دیدنی ترین جاذبه های پکن

پک2ن

اگر برنامه سفرتان را به مقصد پکن ریخته اید، بدانید که چمدان تان را در یکی از کهن ترین و در عین حال مدرن ترین شهرهای جهان باز خواهید کرد. درواقع در این سفر پرجاذبه به طور همزمان سنت و مدرنیته را در کنار هم خواهید یافت.

پکن، پایتخت باقی مانده از یک امپراتوری عظیم 5 هزارساله با نماهایی ویژه و منحصر به فرد. شهری زنده و پرجنب و جوش است که بخش های مختلفی از تاریخ را در خود جای داده است.

در این شهر برای سفری پر از دیدنی ها و شگفتی ها همه چیز فراهم است؛ از بقایای اعجاب آور امپراتوری متعلق به 5 هزار سال پیش گرفته تا استادیوم های خیره کننده و دهکده المپیک که کمتر از 10 سال سن دارند و ساختمان های مدرن با معماری های حیرت انگیز و سبک هایی تلفیقی از شانگهای و معماری غرب.

کهن ترین شهر مدرن

پکن یک شهر خوب برای کاوش با پای پیاده، لذت بردن از خوراک های لذیذ در بازار مواد غذایی شبانه یا بازدید از برخی از جاذبه های توریستی برتر است. تاریخ درخشان و طولانی این شهر از 5 هزار سال پیش آغاز و به مدت بیش از 3 هزار سال دارای سکنه بوده است و بارها مورد تاخت و تاز بیگانه قرار گرفته و ظهور و سقوط امپراتوری های قدرتمند مختلف را به خود دیده است.

پکن به مدت بیش از 800 سال، مرکز امپراتوری های مختلفی بوده است و 34 امپراتوری مختلف آن را به عنوان پایتخت حکومت خود برگزیده اند. اگرچه اینک پکن شهری مدرن و مطابق با شرایط قرن 21 است، اما می توان زندگی سنتی آن را مانند چایخانه ها، معابد، محله های مختلف را از نزدیک دید و تجربه کرد. در این شهر 59 دانشگاه و کالج مختلف و مراکز خرید زیبا و خیابان های مشهور وجود دارد.

بهترین زمان برای سفر به پکن اول شهریور تا آخر مهرماه است، به این دلیل که هم هوا بسیار عالی است و هم تعداد توریست ها بسیار کمتر از ماه های دیگر است. فصل بهار هم فصل مناسبی برای سفر است و گل های بید مانند دانه های برف در هوا شناورند.

جالب است بدانید با اینکه تابستان ها در زیر آفتاب سوزان، دمان پکن به بالای 40 درجه سانتیگراد می رسد، اوج بازار توریسم در این فصل است و به طور معمول هتل ها در تابستان قیمت ها را بالا برده و دیوار بزرگ چین نیز پر از گردشگر می شود.

پکن به صرف غذا

غذا خوردن در پکن شاید یکی از جاذبه ها و تفریحات سفر شما باشد. رستوران های پکن فوق العاده عالی و تقریبا گرانقیمت هستند و به نظر می رسد طعم غذا هنگام استفاده از چوب های مخصوص، لذیذتر هم می شود. در دهه های گذشته غذاهای بین المللی در پکن از همه لحاظ پیشرفت داشته اند و هر توریستی به راحتی می تواند غذای متناسب با ذائقه خود را بیابد. منوی اکثر رستوران های توریست پسند به زبان انگلیسی است.

اگر چشیدن طعم های مختلف غذا در سفر یکی از تفریحات شما به شمار می آید، به شما پیشنهاد می کنیم در طول اقامت خود در پکن، آن دسته از غذاهایی را انتخاب کنید که با فرهنگ ما سازگاری بیشتری دارند؛ از جمله این غذاها اردک کبابی است که از غذاهای معروف پکن است.

کهن ترین شهر مدرن

کباب اردک یکی از مشهورترین غذاهای چین است. طبخ کباب اردک تخصص چینی ها است و هیچ گردشگری بدون لذت خوردن کباب اردک چین را ترک نمی کند. اگرچه گوشت کباب اردک در تمام رستوران های چینی دنیا قابل دسترسی است اما به جرات می توان گفت که هیچ کدام از آنها عطر و طعم اردک های کبابی چین را ندارد. این غذا همواره بخشی از منوی سلاطین و پادشاهان چین بوده است.

اردک بریان در پکن همانقدر معروف است که کباب شیشلیک در مشهد، بنابراین، توصیه ما این است که خوردن آن را از دست ندهید.

گیاهخواران اما در پکن از غذاهایش بسیار لذت خواهند برد چرا که تقریبا منوی تمام رستوران های پکن از غذاهایی تشکیل شده که انواع گیاهان با طعم های مختلف را در خود جای می دهند. نودل نیز جزو جدایی ناپذیر وعده های غذایی پکن است و برای همین است که در این بخش از چین، غذاهای همراه با برنج کمتر سرو می شود. در پکن گونه های دیگر غذا نیز موجود است.

در محله های بزرگ شهر پکن و سایر شهرهای بزرگ چین، خیابان هایی هستند که ده ها رستوران با سبک ها و ملیت های مختلف را در خود جای داده اند. گردش شبانه در این خیابان ها و رفتن به رستوران هایی که در مقایسه با غذاخوری های شهرهای بزرگ اروپایی، خوردنی های خوشمزه تر و ارزان تری ارائه می کنند یکی از علایق مسافران این شهر است.

در چنین خیابان هایی می توان رستوران هایی با غذاهای اروپایی، مکزیکی، هندی، ایرانی، عربی و حتی آفریقایی پیدا کرد. با توجه به تنوع مواد اولیه غذا در چین و فعالیت آشپزهایی از میت های گوناگون، غذای این رستوران ها شباهت زیادی به غذای ارائه شده در رستوران های کشورهای مبدا دارد.

در این رستوران های منوی غذاها به شکل یک آلبوم شامل عکس های مربوط به سفارش ها و همچنین توضیحاتی مختصر درباره آن ارائه می شود و بدین ترتیب انتخاب غذا را برای مشتریان خارجی راحت می کند. در برخی رستوران های دریایی چین، مشتری می تواند خودش مواد اولیه غذا را از آکواریوم رستوران انتخاب کند تا از تازه بودن ترکیب غذایی خود مطمئن شود.

کهن ترین شهر مدرن

با وجود تنوع رستوران های خارجی در چین، رستوران های خارجی در چین، رستوران های چینی نیز از جذابیت خاصی برخوردارند، چون غذاهای بسیار متنوعی عرضه می کنند.

یکی از روش های رایج طبخ و سرو غذا در رستوران های چینی، پخت و طبخ غذا سر میز مشتریان است. در این روش پرهیجان، پس از آنکه مشتری غذای خود را از منو انتخاب کرد، آشپز رستوران، همراه با مواد اولیه سر میز مشتری حاضر می شود؛ مواد را در ظرف طبخ ترکیب کرده و براساس خواسته مشتری، ادویه ها و سبزیجات را به غذا اضافه می کند. با این روش، مشتری می تواند هر طعم و ترکیبی را که مورد علاقه اش است، در اختیار داشته باشد.

در کشور چین به علت حضور مسلمانان در شهرهای مختلف، رستوران های خاصی به وجود آمده که برای مسافران سایر کشورها نیز قابل استفاده است. در این رستوران ها انواع غذاها مانند کباب های متنوع، انواع جوجه، کباب اردک مخصوص چینی، گوشت بره، تاس کباب، سوپ و سایر غذاهای محلی چینی عرضه می شود.

نامتعارف ترین منوی غذا

چین سرزمینی پهناور و پرجمعیت است که نه تنها آداب و رسوم عجیب و غریب و جاذبه های فرهنگی تاریخی و گردشگری فراوانی دارد، بلکه از فرهنگ غذایی متفاوتی نسبت به دیگر کشورها برخوردار است. درواقع آنچه غذای چینی ها را متفاوت از غذای دیگر کشورها می کند، مواد تشکیل دهنده آن است. مصرف انواع جانوران دریایی و غیردریایی که در اغلب کشورهای دنیا مرسوم نیست، ولی در چین به راحتی مصرف می شود این کشور را به لحاظ فرهنگ غذایی با دنیا متفاوت کرده است. در منوی غذای چینی ها انواع جنبنده ها دیده می شود. به همین دلیل اگر سری به محله های خاصی در چین بزنید پخت انواع حیوانات را در غذاهای آنها می بینید.

کهن ترین شهر مدرن

این گونه است که اکثر ما ایرانی ها تصویر خوبی از غذای چینی نداریم و در هنگامه سفر نگران تهیه غذا هستیم، اما آنگونه هم که ما فکر می کنیم نیست. گرچه انگیزه اصلی خوردن این دسته از جانوران در چین و کشورهایی از این دست، از گذشته تا امروز خواص درمانی آنها بوده است، به همین دلیل بیشتر نسل های قدیمی و روستاییان از این نوع غذاها استفاده می کنند و فقط در برخی محلات آنها را می توان یافت و غذای غالب چینی ها نیست، ضمن اینکه جوانان چینی هم چندان میانه ای با این نوع غذاها ندارند.

درواقع بسیاری از عرضه کنندگان این نوع خوراکی ها از آنها به عنوان جاذبه ای برای جذب گردشگران استفاده می کنند. از خوراکی های نامتعارف که بگذریم، چینی ها خوراکی های معمولی و متعارفی هم دارند و در کل مصرف سبزی و میوه جات در چین بالاست و به خوردن سبزیجات و میوه اهمیت زیادی می دهند، به طوری که در همه غذاهایشان سبزیجات به کار می رود و علاقه زیادی به غذاهای آب پز و پخته دارند. برخلاف ایرانی ها، با سرخ کردنی ها و گوشت چهارپایان میانه چندانی ندارند و غذاهای دریایی عمده غذایشان است.

کهن ترین شهر مدرن

درواقع چینی ها به دلیل مصرف درست غذا، پرهیز از سرخ کردنی ها، توجه به سبزیجات و میوه ها و انواع غذاهای دریایی، کم نمک بودن غذاها و… سلامت و طول عمر خود را تضمین می کنند.

دیدنی ترین جاذبه های پکن

جاذبه های توریستی در چین در همه جای دنیا شناخته شده و از شگفتی و ارزش تاریخی بالایی برخوردار است. همه ساله گردشگران زیادی رهسپار این کشور می شوند تا از جاذبه های گردشگری آن دیدن کنند. این شهر با داشتن بزرگ ترین میدان دنیا، بزرگ ترین مجموعه حفظ شده از کاخ های امپراتوری دنیا و یکی از باشکوه ترن و بزرگ ترین باقیمانده از عجایب هفتگانه جهان به عنوان یک شهر تاریخی و فرهنگی منحصر به فرد، سالیان سال مورد تحسین و توجه جهانگردان از اقصی نقاط جهان بوده است.

دیوار شگفت انگیز

دیوار چین به عنوان یکی از عجایب هفت گانه جهان به لحاظ زمان ساخت دارای طولانی ترین و بزرگ ترین مهندسی تدافعی و نظامی است. پایه دیوار اصلی بیش از 2 هزار سال قبل و در زمان امپراتور کین شی هوانگ گذاشته شد و بعدها در طول سلطنت دیگر پادشاهان دیوارهای دیگری در دیگر نقاط مرزی چین ساخته شد و رفته رفته به این دیوارها، دیوار بزرگ چین گفتند.

کهن ترین شهر مدرن

مهم ترین بخش توریستی دیوار چین، بادالینگ است. بادالینگ (Badaling) ساده ترین محل برای دسترسی به دیوار بزرگ پکن است و یکی از شلوغ ترین مکان ها در چین است. (برای دوری از ازدحام جمعیت در یک بعد از ظهر در اواسط هفته به بازدید بروید) این محل با اتوبوس عمومی از Deshengment در جاده رینگ دوم پکن قابل دسترسی است.

بادالینگ مکانی است که در آن دولت چین بازدیدکنندگان رسمی خود را برای بازدید به آنجا می برد. نماهای دیوار بزرگ- طولانی ترین موزه در فضای باز جهان- پیچ خورده در میان کوه ها بسیار جذاب هستند. بادالینگ دسترسی به صندلی چرخدار به برخی از بخش ها را دارد و هم چنین خانه موزه دیوار بزرگ شگفت آور با دایوراماهایی از ساختمان و دفاع از دیوار است.


شهر ممنوعه

شهر ممنوعه یکی از کاخ های بزرگ جهان است که همطراز کاخ های کرملین، باکینگهام و ورسای است و به عبارتی وسیع ترین و کامل ترین مجموعه معماری چوبی در جهان به شمار می رود. شاید بتوان گفت این محبوب ترین جاذبه توریستی در پکن است که ازدحام جمعیت آن را اثبات می کند. این شهر، به این دلیل ممنوعه نامیده می شود چون ارتباطش با جهان خارج به مدت 500 سال قطع بود، از میان آثار تاریخی ثبت شده در پکن، شهر ممنوعه کامل ترین، سالم ترین، و با تقریبی بالا، احتمالا بهترین آن هاست.

کهن ترین شهر مدرن

شهر ممنوعه درواقع محلی است که امپراتور به زندگی خصوصی اش در جوار همسران بی شمارش می پرداخت و به نوعی یک حرم سرای عظیم و البته مجلل، شمرده می شود. تاریخ ساخت شهر ممنوعه به قرن پانزدهم میلادی بر می گردد و محل فرمانروایی پادشاهان چندین دوره مختلف بود.

این روزها درِ شهر ممنوعه یا موزه قصر روی تمام توریست های داخلی و خارجی باز است. دکوراسیون پرزرق و برق در این شاهکار معماری سلطنتی، سالن های عظیم و مجلل و گنجینه های عظیم و حیرت آور قطعا شما را شگفت زده می کند.


کاخ تابستانی

کاخ تابستانی هم در شمار جاذبه های گردشگری شهر پکن است. کاخ تابستانی در 15 کیلومتری از مرکز پکن واقع شده و به طور عمده توسط تپه و دریاچه کونمینگ احاطه شده است. همان طور که از نام آن پیداست، قصر تابستانی به  عنوان اقامتگاه تابستانی از سوی حاکمان امپراتوری چین مورد استفاده قرار می گرفته که یک عقب نشینی از شهر ممنوعه بوده است.

کهن ترین شهر مدرن

باغ در سال 1750 به طور قابل ملاحظه ای همراه با بازسازی سبک های مختلف کاخ ها و باغ ها از سراسر چین گسترش یافت. زمانی کاخ تابستانی، گردشگاه سلطنتی برای دوری از هوای گرم تابستان شهر ممنوعه بود و امروزه زمین های کاخ، معابد، باغ ها، کلاه فرنگی ها، دریاچه ها و راهروهایش میزبان گردشگران از اقصی نقاط دنیاست.


بزرگ ترین میدان جهان

میدان تیان آن من را همه می شناسند. نام این میدان از زمانی بر سر زبان ها افتاد که دولت کمونیستی چین برای سرکوب دانشجویان و مخالفان حکومت در این میدان دست به خشونت و برخوردهای قهرآمیز زد. اما میدان تیان آن من سابقه طولانی دارد و بیش از رویداد سیاسی قرن بیستم دارای اهمیت است. ورودی این میدان در سال 1420 میلادی ساخته شده است. این میدان در مرکز شهر پکن قرار دارد و قلب توریستی این شهر است.

کهن ترین شهر مدرن

این میدان با 440 هزار مترمربع مساحت، یکی از وسیع ترین میادین دنیا است و می توان قلعه تیان آن من، بنای یادبود سربازان گمنام، تالار بزرگ مردم، تالار یادبود مائو رهبر کمونیستی چین، موزه ملی چین و جشن اهتزاز پرچم ملی چین را که هر روز صبح به اجرا در می آید در آنجا دید.

این میدان در زمان امپراتوری جین که در سال های 1644 تا 1911 میلادی بر چین حکم می رانده ساخته شده است. این میدان در اصل مکانی برای برگزاری مراسم مهمی چون تاجگذاری یا ازدواج مورد استفاده قرار می گرفته است.


محبوب ترین پارک پکن

پارک بیهای (Beihai Park) در مرکز پکن، برای بازدید در هر زمان از سال لذت بخش است. در محبوب ترین پارک پکن، مردم در دریاچه در فصل زمستان اسکیت روی یخ انجام می دهند و در فصل بهار زمانی که درختان شکوفه می دهند در آنجا قدم می زنند.

کهن ترین شهر مدرن

معبد سفید داگوبای در آن به سبک تبتی در جزیره Qionghua نقطه عطفی در پکن است. از آنجا که این پارک بسیار به شهر ممنوعه نزدیک است زمانی یک زمین بازی سلطنتی بوده است. صبح آخر هفته زمان خوبی برای بازدید است.


جاذبه های خرید در پکن

مراکز خرید پکن یکی از جاذبه های سفر به چین است. پکن به مدت طولانی مرکز تجارت بوده است. امروزه، این شهر با داشتن بالغ بر 13000 فروشگاه گسترده در شهر، که هر چیزی از صنایع دستی اصیل چینی تا اسلوب های طراحی شده به سبک بین المللی در آنها یافت می شود، به خود می بالد.

خیابان Wangfujing با داشتن مرکز خرید در زمره محبوب ترین خیابان شهر است. اینجا منزلگاه فروشگاه های زنجیره ای جدید و درخشانی است و فروشگاه های بزرگ آن کالاهای گران قیمت و شیک با برندهای معروف می فروشند.

کهن ترین شهر مدرن

خیابان Qianmen نیز یکی از قدیمی ترین خیابان های فروشگاهی در پکن است. این خیابان مکانی برای بسیاری از فروشگاه های قدیمی است که کالاهای سنتی چینی مثل چای های عالی، ابریشم های نرم و کفش های اصیل کتانی را می فروشند.


بازار هونگ چیائو پکن (hongqio)

بازار هونگ چیائو در خیابان هونگ چیائو و نزدیک به معبد بهشت واقع شده و دارای موقعیت مرکزی در شهر پکن است. این مرکز خرید شامل پنج طبقه است. نام دیگر این مرکز خرید در گذشته بازار مروارید بوده او آن به این دلیل است که سه طبقه از آن به فروش انواع مرواریدهای اصل و پرورشی در اندازه، رنگ، مرغوبیت و قیمت های متفاوت اختصاص یافته است.

کهن ترین شهر مدرن

از این مروارید های باارزش در تهیه جواهرات و زیورآلات استفاده می شود که هم به تنهایی، رشته ای یا به صورت ترکیبی به خریداران ارائه می شود. اما در سایر طبقات، انواع پوشاک، کیف و کفش، لوازم الکترونیکی و الکتریکی، لوازم منزل، صنایع دستی و… به فروش می رسد.


بازار مادر صنایع دستی

بازار pen jia yuan که در قسمت غربی پن جیا اویان چیائو شهر پکن واقع شده، به عنوان بازار مادر صنایع دستی در کل شهر شناخته می شود. گردشگران بسیاری از سراسر جهان به دلیل فروش عتیقه جات و لوازم آنتیکی که مربوط به امپراتوری های مختلف چین بوده اند راهی این بازار سنتی و دیدنی شده و از آن استقبال می کنند.

کهن ترین شهر مدرن

سایر کالاهای این بازار توریستی و هنری شامل انواع ظروف چینی، لوازم چوبی، زیورآلات سنتی و زیبای چینی و سنگ های قیمتی و… است. فروش همین کالاهای خاص و متمایز سبب شده تا این بازار به یکی از جذابیت های دیدنی شهر پکن بدل شود.


بازار یاشو پکن (ya show)

بازار یاشو پکن در منطقه سن لی تون شهر پکن واقع شده است. این مرکز خرید متشکل از پنج طبقه بوده و هم بین توریست ها محبوبیت داشته و هم جزو پرطرفدارترین مراکز خرید پکن در بین شهروندان است. کلیه کالاهای مورد نیاز خانواده مثل انواع پوشاک، کیف و کفش، کلاه، ساعت، صنایع دستی و… از جمله اقلام ارائه شده در این مرکز خرید است.

کهن ترین شهر مدرن

البته طبقه زیرین به کیف و کفش اختصاص داشته و طبقات یک، دو و سه نیز انواع البسه را به فروش می رسانند. طبقه چهارم نیز مخصوص کالاهایی چون اسباب بازی، لوازم تزئینی، ام پی تری و ام پی فور و انواع چای است. در ضمن در طبقه سوم انواع پارچه های نفیس و ابریشمی و یک غرفه بزرگ خیاطی نیز آماده ارائه خدمات به بازدیدکنندگان و خریداران هستند.


مرکز خرید اورینتال پلازا پکن (oriental plaza)

مرکز خرید اورینتال پلازای شهر پکن دومین مرکز خرید بزرگ پایتخت چین به شما می رود. کالاهای ارائه شده در این مرکز تجاری شامل مایحتاج، کالاها و سوغات مورد نظر خریداران بوده و انواع پوشاک و البسه، کفش و کیف، ساعت و زیورآلات، لوازم خانگی، صوتی و تصویری و… را شامل می شود. کسانی که برای خرید به این مرکز خرید مراجعه می کنند، می توانند علاوه بر خرید از رستوران ها، گالری و موزه ای که در آن قرار دارد نیز بازدید کنند.

کهن ترین شهر مدرن

مرکز خرید گیاهان دارویی تونگ رن تانگ پکن (tung ren tang)

مرکز خرید گیاهان دارویی تونگ رن تانگ در پکن انواع داروها، گیاهان و مواد طبیعی را که قدمتی 300 ساله دارد در خود جای داده است. گردشگران با مراجعه به این مرکز خرید علاوه بر تهیه داروهای گیاهی می توانند با پزشکان سنتی چینی این مرکز خرید نیز ملاقاتی داشته باشند.

کهن ترین شهر مدرن

پزشکانی که تنها با گرفتن نبض بیماران به بسیاری از اسرار جسمی و روحی آنها پی می برند. البته بهتر است یک مترجم در طول بازدید از این مرکز خرید شما را همراهی کند تا هم از نظرات پزشکان بهتر استفاده کرده و هم داروهای مورد نیاز خود را با اطمینان بیشتری تهیه کنید.


ساختمان های مدرن پکن

از جمله مکان هایی که می توان در برنامه سفر به پکن گنجاند بازدید از ساختمان های مدرن شهر پکن است که با توجه به پیشرفت سریع این کشور هر روزه به تعداد آن افزوده می شود.

کهن ترین شهر مدرن

بزرگ ترین آکواریوم دنیا

این آکواریوم بزرگ ترین آکواریوم ساخته شده در دنیاست و در ساحل شمالی رود چانگ، در محوطه باغ وحش پکن قرار دارد. مساحت آن 120هزار مترمربع است و ساختمان اصلی آن به وسعت 42 هزار مترمربع، به شکل صدف یک حلزون عظیم الجثه ساخته شده است. آکواریوم پکن یک مرکز علمی، تحقیقاتی و تفریحی بوده و دارای پیشرفته ترین سیستم حفاظتی حیوانات آبزی در دنیاست.

کهن ترین شهر مدرن

در این مکان حتی آب مورد نیاز برای نگهداری ماهی ها، به شکل آب شور دریا و به طور مصنوعی ساخته می شود. هزاران گونه مختلف از موجودات دریایی در این آکواریوم زندگی می کنند و مردم می توانند با نحوه زندگی و فواید آنها و همین طور روش های محافظت از آنها آشنا شوند. این مکان گردشگران فراوانی را برای سفر به این شهر جذب می کند.

Check Also

تصاویری از شهر باستانی پمپی در ایتالیا

شهر باستانی پمپی در ایتالیا پمپی یک از شهر های روم باستان بوده که پس …