علاقه‌مندان به نوشیدنی‌های انرژی‌زا، حتماً بخوانند

اگر از نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای افزایش انرژی خود بهره می‌برید، مطمئن باشید با خواندن این خبر نظرتان عوض خواهد شد.
نوشیدنی 2زا
طبق یک تحقیق جدید که در دانشگاه تورنتو انجام شده، نوجوانانی که از نوشیدنی‌های انرژی‌زا که حاوی میزان زیادی کافئین هستند، بهره می‌برند، مستعد بروز آسیب ضربه‌ای مغز (TBI) هستند.
مغز از بافتی نرم تشکیل شده و توسط خون و مایع مغزی-نخاعی تغذیه می‌شود. وقتی فردی دچار ضربه‌مغزی می‌شود مغز ناگهان در درون جمجمه تکان می‌خورد و به استخوان جمجمه  که در سمت مقابل است، برخورد می‌کند.اگرچه آسیب ضربه‌ای مغز در اثر عوامل مختلفی مانند افتادن، ورزش بوکس، تصادفات رانندگی و غیره اتفاق می‌افتد؛ اما علت اصلی بروز این مشکل در نوجوانان، ورزش است. متأسفانه میزان آسیب مغزی در حال افزایش است. بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹، تعداد آسیب‌های سر مرتبط با ورزش در میان سنین پایین‌تر از ۱۹ سال تا ۵۷ درصد افزایش یافته است.

محققان برای ارزیابی تأثیر مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا که در میان جوانان رایج‌تر است، بر روی بروز آسیب ضربه‌ای مغز، پاسخنامه بیش از ده هزار جوان بین سنین ۱۱ تا ۲۰ سال را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند.

محققان دریافتند احتمال بروز آسیب ضربه‌ای مغز در میان نوجوانانی بیشتر است که نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنند. علاوه بر این، افرادی که طی سال گذشته حداقل یکی از نوشیدنی‌های پرانرژی را مصرف کرده بودند، دو برابر بیشتر احتمال داشت که اخیراً دچار آسیب ضربه‌ای در مغز شده باشند. نوجوانانی که طی هفته گذشته، ۵ نوشیدنی انرژی‌زا یا بیشتر مصرف کرده بودند، ۷ برابر بیشتر احتمال داشت که اخیراً دچار آسیب ضربه‌ای مغز شده باشند.

از آنجا که نوشیدنی‌های انرژی‌زا به اندازه ۲ شات قهوه اسپرسو کافئین دارند و از محرک‌های دیگری همچون تارین و گارانا بهره می‌برند، بروز دلهره اجتناب‌ناپذیر است. این امر باعث می‌شود حوادث بیشتری برای شما پیش بیاید؛ زیرا به قدری عصبی و پرتکاپو هستید که نمی‌توانید تمرکز کنید و به کارهای خود توجهی ندارید.

متأسفانه امروزه ورزش و مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند؛ زیرا معمولاً این نوشیدنی‌ها تحت عنوان نوشیدنی‌های مختص ورزشکاران تبلیغ می‌شوند. شرکت‌های تبلیغاتی معمولاً ادعا می‌کنند نوشیدنی‌های انرژی‌زا باعث تقویت ماهیچه‌ها و افزایش قدرت تحمل می‌شوند، در صورتی که هیچ مدرک علمی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد.

Check Also

۲۰ فایده ی شکلات برای سلامتی

شکلات به عنوان یک درمان افراطی در نظر گرفته می‌شود، به این دلیل که به …