه ای تکمیلی كودك را بوسیله  اضافه كردن آرد يا روغن مايع يا جوانه غلات بيشتر كنيد
–  روزانه حداقل 5 وعده غذای کمکی به علاوه شير مادر،به نوزاد شش ماه به بالای خود بدهید .
– در هر وعده غذایی  كودک  كمی روغن مايع يا كره آب شده تقریبا  یک  تا 2 قاشق مربا خوری اضافه کنید . ( قاشق مربا خوری كه در منازل استفاده میشود تقریبا  5/2 تا 3 میلی لیتر و قاشق مرباخوری شربتهای دارویی کودکان  5 سی سی میباشد پس چنانچه از قاشق مرباخوری  در منزل استفاده میکنید  2 قاشق و اگر از قاشق شربت داروی کودکان  استفاده میکنید  يک قاشق  كفایت میکند .
–  میتوانید بای مقوی کردن غذای کودکان  از جوانه ماش يا جوانه گندم يا پودر جوانه غلات  در سوپ كودک نیز استفاده کنید زيرا علاوه بر اينكه سرشار از ويتامينهای گروه  ب و ث میباشند  به هضم بهتر غذای کودک نیزكمک مي كنند.
– میتوان از كمي آرد برنج یا گندم (در ماههای بالاتر)، شير(پاستوریزه جوشیده بالای یکسال) و كره را مخلوط کنید  و بهم بزنيد و گرم كنيد ( مانند سس سفيد) و به سوپ شیرخوار بيفزاييد هم باعث  طعم بهتر سوپ میشود و هم رنگ و لعاب خاصی به سوپ میدهد و نیز انرژی آنرا زیاد میکند .
– همچنین میتوان، پودر جوانه گندم ، جو پرک و یا  بلغور گندم را له کرده  و با مقدار کمی شكر ،‌ شير(پاستوریزه جوشیده ) و بهمراه دو قاشق روغن يا كره بپزيد و در حجم كم ( یک یا دوقاشق )و در دفعات بيشتر به شیرخوار بدهيد.
–  در حدود 11 ماهگی در صورت نداشتن آلرژی در کودکان می توان مقدار خامه پاستوريزه به سوپ كودکان اضافه نمود .

مقوی کردن غذای کودکان دو ساله,مقوی کردن غذای کودکان سه ساله

سعي كنيد در درست کردن سوپ يا كته از گوشت با استخوان استفاده كنيد

 

–  اگر كودکی زرده تخم مرغ پخته شده را نميخورد میشود آنرا با مقداری كره و آب مرغ مخلوط و نرم نمایید  و به او بدهيد و يا به سوپ او اضافه كنيد. همچنین زرده تخم مرغ را ميتوانيد رنده كرده و در سوپ کودک و يا پوره میوه و سبزیجات  ( هر مدل پوره ای كه درست ميكنيد) بريزيد.
– همینطور به تكه های  كوچک شده  سيب زمينی كه پخته شده است  و پوست آن جدا شده كمی كره بزنيد و اجازه بدهيد كه شیرخوار با دستان خودش  آنرا برداشته و بخورد.
–  سعي كنيد در درست کردن سوپ يا كته از گوشت با استخوان استفاده كنيد ، مانند  ران مرغ و يا ماهيچه گوسفندی تا مواد معدنی  و چربيی بيشتر به بدن نوزاد برسد.
–  شما ميتوانيد چندین قلم گوسفندی يا يک قلم گوساله را جداگانه پخته ، چربی اضافی آن را بگیرید و عصاره آنرا بمدت كوتاه ( در يخچال )‌و زمان طولانیتر ( در فريزر) نگهداری نماییدو به هر وعده غذا و یا سوپ کودک  كودك دو قاشق غذاخوری از اين عصاره را اضافه کنید .
–  اگر کودکتان دچار کم وزنی میباشد  افزودن حبوبات را به غذایش بتعويق بياندازيد (یعنی پس از 10 ماهگي) چون حبوبات حجم زيادی از معده را اشغال میکنند  اما پس از 10 ماهگی، حبوبات را خيس كنيد، پوست بكنيد و آنها را آرد کنید  و هر دفعه  يك قاشق چايخوری پودر حبوبات را بهمراه  كره به سوپ كودکتان  اضافه كنيد.
–  اضافه نمودن  آب غليظ شده ران مرغ يا تكه های ران مرغ که خوب پخته شده و همینطور جوانه گندم، آرد يا پودر بادام خام، كنجد، مغز تخمه آفتابگردان به غذاي كودك سبب رشد بهتر او مي شود.
–  براي بهتر شدن عطر و  طعم غذا  میتوانید از آب ليموترش تازه، آب نارنج تازه،و همینطور سبزی معطر پودر شده  استفاده كنيد.
–  برای تهیه کته برای کودکان کم وزن بهتر است از آب مرغ یا گوشت به جای آب استفاده شود .

مقوی کردن غذای کودکان دو ساله,مقوی کردن غذای کودکان سه ساله

اگر کودکتان دچار کم وزنی میباشد  افزودن حبوبات را به غذایش بتعويق بياندازيد
–  يک يا دو خرما را پوست بكنيد، هسته اش را دربیاورید و خرما را درمقداری آب حل کنید  و بعنوان دسر به شیرخوار دهيد .
–  مقداری آرد (برنج یا گندم ) را در روغن تفت دهيد به اندازه ای كه كمی به زردی بخورد  و حالت خامی خود را از دست دهد مقدار کمی شكر حل شده و چند قطره گلاب را به آن اضافه كنيد (مانند  حلوا) و آنرا بعنوان میان وعده به كودک خود بدهید  استفاده كنيد.
– آبميوه بمیزان زياد و يا شيرينی و شکلات و بستنی قبل از غذا، سبب كم اشتهایی كودک ميشود و رشد او را به خطر مي اندازد . پس  يا آبميوه و يا خود ميوه رسيده و نرم را كه با پشت قاشق له كرده ايدبعنوان میان وعده  و با حجم كم به كودک دهيد، ويتامين هاي مورد نياز كودك به ويژه ويتامين C از راه شير مادر تامين مي شوند.
–  از افزودن نمك به غذا در سر ميز يا سفره به غذای کودک مخصوصا کودکان زیر یکسال  جداً خودداری گردد. اما  برای كودكان كه دچار ايست يا افت وزن خود هستند و غذاي كاملاً بي نمك خود را نميخورند هنگام تهيه و طبخ غذا از مقدار بسيار كم نمك  استفاده نماييد.
–  اگر رشد كودك زير يكسال با افزايش دفعات تغذيه با شيرمادر و پر انرژی كردن غذای كمكی بهتر نشد، شايد لازم باشد شيرخشک  را هم بلافاصله بعد از بعضي از وعده های شير مادر به او بدهيد ( با فنجان يا استكان) چون هنوز غذای اصلی كودك زير يكسال ، شير است.

Check Also

چگونه کامپیوتر فرزند خود را از هک شدن حفظ کنیم؟

  رمز پیش فرض دستگاه رو تغییر بدین اکثر کامپیوترهای متصل به اینترنت کودکان رمز …