سالم ترین شهرهای دنیا

دانمارک

 سلامت ما تنها به سمت زندگی مان بستگی ندارد بلکه محل زندگی نیز بر سلامت انسان تاثیر مستقیم دارد. یک شهر سالم رعایت شیوه های زندگی سالم برای ساکنان آن را نیز آسان می کند. این مسئله از خدمات باکیفیت سلامت گرفته تا تشویق مردم به پیشگیری از بیماری ها یا کاهش آلودگی های هوا را شامل می شود.

5 شهر سالم جهان که مسئولان آنها برنامه های خلاقانه ای را برای مقابله با بیماری ها و افزایش کیفیت زندگی شهروندان خود تدارک دیده اند. شامل شهرهای زیر می شود، اما ذکر این نکته ضروری است و داشتن سلامت کافی تنها وظیفه دولت نیست بلکه همکاری شهروندان نیز برای تشکیل یک جامعه سالم ضروری است. پس با ما در سفری کوتاه به سالم ترین شهرهای جهان همراه شوید.

کپنهاگ (دانمارک)

جمعیت: یک میلیون و 200 هزار نفر

علت انتخاب: داشتن مردم شاد

سالم ترین شهرهای دنیا (قسمت اول)

کپنهاگ یک شهر پر جنب و جوش مملو از متخصصان پرتلاش و خانواده های جوان است. با این حال ساعت های کار طولانی در این شهر اصلا جایی ندارد. بنابر آمارهای منتشر شده در گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، تنها 2 درصد از کارمندان کپنهاگ بیش از 40 ساعت در هفته کار می کنند و این مسئله به آنها کمک می کند تا وقت آزاد و کافی برای بودن در کنار خانواده، شرکت در فعالیت های ورزشی و سایر فعالیت های داوطلبانه داشته باشند.

هزینه شرکت در این برنامه ها از ورزش یوگا در پارک ها گرفته تا سبدبافی رایگان است. این مسئله مردم را تشویق می کند تا حضور پررنگی در این فعالیت ها داشته باشند.

توانایی برقراری تعادل میان ساعت های کاری و گذراندن وقت با دوستان و خانواده نه تنها استرس افراد را کم می کند بلکه میزان شادی آنان را نیز افزایش می دهد. عوامل دیگری بر شادی شهروندان این شهر می افزاید فضای آرام این شهر است. شهروندان کپنهاگ همچنین به پیاده روی، رستوران گردی و خرید علاقه زیادی دارند و بسیاری از مردم حتی زنان نیز با وجود پوشیدن لباس های رسمی برای رفتن به سر کار از دوچرخه استفاده می کنند. سازمان ملل از نظر میزان شاید، شهر کپنهاگ را در رتبه نخست جهان معرفی کرده است.

مردم کپنهاگ همچنین حمایت خوبی از هم دارند به طوری که 96 درصد از آنان می گویند درمواقع نیاز، فردی را در زندگی خود دارند که بتوانند روی او حساب کنند. بهره مندی از این جامعه حمایتی یکی دیگر از دلایل معرفی کپنهاگ به عنوان یکی از سالم ترین شهرهای دنیا و در عین حال شادترین شهر جهان است.


اوکیناوا (ژاپن)

جمعیت: یک میلیون و 400 هزار نفر

دلیل انتخاب: طول عمر بالا

سالم ترین شهرهای دنیا (قسمت اول)

امید به زندگی زنان در شهر اوکیناوا 86 و در مردان 78 سال است که این رقم 13 سال بالاتر از میانگین امید به زندگی مردان در جهان و 13 سال از میانگین امید به زندگی زنان جهان بالاتر است. این شهر همچنین بالاترین تعداد افراد بالای 100 سال جهان را در خود جای داده، ضمن اینکه بسیاری از شهروندان این شهر حتی تا سنین کهنسالی سلامت خود را به خوبی حفظ می کنند.

این شهر بیش از 900 شهروند بالای 100 سال دارد و آمار ابتلا به بیماری های جدی نظیر سرطان، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 در بین مردم این شهر پایین است؛ اما رژیم غذایی مردم «اوکیناوا» چیست که این همه عمر می کنند؟

آنان معمولا کمتر گوشت قرمز می خورند و مصرف مشروبات الکلی و استعمال دخانیات در بین آنان بسیار پایین است. در فرهنگ این شهر نیز به سالمندان احترام زیادی گذاشته می شود.


مونت کارلو (منطقه ای در کشور خودمختار موناکو در اروپای غربی)

جمعیت: 15 هزار نفر

علت انتخاب: پایین بودن مرگ و میر نوزادان

سالم ترین شهرهای دنیا (قسمت اول)

منطقه مونت کارلو که در کشور کوچک و خودمختار موناکو واقع است یک منطقه اشرافی است که پایین ترین نرخ مرگ و میر نوزادان را دارد. در این شهر به ازای هر یک هزار تولد 1.81 نوزاد می میرد. علت اصلی پایین بودن نرخ مرگ و میر نوزادان پوشش کامل خدمات بهداشتی و درمانی در این منطقه است که بر پیشگیری، آموزش و نظارت مبتنی است. مراقبت های حین بارداری همچنین منجر به وضع حمل سالم و مطمئن می شود و مراقبت های بلافاصله پس از زایمان نیز از تعداد مرگ و میر نوزادان می کاهد.

این منطقه ثروتمند همچنین از نظر درآمد تولید ناخالص ملی، پنجمین شهر جان محسوب می شود. در مقایسه ای که سازمان جهانی بهداشت (WHO) بین 20 درصد جمعیت فقیرترین کشورهای جهان با 20 درصد از جمعیت ثروتمندترین کشورهای جهان انجام داد، مشخص شد که نرخ مرگ و میر نوزادان زیر یک سال در فقیرترین کشورهای جهان 2 برابر کشورهای ثروتمند است؛ بنابراین از آنجا که مونت کارلو جزو مناطق ثروتمند جهان محسوب می شود، نرخ مرگ و میر نوزادان در آن بسیار پایین است.


ونکوور (کانادا)

جمعیت: 2 میلیون و 400 هزار نفر

علت انتخاب: هوای پاک

سالم ترین شهرهای دنیا (قسمت اول)

شهر ونکوور با وجود شلوغی و ازدحام زیاد به دلیل داشتن سیستم حمل و نقل عمومی قدرتمند و مسیرهای دوچرخه سواری فراوان، تمیزترین شهر کانادا محسوب می شود که به راحتی می توان در آنجا پیاده روی کرد. تغییر فرهنگ خودروسواری در این شهر از دلایل مهمی است که ونکوور را به یکی از تمیرترین شهرهای جهان تبدیل کرده است. سایر عوامل موثر در تمیزی هوای این شهر شامل اعمال استانداردهای سختگیرانه زیست محیطی در ساخت و سازها و تجارت می شود. علاوه بر این بهره مندی این شهر از محیط زیست بکر و وجود جنگل های همیشه سبز و نسیم ساحلی به پاکسازی هوای آن کمک شایانی می کند.


ملبورن (استرالیا)

جمعیت: 4 میلیون و 300 هزار نفر

علت انتخاب: قابلیت سکونت بالا

سالم ترین شهرهای دنیا (قسمت اول)

سکونت پذیری یک شهر برای هر فردی تعریف خاص خود را دارد اما در مورد ملبورن باید گفت قضیه قابل سکونت بودن آن چیزی است که تقریبا همگی بر آن اتفاق نظر دارند. این شهر همچنین در میان 140 شهر جهان از نظر برخی معیارها نظیر پایین بودن میزان جرم و جنایت، خدمات درمان عالی، آموزش، سازگاری قومیت ها و اقلیت های مذهبی و شیوه زندگی در رتبه نخست قرار گرفته است.

این شهر همچنین هر سال شاهد فعالیت های فرهنگی و ورزشی متنوعی نظیر مسابقات تنیس اوپن استرالیا است. تمام این موارد در کنار داشتن موقعیت ساحلی، رودخانه های پرپیچ و خم، مهندسی غنی، داشتن فضای سبز وافر و آب و هوایی معتدل از نظر قابلیت سکونت، ارزش دوچندانی به این شهر داده است. به عبارت دیگر این شهر پاکیزه، امن و بسیار دلپذیر است و مانند بسیاری شهرها آب و هوای ناخوشایندی ندارد.

ملبورن همچنین دارای شبکه گسترده حمل ونقل ریلی و خودرویی است که در کنار این ها مسیرهای ویژه تردد دوچرخه نیز وجود دارد. ملبورن همچنین ماه گذشته در یک نظرسنجی به عنوان دوستانه ترین شهر جهان انتخاب شد.

هفته نامه بهار سلامت

Check Also

تصاویری از شهر باستانی پمپی در ایتالیا

شهر باستانی پمپی در ایتالیا پمپی یک از شهر های روم باستان بوده که پس …