طراحانی که باید کارشان را در سال ۲۰۱۵ دنبال کنیم

best-fashion-designer-in-2015

جان گالیانو – John Galliano

خانه مد مارتین مارژیلا، در ۱۲ ژانویه، اولین مجموعه خود را در لندن عرضه خواهد کرد. اگر بگوییم بازگشت گالیانو همانند بازگشت گابریل «کوکو» شنل در سال ۱۹۵۳ قابل پیش‌بینی‌ترین اتفاق سال بود، اغراق نکرده‌ایم. چیزی که اهمیت دارد این است که گالیانو به شهر خود بازگشته؛ شهری که توانست در دوران سخت رسوایی سال ۲۰۱۱، حامیانی در آن پیدا کند. شکی نیست که مجموعه او بسیار نفیس و قابل‌توجه خواهد بود اما واکنش مشتریان، منتقدان و رسانه‌ها چه خواهد بود؟

گیوم هنری – Guillaume Henry

هنری که افتخار دارد خانه مد کارون را از طراحی‌های دهه پنجاهی نجات داده و آن را به مارکی پررونق با مجموعه‌های معاصر پیشرو تبدیل کرده، در پاییز سال ۲۰۱۴ توسط نینا ریچی که طراحش، پیتر کوپینگ، به تیم اسکار دو لا رنتا پیوست، دعوت به همکاری شد. کودتای بزرگ هنری در کارون، طراحی لباس‌های مدرن و تا حدودی مقرون‌به‌صرفه بود که نقطه عطفی در تاریخ این خانه مد خواهد بود. نینا ریچی با زیبایی‌شناسی ساده و جذاب خود و با جذب طرفداران هنری در کارون، بالاترین قیمت‌ها را به خود اختصاص داده است. باید دید که هنری چقدر از چشم‌انداز و برنامه‌های کوپینگ برای این برند فاصله خواهد گرفت.

سیمون پورت ژاکموس – Simon Porte Jacquemus

تلفیق دو ویژگی «سرگرم‌کنندگی» و «دلربایی» در صنعت مد، مهارت فراوانی نیاز دارد. نبوغ این طراح پاریسی بیست‌وچندساله نیز که مجموعه بهاره ۲۰۱۵ او یادآور توپ‌های ساحلی و روبان‌های رنگی بود در همین نهفته است. درست است که برخی کارهای ژاکموس کمی عجیب و قدیمی است اما اکثر آن‌ها حس خوبی به بیننده منتقل می‌کنند. اگر او بتواند فشارها را از خود دور کند، این شانس را خواهد داشت که به یک برند جهانی جدید تبدیل شود؛ برندی که سرزنده و جذاب خواهد بود. اگر نام او را روی عطری با بوی عجیب دیدید نباید تعجب کنید.

پیتر کوپینگ – Peter Copping

در تابستان گذشته، شایعات پیوستن پیتر کوپینگ به تیم اسکار دو لا رنتا همه‌جا را پر کرده بود. تا اینکه در سپتامبر ۲۰۱۴، خبر قرارداد وی منتشر شد. با توجه به اینکه طراحی‌های او با چشم‌انداز دو لا رنتا بسیار همخوانی دارد، انتخاب وی بسیار معقول بوده. اما آنچه اهمیت زیادی دارد، سابقه کاری او تحت‌نظر مارک جیکوبز در لویی ویتون و نینا ریچی است. وی از فوت‌وفن اداره یک برند لوکس و مدرن آگاه است و به دلیل اینکه برند اسکار دو لا رنتا حوزه فعالیت خود را به زیورآلات و بازارهای دیگر صنعت مد گسترش می‌دهد، این دانش ارزشمند خواهد بود.

مارک جیکوبز – Marc Jacobs

آیا مارک جیکوبز مجبور می‌شود در سال ۲۰۱۵ سهام خود را واگذار کند؟ این موضوع تا حدودی بعید به نظر می‌رسد. اما احتمالاً دوره سرنوشت‌سازی برای او خواهد بود. او در سال ۲۰۱۳، لویی ویتون را به‌قصد ارتقای مارک خود به سطح تجاری مایکل کورس ترک کرد. سال گذشته، به تثبیت خود پرداخت، مجموعه پاییزه ۲۰۱۴ وی با استقبال منتقدان روبه‌رو شد، ولی مجموعه بهاره ۲۰۱۵ او چندان موفق نبوده. شروع به کار مجدد برند مارک جیکوبز بازخورد چندان مثبتی از جانب کیت هیلیر و لولا بارتلی دریافت نکرد. باید دید که آیا او می‌تواند امسال تلاش بیشتری کند یا خیر!

لوییزا و پوکی برچ – Louisa and Pookie Burch

آیا تریدمارک شگفتی خوشایندی نبود؟ مجموعه‌ای که توسط لوییزا و پوکی برچ – فرزند کریس برچ و توری برچ – طراحی شده، استقلال خود را به‌خوبی حفظ کرده است. این امر مرهون سلیقه و ذکاوت خواهران برچ در دوخت و رنگ است. این دو خواهر گفته‌اند که طرح‌هایشان ریشه در نوستالژی دارد و دامن‌های پلیسه‌دار، ژاکت‌های بیسبال و پیراهن‌های دارای طرح آکسفورد، آن‌ها را به زمان مدرسه‌های قدیم می‌برد. اما در هر طرح، چیز عجیبی نهفته که کلیشه‌ها را درهم می‌شکند؛ یک سجاف بزرگ، یک رنگ یا یک چاپ غیرمنتظره. این برند در صنعت مد با استقبال فراوانی روبه‌رو شده اما آیا مشتریان نیز برای خرید آن همانند برندهای استیون آلن، A.P.C و اوپنینگ سرمونی سر و دست می‌شکنند؟ امسال، سالی سرنوشت‌ساز برای تثبیت موفقیت این برند خواهد بود.

زید عفص – Zaid Affas

زید عفص که متولد انگلیس و فارغ‌التحصیل دانشگاه هنر سنت مارتینز لندن است، در لس‌آنجلس زندگی می‌کند و قبل از اینکه دو مجموعه خود را آماده تولید کند، سال‌ها در لارف لورن و BCBG مشغول به کار بود. بنابراین تنها در پاریس و بدون جلب‌توجه زیاد ظاهر شده بود. بارانی‌ها، بلوزها و پیراهن‌های شب وی با طرح‌های هندسی خود – دوخته‌شده با پارچه‌های جذابی چون حریر اورگانزا که با الیاف نخل بافته شده‌اند تا طرحی راه‌راه پیدا کنند – همان طراحی کلاسیک به‌روز شده‌ای را دارند که در حال حاضر همه زنان در پی آن هستند.

پل اندرو – Paul Andrew

پل اندرو – برنده جایزه مد ووگ/CFDA – علاوه بر اینکه برند خود را دارد، طراحی کفش‌های بسیاری از طراحان آمریکایی محبوب شما را نیز به عهده دارد. وی در مدت مسابقه، طراحی پنج مجموعه جداگانه را انجام دارد. امسال، سال شهرت و رونق برند پل اندرو و هرچه بیشتر شناخته شدن سبک اوست. (او با افزودن جزئیاتی تأثیرگذار در طرح کفش‌های پاشنه‌بلند خود، حتماً طرفداران بسیاری به دست خواهد آورد.)

ریکاردو تیشی – Riccardo Tisci

آیا تیشی به گوچی می‌رود؟ بعید می‌دانم، این پاسخ از زبان کسانی شنیده شده که از قرارداد طراح جیوانچی با LVMH اطلاع دارند. نکته جالب اینجاست که احتمالاً تیشی بهترین فرد برای ایجاد تغییر در قسمت تولید خانه مد ایتالیاست زیرا او خود را چندان درگیر چارچوب‌ها نمی‌کند. مجموعه بهاره ۲۰۱۵ وی می‌توانست به‌راحتی به‌جای جیوانچی، موردپسند گوچی قرار گیرد: آن مجموعه داستان خود او و قبیله‌اش بود نه تاریخ برند. وی هر تصمیمی برای ماندن یا رفتن بگیرد، دنبال کردن کارهای او همیشه جذابیت دارد.

جی. دبلیو. اندرسون – J.W. Anderson

آغاز به کار جاناتان اندرسون در خانه مد لو، با تمجیدهای فراوانی همراه شد و کیف‌های مردانه و زنانه وی – از کیف‌ها بی‌دسته گرفته تا کیف‌های کیسه‌ای دسته‌دار آن – از جذاب‌ترین زیورآلات موجود است. اما آیا می‌تواند به همین صورت ادامه دهد؟ بدیهی است که سال ۲۰۱۵، برای لو سال بهتری خواهد بود اما برای مجموعه خود اندرسون نیز سرنوشت‌ساز است. مجموعه پاییزه ۲۰۱۵ می‌تواند او را در زمره افراد دست‌نیافتنی قرار دهد.

Check Also

طراحان مد امروز

از دیرباز نحوه پوشش لباس برای ما انسان ها بسیار مهم بوده به طوری که …