زیبایی، یعنی اعتماد به نفس…

 

شکایت اسکارلت جوهانسن از کتابی که شخصیت اصلی‌اش، عاشق این ستاره، به عنوان نماد زیبایی می‌شود!

 

 
شکایت اسکارلت جوهانسن از کتابی که شخصیت اصلی‌اش، عاشق این ستاره، به عنوان نماد زیبایی می‌شود!

…این نویسنده ضمن تمجید از زیبایی جوهانسون گفت قصد نداشت به او آسیبی برساند. جوهانسون از دادگاه طلب 50 هزار یورو کرده بود و خواستار این شده بود که فروش کتاب متوقف شود و جلوی ترجمه آن به زبان های دیگر و یا اقتباس سینمایی آن گرفته شود…

 

رمانی که اسکارلت جوهانسون می‌خواست توقیف شود به انگلیسی منتشر خواهد شد. رمان فرانسوی «اولین چیزی که می‌بینی» در ماه سپتامبر در بریتانیا چاپ می‌شود.

به گزارش بانی فیلم به نقل از گاردین، رمان پرفروش فرانسوی که اسکارلت جوهانسون سر آن به دادگاه رفت و سعی کرد جلوی ترجمه شدنش را بگیرد، قرار است ماه آینده منتشر شود. داستان رمان «اولین چیزی که می‌بینی» نوشته گرگوآر دلاکور با ملاقات آرتور دریفوس مکانیک با زنی که او باور دارد جوهانسون است آغاز می‌شود. این رمان که تا به حال 140 هزار نسخه در فرانسه فروخته، در ادامه آشکار می‌کند که این زن، بازیگر معروف آمریکایی نیست و تنها شبیه به اوست و به این ترتیب این دو نفر با هم آشنا مي‌شوند.
دلاکور گفته بود ایده رمان بعد از انتشار گزارشی در فرانسه به ذهن او رسید که می‌گفت یک دختر از هر دو دختر 15 تا 25 ساله به فکر جراحی زیبایی هستند. او گفت: «بنابراین از خودم پرسیدم که به عنوان یک مشاور قدیمی، یک نویسنده جوان و پدری با سن نرمال، ما داریم با کودکان‌مان چه کار می‌کنیم که همانطور که هستند از خودشان خوششان نمی‌آید. و شک من این بود که ظاهر بازیگران امروز به چيزي مهم‌تر از آنچه در روحشان مي گذرد، بدل شده است. برای همین برخوردی بین یکی از زیباترین دختران جهان و پسری که مانند تمام پسرهای دیگر رویای زیباترین دختر جهان را در سر دارد، ديداري ترتیب دادم. و وقتی لایه سطحی ترک برمی‌دارد، چیزی که از همه مهم‌تر است را درک می‌کنیم: زیبایی حقیقی اعتماد به نفس است».
اين در حالي است كه اسکارلت جوهانسون سال پیش ناشر فرانسوی را به دادگاه کشید و موفق شد تا از او غرامت بگیرد. او ناشر فرانسوی را برای استفاده از نامش به دادگاه کشاند و به حکم دادگاه 2500 یورو (1981 دلار) موفق شد تا این ناشر را محكوم كند و از او غرامت بگیرد.
یک دادگاه در پاریس گریگور دلاکور رمان نویس فرانسوی را برای ترسیم مضر چهره این بازیگر در کتابش، ملزم به پرداخت خسارت به اسکارلت جوهانسون کرد.
این نویسنده اما در دادگاه از کتابش دفاع کرد و گفت در واقع تلاش داشت در کتابش از این بازیگر تجلیل كند.
وكيل جوهانسون در دادگاه اعلام کرده بود این کتاب موکلش را به عنوان یک «موضوع جنسی» مطرح کرده در حالی که نویسنده از کتابش با این عنوان دفاع کرد که قصد داشت تا فرهنگ چهره های مشهور و سلبریتی را به زبان طنز بیان کند.
رمان «اولین جیزی که می بینیم» درباره مکانیکی در دهکده شمالی «سیمی» است که یک زن به او زنگ می زند تا برای تعمیر ماشینش بیاید. با دیدن این زن مکانیک ابتدا تصویر می کند او باید اسکارلت جوهانسون باشد. اما 60 صفحه بعد او متوجه می شود که این زن همان بازیگر مشهور نیست و جنین فوکاپرس نام دارد.
این کتاب مارس 2013 (اسفند 1391) در فرانسه منتشر شد و بیش از 100 هزار نسخه از آن به فروش رسیده است.
گریگور دلاکور پیشتر گفته بود وقتی شنید یک شکایت علیه وی به دادگاه شده، متعجب شد. وی افزود همه چهره های مشهور در زندگی امروز ما حضور دارند و وسایل ارتباط جمعی آنها را وارد زندگی ما کرده اند. در عین حال همه اطلاعات زندگی این چهره ها در اینترنت در دسترس همه است.
این نویسنده ضمن تمجید از زیبایی جوهانسون گفت قصد نداشت به او آسیبی برساند. جوهانسون از دادگاه طلب 50 هزار یورو کرده بود و خواستار این شده بود که فروش کتاب متوقف شود و جلوی ترجمه آن به زبان های دیگر و یا اقتباس سینمایی آن گرفته شود.
در حالی که وکیل این بازیگر رای دادگاه را پسندیده بود، دلاکورت آن را مضحک و بی معنی نامید.
اسکارت جوهانسون بازیگر مورد علاقه وودی آلن است و در فیلم های متعددی از او بازی کرده است. او متولد 1984 و آمریکایی دانمارکی تبار است. وی که چهار بار نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر گلدن گلوب شده، در فیلم هایی چون «گمشده در ترجمه»، «دختری با گوشواره مروارید»، «کوکب سیاه»، «امتیاز نهایی»، «ویکی، کریستینا ، بارسلونا» و «انتقام جویان» ایفای نقش کرده است.

 

کافه سینما

Check Also

عباس کیارستمی؛ آبروی سینمای ایران

کیارستمی در کنار ‘جنگل بدون برگ’ عکس: پوریا ماهرویان پوریا ماهرویان بی‌بی‌سی عباس کیارستمی٬ فیلمساز سرشناس …