دست مصنوعی که توانست حس لامسه را به یک بیمار قطع نخاعی، برگرداند

 دست 1

دست‌های مصنوعی‌ای که بتوانند با سیگنال‌های عصبی دریافتی از اعصاب قسمت باقیمانده دست یا خود قشر مغز کار کنند، چیز تازه‌ای نیستند و انواع مختلف آنها با کارایی‌هایی مختلف ساخته شده‌اند.

اما به تازگی یکی از آزمایشگاه‌های دانشگاه جانز هاپکینز، در پروژه‌ای با سرمایه‌‌گذاری «دارپا» یا آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته ارتش آمریکا، موفق شده است، یک گام فراتر بنهد و دستی بسازد که حس را هم به بیماران برگرداند.

این دست به تازگی، با موفقیت روی یک بیمار ۲۸ ساله که یک دهه پیش قطع نخاع شده بود، آزمایش شد. او توانست با فکر و اراده خودش دست را تکان بدهد و به علاوه فشار انگشتانش را حس کند.

الکترودهایی روی قشر حرکتی و حسی مغز این بیمار کار گذاشته بود تا هم فرمان‌های حرکتی را به دست منتقل کنند و هم اطلاعات لمس را از حسگرهای دست مصنوعی دریافت کنند.

آزمایش حس لامسه با این دست موفقیت‌آمیز بود، طوری که این بیمار توانست به خوبی مشخص کند که هر بار کدام انگشت او توسط پژوهشگران لمس می‌شود و یک بار هم که بدون اطلاع او، به جای یک انگشت، دو انگشت او لمس شد، او بلافاصله متوجه قضیه شد.

از آنجا که حرکت دادن یک دست مصنوعی، بدون داشتن بازخورد حسی از آن، دشوار و ناخوشایند است، این دست جدید می‌تواند بسیار سودمند باشد و محدودیت‌های پیشین را برطرف کند.

 یک پزشک

Check Also

زندگی راحت و امن و بدون SMS

شبکه های اجتماعی اینترنتی برای موفق شدن یک راه بیش تر ندارند. جلب توجه نوجوانان …