سازمان بهداشت جهانی: زابل از جمله آلوده‌ترین شهرهای جهان است

سازمان بهداشت جهانی: زابل از جمله آلوده‌ترین شهرهای جهان است

توفان شن زابل را به شهری با آلوده‌ترین هوا در جهان تبدیل کرده است
سازمان بهداشت جهانی گزارش سالانه خود از آلودگی هوا در ۳۰۰۰ شهر در ۱۰۳ کشور جهان را منتشر کرده که نشان می‌دهد آلودگی در کشورهای فقیر جهان افزایش یافته و سلامت و زندگی میلیون‌ها نفر را به مخاطره انداخته است.
در این گزارش، شهر زابل در ایران نیز از جمله شهرهای دارای بیشترین میزان آلودگی معرفی شده است.
گزارش سالانه سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که بیش از ۸۰ درصد از ساکنان شهرهایی که سنجش آلودگی در آنها متداول است در معرض آلودگی بیش از حد مجاز تعیین شده توسط این سازمان قرار دارند.
همچنین، کیفیت هوا در ۹۸ درصد از شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر در کشورهای دارای درآمد سرانه پائین و متوسط با ضوابط سازمان بهداشت جهانی منطبق نیست و در مقابل، در کشورهای با درآمد سرانه بالا، این رقم از ۵۶ درصد بالاتر نمی‌رود. ساکنان شهرهای کوچکتر در کشورهای پیشرفته جهان بیش از سایرین امکان برخورداری از هوای پاکیزه را دارند.
سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که افزایش آلودگی در مناطق شهری به معنی افزایش خطر ابتلا به انواع بیماری از جمله سکته، امراض قلبی، سرطان ریه و سایر امراض ریوی مانند آسم است.
این سازمان طی پنج سال گذشته، ۷۹۵ شهر در ۶۷ کشور را از لحاظ سطح ذرات معلق در اندازه‌های مختلف، که شامل سولفات‌ها، نیترات‌ها و کربن سیاه بود، مورد بررسی قرار داد. این ذرات قابلیت نفوذ عمقی در ریه و سیستم قلب و عروق را دارند و بیشترین خطر را متوجه سلامت انسان می‌کنند. این گزارش می‌افزاید که آلودگی ناشی از تمرکز ذرات کوچک به ویژه خطر بهداشتی بیشتری را متوجه انسان می‌کند و هر ساله عامل مرگ بیش از سه میلیون نفر در جهان است.
مومبای هند – میزان آلودگی هوا با تمرکز جمعیت شهری و فقر اقتصادی ارتباط مستقیم دارد
بسیاری از منابع آلوده‌ساز برای شهروندان قابل کنترل نیست و مقابله با آنها مستلزم اقدام جمعی شهرها، کشورها و جامعه بین‌المللی از طریق سالم‌سازی وسایل ترابری، افزایش کارآیی مراکز تولید انرژی و مدیریت زباله و فضولات است.
کاهش میزان دود کارخانه‌ها، استفاده بیشتر از منابع تجدیدپذیر انرژی، اولویت دادن به انرژی خورشیدی و بادی، پیاده‌روی و استفاده از دوچرخه برای رفت و آمد از اقدامات دیگری است که می‌تواند به کاهش آلودگی کمک کند.

آلودگی هوا در تهران – افزایش آلودگی سلامت و حیات ساکنان شهرهای بزرگ را به مخاطره انداخته است
در طول هشت سال گذشته، چین توانسته است برای کاهش آلودگی هوا در پنج شهر این کشور گام‌های موثری بردارد، اما هنوز پنج شهر این کشور در میان سی شهر با آلوده‌ترین هوا در جهان قرار دارند.
شهرهای رو به رشد در خاورمیانه، جنوب آسیا و غرب اقیانوس آرام بیش از هر منطقه جهان با آلودگی خطرناک به میزان پنج تا ده برابر حد مجاز سازمان بهداشت جهانی مواجه هستند. برای ذرات بزرگتر و کم‌خطرتر، هشت شهر هند در سی رده اول آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار دارند و نیجریه، عربستان سعودی و پاکستان هرکدام دو شهر در ده رده اول دارند.
ایران و پاکستان هر کدام یک شهر در میان آلوده‌ترین سی شهر جهان دارند.
براساس اطلاعات گردآوری شده توسط سازمان بهداشت جهانی، میزان آلودگی با ذرات ریز در بندر اینتشا در جنوب غرب نیجریه به سی برابر میزان مجاز می‌رسد و این شهر، که به سرعت بر جمعیت آن افزوده می‌شود، از این نظر، آلوده‌ترین شهر جهان نام گرفته است.
از نظر ذرات آلوده‌ساز بزرگ، شهر زابل در ایران که برای ماه‌ها در طول فصل خشک در معرض توفان شن قرار دارد، آلوده‌ترین شهر جهان است و پس از آن، چهار شهر گوالیور، الله‌آباد، پانتا و ریپور در هند قرار می‌گیرند

 

BBc

Check Also

مهد تمدن ایران زمین

نگاهی به آثار باستانی فارس، مهد تمدن ایران زمین ۱. مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از …