سفر به پایتخت تایلند

شهر هزار معبد

تای متن

 بانکوک به شهر فرشتگان و ونیز شرق مشهور است؛ شهری که شما را در اولین برخورد غافلگیر خواهد کرد. بانکوک گرم، آلوده، پر هرج و مرج و سرشار از انرژی است. در این شهر شما فرصت عالی برای خرید، تفریح و استراحت دارید. با مراکز خرید، کافه‌های لوکس و رستوران‌های عالی مواجه خواهید شد؛ شهری با ترکیبی مسحور کننده از قدیم و جدید، شرق و غرب و تناقض‌های گیج کننده و مهیج. ردپای اعتقادات مذهبی و فرهنگی مردم این شهر را می‌توانید در معابد تاریخی بیابید.

پایتخت تایلند برای دوستداران طعم‌های جدید یک شهر ایده‌آل است؛ جایی که می‌توانید در آن ادویه‌های متنوع و خوشمزه‌ای را امتحان کنید. در محله چینی‌های بانکوک غوغایی برپاست که فقط کسانی که از آن بازدید کرده‌اند می‌توانند تصورش را بکنند؛ در بازار این محله از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توانید پیدا کنید. اگر دوست دارید یک شب آرام را سپری کنید می‌توانید سراغ کشتی‌های رودخانه چائوپرایا بروید اما اگر طرفدار شب زنده داری هیجان انگیز هستید بهتر است سراغ بازارهای شبانه بروید. 11 میلیون نفر در ساختمان‌های بلند و برج‌های سر به فلک کشیده این شهر زندگی می‌کنند و شب‌های بانکوک زنده و پر هیجان هستند.

بانکوک در حقیقت نام یکی از مناطق شهر کرونگ است که از نظر لغوی به معنای شهر فرشتگان است، این درحالی است که نام اصلی این شهر به عنوان طولانی‌ترین نام یک شهر در رکورد گینس ثبت شده است. با وجود این‌که از این نام‌گذاری طویل 200 سال می‌گذرد اما هنوز توریست‌ها این منطقه را به نام قدیمی آن یعنی بانکوک می‌شناسند. مهم نیست که شما این خطه را به چه نامی بشناسید، مهم این است که بانکوک جاذبه‌های بسیاری برای گردشگران دارد.اگر دوستدار ماجراجویی و اکتشاف در یک شهر تاریخی و در عین حال مدرن هستید بانکوک شهر شماست.

چگونه برویم؟

ویزای توریستی تایلند به مدت سه ماه برای کسانی صادر می‌شود که قصد گردش در این کشور را دارند. برای درخواست ویزا حضور متقاضی الزامی نیست و وقت مصاحبه‌ای تعیین نمی‌شود. برای سفر به تایلند باید فرم تقاضای روادید را از سایت سفارت تایلند در ایران پر کنید. مدارک ضروری برای درخواست ویزا شامل گذرنامه، دو قطعه عکس و مدارک سفر است. ویزای توریستی به دو صورت عادی و فوری صادر می‌شود که هزینه هر کدام از آنها متفاوت است. سفارت تایلند در تهران در خیابان بهارستان قرار دارد. برای رسیدن به بانکوک می‌توانید از خطوط هوایی ماهان، اتحاد، قطر، امارات و ترکیش استفاده کنید.

فستیوال‌های بانکوک

در سرزمین لبخند هر مناسبتی برای جشن گرفتن مغتنم شمرده می‌شود. عموم مردم تایلند بودایی هستند بنابراین تقویم تایلندی پر است از مناسبت‌های آیین بودا. جشن‌های ملی و مراسم‌ سنتی تایلند برای توریست‌ها هیجان انگیز است و مردم محلی هم از حضور گردشگران خارجی در این آیین‌ها استقبال می‌کنند. اگر قصد دارید در زمان آیین‌های سنتی به بانکوک سفر کنید بهتر است تقویم را نگاه کنید؛  زیرا جشن‌های بودایی بر اساس تقویم قمری تعیین می‌شوند و تاریخ مناسبت‌ها سال به سال تغییر می‌کند؛

همه چیز درباره سفر به پایتخت تایلند

آب بازی

سونگکران(Songkran) همزمان با گرم‌ترین ماه تایلند در اردیبهشت برگزار می‌شود. در زمان برپایی این جشن پایتخت تایلند تبدیل به یک شهر مرموز و تقریبا بدون ترافیک می‌شود. در این زمان مردم شهر به شکل دوستانه‌ای همدیگر را هدف گلوله‌های آب و رنگ قرار می‌دهند.

همه چیز درباره سفر به پایتخت تایلند

سال نوی چینی

سال نوی چینی در تایلند به مدت یک هفته در اواخر ماه ژانویه برگزار می‌شود.

سال نوی چینی در محله چینی‌ها غوغایی برپاست. در این هفته مراسم مختلفی اعم از رژه سنتی اژدها، اجرای حرکات آکروباتیک و آتش بازی رونق دارد.

همه چیز درباره سفر به پایتخت تایلند

دور کردن بدشانسی

در اولین شب نوامبر که ماه کامل می‌شود مردم بانکوک برگ‌های شناوری را به آب می‌اندازند و اعتقاد دارند این کار بدشانسی را از زندگی آنها حذف می‌کند. برگ‌های شناور که غالبا برگ موز هستند صحنه زیبایی را در رودخانه بانکوک رقم می‌زنند که دیدنی است.

تقویم سفر

بهترین زمان برای سفر به پایتخت تایلند از آبان تا فروردین است. در این زمان گرمای هوا و رطوبت کاهش می‌یابد و شما می‌توانید ساعت بیشتری از روز را به گردش بپردازید. گرچه در این وقت سال قیمت هتل‌ها و بلیت‌ها کمی افزایش می‌یابد اما مطمئن باشید که هوای دل انگیز این فصل ارزشش را دارد. در این شش ماه جشنواره‌های متعددی در بانکوک برپاست از آن جمله باید به روز غرور بانکوک، جشنواره معبد طلایی کوه، روز تولد پادشاه و سال نوی چینی اشاره کرد.

گردش با تاکسی و مترو

بانکوک به خاطر ترافیکش بدنام است و خیلی طبیعی است که در یک خیابان شلوغ وحشتناک گیر کنید و چندساعتی از روزتان را از دست بدهید اما با این حال پایتخت تایلند سیستم‌های حمل و نقل عمومی و مدرن بسیاری هم دارد که به شما کمک می‌کنند ترافیک را دور بزنید. مترو و مونوریل تمام مراکز خرید، نقاط تفریحی و توریستی شهر را به هم متصل می‌کند. علاوه بر این تاکسی در بانکوک ارزان و در دسترس است.

توک توک‌ها که زمانی یکی از جاذبه‌های اصلی بانکوک بودند امروز تا حدودی از بین رفته‌اند اما هنوز هم می‌توان در اطراف نقاط تاریخی آنها را پیدا و سواری‌شان را تجربه کرد. شما می‌توانید یک قایق ارزان کرایه و در رودخانه بانکوک قایق سواری را تجربه کنید.

ترکیب شگفت‌آور طعم‌های تایلندی

بانکوک برای دوستداران خرید یک شهر ایده‌آل است اما برای دوستداران غذا یک بهشت مسلم! غذاهای تایلندی «آرویی ماک ماک»( Aroi MAK MAK) هستند؛ یعنی خیلی خیلی خوشمزه! کسانی که برای اولین بار به تایلند سفر می‌کنند معمولا برای امتحان کردن طعم‌های جدید کمی دلهره دارند اما توصیه ما به شما این است که دل‌تان را به دریا بزنید. غذای تایلندی یک ترکیب شگفت آور است که حتما باید امتحانش کنید. البته بهتر است قبل از سفارش در مورد محتویات غذاها دقت کنید تا گوشت غیر حلال در غذای‌تان نباشد.

همه چیز درباره سفر به پایتخت تایلند

اولین چیزی که در تایلند برای توریست‌ها جلب توجه می‌کند چرخ دستی‌های مواد غذایی در خیابان است. بهترین مکان برای خوردن یک غذای خیابانی محله‌ پراتونام(Pratunam) و میدان‌های سیام(Siam) و سیلوم(Silom) هستند. شاید هر نوع سیب زمینی را امتحان کرده باشید اما کانوم کای نوک (Kanom Kai Nok) یا توپ سیب زمینی چیز دیگری است که حتما باید در بانکوک آن را امتحان کنید.

اگر دنبال یک میان وعده تازه و خوشمزه هستید بهتر است سراغ کانوم بوآنگ(Kanom Bueang) را بگیرید؛ اسنکی که با مواد مغذی مثل نارگیل، پیازچه و زرده تخم مرغ پر شده است. در بانکوک می‌توانید غذاهای دریایی لذیذی بیابید. تایلندی‌ها عاشق طعم‌های شیرین هستند؛ کلوچه موز یا روتی گلویی(Roti Gluay)  که از ترکیب موز، شیر و شکر تهیه می‌شود یکی از دسرهای خوشمزه آنهاست. در بانکوک حتما باید نودل ملی را که پد تای(Pad Thai) نامیده می‌شود امتحان کنید؛ ترکیبی از رشته فرنگی، تخم مرغ، بادام زمینی، سیر و میگو که بسیار لذیذ است.

بهترین مکان اقامت

اگر به دنبال یک هتل تمام عیار با قیمت بسیار پایین هستید در بانکوک به راحتی به هدف‌تان خواهید رسید. در پایتخت تایلند شما برای اقامت گزینه‌های متعددی پیش رو دارید از هتل‌های لوکس بین المللی گرفته تا مهمانخانه‌های مجهز. در بانکوک رقابت بین هتل‌ها بسیار است و همین به نفع مسافران تمام می‌شود. بهتر است قبل از رفتن به سفر به طور آنلاین قیمت‌ها را چک کنید زیرا بسیاری از موارد تخفیف‌هایی در سایت هتل‌ها در نظر گرفته شده است.

زیبا و اسرار آمیز

آریاسومویلا یکی از اسرارآمیزترین مکان‌های اقامت در بانکوک است. این ویلا در دهه 1940 بازسازی شد و 24 اتاق آن مبلمان زیبای عتیقه با دکوراسیون اصیل تایلندی دارد. صبحانه این هتل گیاهی و بسیار لذیذ است. تمام امکانات رفاهی از قبیل تلویزیون، یخچال و دستگاه تهویه هوای مناسب در اتاق‌ها قرار داده شده است. این هتل مجهز به استخر روباز، جکوزی، باشگاه تندرستی و اتاق مراقبت از کودکان است. برای اقامت در این هتل پنج ستاره باید 170 دلار بپردازید.

همه چیز درباره سفر به پایتخت تایلند

هتل شیک

سیام کمپینسکی با استخرهای متعدد و دسترسی آسان به مراکز خرید یکی از بهترین گزینه‌های اقامتی در بانکوک است. در این هتل شیک و مدرن سرویس رایگان اینترنت پر سرعت بی سیم ارائه می‌شود و مهمانان می‌توانند از سه رستوران بین المللی و محلی هتل استفاده کنند.

اگر شما اتاقی با تراس کرایه کنید می‌توانید از منظره زیبای شهر لذت ببرید. قیمت اقامت یک شب در این هتل پنج ستاره مدرن برابر با 150 دلار است.

همه چیز درباره سفر به پایتخت تایلند

قدیمی اما مجهز

عمارت هتل پرایا متعلق به قرن 19 است، هتلی با 17 اتاق که نمای زیبایی به رودخانه شهر دارد. مبلمان این هتل آنتیک و مطابق با معماری داخلی تایلند است. هتل پرایا درست در مرکز شهر واقع شده و همین دسترسی شما را به نقاط گردشی آسان می‌کند. این هتل مجهز به استخر فضای باز، کتابخانه و اینترنت رایگان است. رستوران هتل پرایا با انواع غذاهای تایلندی و مدیترانه‌ای در خدمت مهمانان است. برای اقامت در این هتل باید بیش از 60 دلار برای یک شب بپردازید.

همه چیز درباره سفر به پایتخت تایلند

سنتی و صمیمی

هتل رز با دکوراسیون زیبای سنتی و اتاق‌های مدرن یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کسانی است که نمی‌خواهند برای مکان اقامت هزینه زیادی بپردازند اما دوست دارند از خدمات خوبی بهره مند شوند. تمام اتاق‌ها به شکل زیبا و راحتی تزئین شده و استخر فضای باز در میان باغ‌های سرسبز گرمسیری اقامت زیبایی را برایتان رقم خواهد زد.

رستوران سنتی این هتل یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های تایلندی شهر است و علاوه بر این هتل دسترسی آسانی به وسایل حمل و نقل عمومی دارد. قیمت اقامت یک شب در این هتل سه ستاره حدود 40 دلار است.

همه چیز درباره سفر به پایتخت تایلند

72 ساعت در پایتخت تایلند

بانكوك شهری پر سر و صدا، شلوغ، رنگارنگ و هیجان انگیز است. در این شهر نقاط تاریخی و مراکز خرید مدرنی وجود دارد که می‌تواند برای بازدیدکنندگان جذاب باشد. ممکن است بوی بانکوک که نماد زندگی مردم این شهر است در ابتدا کمی آزاردهنده باشد اما این شهر نقطه خوبی برای اطلاع از تضاد بین سنت و مدرنیته در کشورهای جنوب شرقی آسیاست. بانکوک دروازه ورودی به تایلند است و نقطه شروعی برای شناخت فرهنگ و تاریخ این شهر.

تاریخ گردی

بانکوک یک شهر تاریخی است و پادشاهان بسیاری را به خود دیده است. آثار تاریخی این شهر تا حدود زیادی مربوط به خاندان سلطنتی هستند. روز اول را به بازدید از این آثار اختصاص دهید.

کاخ بزرگ

اگر قرار باشد تنها یکی از نقاط تاریخی بانکوک را ببینید باید سراغ کاخ بزرگ بروید؛ جایی که همان طور که از نامش پیداست شکوه سلطنتی تایلند را به نمایش می‌گذارد. این کاخ در سال 1782 ساخته شده و برای نسل‌ها محل اقامت خانواده سلطنتی بوده است و هنوز هم مراسم‌ مهم سلطنتی در این مکان برگزار می‌شود. مقدس‌ترین بودای تایلند مشهور به بودای زمردین در این کاخ نگهداری می‌شود که بر اساس رسوم، لباس این بودا سه بار در سال توسط شخص پادشاه عوض می‌شود. برای بازدید از این کاخ باید لباس رسمی به تن داشته باشید و از پوشیدن لباس‌های آستین کوتاه اجتناب کنید. ساعت بازدید از کاخ هر روز از 8:30 تا 15:30 است .در این كاخ راهنمای صوتی انگلیسی زبان هم می‌توانید پیدا كنید.

همه چیز درباره سفر به پایتخت تایلند

موزه ملی

بازدید از موزه ملی و کاخ وانگ نا برای علاقه‌مندان به تاریخ حداقل نیم روز زمان می‌طلبد. تا دهه 1970 این موزه تنها موزه تایلند بود و به همین دلیل مجموعه‌های بزرگی در این مکان نگهداری می‎‌شود. کاخ وانگ نا توسط رامای اول ساخته شده و به خوبی در طول این سال‌ها از آن نگهداری شده است. گردش در این کاخ شما را با تاریخ تایلند آشنا می‌کند؛ لباس‌های شاهانه، مصنوعات مذهبی، سلاح‌، آلات موسیقی و مجموعه‌ای زیبا از بودا در این مکان نگهداری می‌شود.

همه چیز درباره سفر به پایتخت تایلند

معبد پادشاهان

وات سوهات یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین معابد بودایی در بانکوک است. سه پادشاه در ساخت این معبد دست داشته‌اند. پادشاه رامای اول بعد از تاج‌گذاری‌اش در سال 1782 ساخت این معبد را آغاز کرد، رامای دوم و سوم هم عزم خود را برای به پایان رساندن این معبد جزم کرده بودند. معماری این معبد بسیار زیبا و حیرت‌انگیز است، علاوه بر این نقاشی‌های دیواری فوق العاده جالبی هم در این معبد به کار رفته اند. وات سوهات به نسبت سایر معابد بانکوک خلوت‌تر است بنابراین شما می‌توانید از محیط آرام و ساکتش لذت ببرید.

همه چیز درباره سفر به پایتخت تایلند

بازدید از معابد

بانکوک معابد ارزشمندی دارد که گویای تاریخ، فرهنگ و هنر و معماری مردم این شهرهستند. بازدید از معابد این شهر شما را با روحیه مردم  آن آشنا خواهد کرد.

معبد بودای خوابیده

معبد وات پو در قسمت جنوبی کاخ بزرگ قرار دارد. هنگام بازدید از این معبد بهتر است کفش مناسبی به پا داشته باشید؛ زیرا پیاده روی طولانی در پیش دارید. این معبد توسط پادشاه رامای اول ساخته شده و قدیمی‌ترین معبد این شهر است. این معبد در زمان پادشاه رامای سوم به عنوان درمانگاه و چندی هم به عنوان اولین دانشگاه تایلند مشهور بود.

امروز هم در این معبد خدمات پزشكی و دانشکده طب سنتی در این محل ارائه می‌شود، البته قیمت‌ها در این مکان کمی بالاتر از سایر نقاط بانکوک است. امروزه این معبد برای بودای خوابیده آن مشهور است، مجسمه بسیار بزرگی که 45متر طول و 15 متر ارتفاع دارد و هزاران سنگ قیمتی در آن قرار داده شده، از جمله چشم‌های مرواریدی آن. این معبد از ساعت 8:30 صبح تا ساعت 18 باز است.

همه چیز درباره سفر به پایتخت تایلند

معبد سپیده دم

وات آرون که قدمتش به جنگ‌های باستانی بین سیام و برمه برمی‌گردد یکی دیگر از معابد دیدنی بانکوک است. نام این معبد به معنای سپیده دم است که در کرانه غربی چائوپرایا قرار دارد. این معبد از یک برج بلند مرکزی و چهار برج دیگر تشکیل شده و اطراف برج‌ها مجسمه‌هایی از سربازان چینی و حیوانات مختلف خودنمایی می‌کنند. بهترین زمان برای بازدید از این معبد قبل از غروب آفتاب است، تماشای غروب آفتاب از رودخانه بسیار چشم نواز است. ساعت بازدید از این معبد 8:30 صبح تا 17:30 است.

همه چیز درباره سفر به پایتخت تایلند

بودای طلایی

وات تریمیت یا معبد بودای طلایی هم یکی دیگر از معابد مهم تایلند است. در طول دهه 1950 یک شرکت ساختمان سازی زمین‌های اطراف معبد را خرید. شرط فروش زمین‌ها جابه جایی مجسمه بزرگ گچی بودا بود. مجسمه بیش از حد سنگین و برای جا به جایی آن نیاز به جرثقیل بود.

در نهایت کابل جرثقیل نتوانست وزن مجسمه را تحمل کند و با سقوط مجسمه و خُرد شدن قسمت‌های گچی یک مجسمه 3.5 متری با 5.5 تن طلای جامد از آن بیرون آمد. هنوز قدمت این مجسمه مشخص نیست اما پوشاندن مجسمه با قاب گچی تلاشی برای حفاظت آن از دست غارتگران کشور در دوره سوکوتایی بوده است. تماشای این مجسمه طلایی را نباید از دست بدهید.

همه چیز درباره سفر به پایتخت تایلند

ماجراجویی در بانکوک

بانکوک شهر تضادهاست؛ در این شهر برای ماجراجویی انتخاب‌های بسیاری پیش رو دارید.

تاب غول آسا

در مرکز میدان وات سوتات یک تاب 27 متری قرار دارد که به تاب غول آسا مشهور است. هر سال در ماه دسامبر بعد از برداشت گندم در اطراف این تاب مراسم مذهبی مخصوصی برگزار می‌شد. این تاب مرکز مراسم به شمار می‌رفته‌است. تیم‌های سه نفره از روی این تاب سر می‌خوردند و در ارتفاع 25 متری از زمین روی طنابی راه می‌رفتند. در سال 1932 این مراسم توسط پادشاه ممنوع شد؛ زیرا حوادث مرگباری در این مراسم رخ می‌داد اما هنوز این نقطه از شهر برای توریست‌ها جذابیت دارد.

همه چیز درباره سفر به پایتخت تایلند

بزرگ‌ترین بازار جهان

بازار آخر هفته چاتوچاک(Chatuchak) بزرگ‌ترین بازار جهان است. در این بازار همه چیز از طلا و جواهرات گرفته تا نمادهای بودایی و غذاهای خوشمزه خیابانی پیدا می‌شود. این بازار مکان مناسبی برای معاشرت با مردم محلی و آشنایی با زندگی روزمره در تایلند است. برای رفتن به آن  بهتر است یک روز کامل را در نظر بگیرید و صبح زود از خواب بلند شوید تا بتوانید به راحتی خرید کنید.

همه چیز درباره سفر به پایتخت تایلند

بازار شناور

خرید در بازار شناور یک تجربه فراموش نشدنی است. شما می‌توانید با یک تور دامنون سودواک(Damnoen Saduak) همراه شوید. در این بازار شناور به خوبی درک خواهید کرد که چرا به بانکوک ونیز مشرق زمین می‌گویند. در این مکان شما می‌توانید مواد غذایی تازه و خوشمزه بخرید و با مردم محلی تعامل کنید.

همه چیز درباره سفر به پایتخت تایلند

 

Check Also

تصاویری از شهر باستانی پمپی در ایتالیا

شهر باستانی پمپی در ایتالیا پمپی یک از شهر های روم باستان بوده که پس …