در صورت توافق هسته‌ای، ‘رآکتور پیشرفته در اختیار ایران قرار می‌گیرد’

150406032019_iran_nuclear_talk_announcement_624x351_getty

  • ایران و قدرت‌های جهان می‌خواهند بر مبنای تفاهم لوزان تا یک هفته دیگر به توافقی جامع برسند

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید به سندی محرمانه دست یافته است که مطابق آن آمریکا و دیگر قدرت‌های در حال مذاکره با ایران، موافقند که در صورت رسیدن به توافق جامع، رآکتورهای پیشرفته در اختیار ایران گذاشته شود.

آسوشیتدپرس می‌گوید که این سند پیش‌نویس یکی از چندین متنی است که در صورت موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ١+۵ ضمیمه توافق نهایی خواهد بود.

این خبرگزاری می‌گوید که دیروز به پیش‌نویس سندی ٨ صفحه‌ای با عنوان “همکاری‌ هسته‌ای صلح‌آمیز” دست یافته که پنج روز پیش نوشته شده و در آن آمده است که قدرت‌های جهانی متعهد می‌شوند که به جای رآکتور آب سنگین اراک، رآکتور آب سبک به ایران بدهند.

بازطراحی و نوسازی رآکتور اراک، به نحوی که پلوتونیوم با قابلیت استفاده تسلیحاتی در آن تولید نشود، بخشی از بیانیه پایانی مذاکرات لوزان بوده است. حال آسوشیتدپرس می‌گوید که سطح این همکاری می‌تواند تا سطح در اختیار گذاشتن رآکتور پیشرفته باشد.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، که بی‌بی‌سی مستقلا قادر به تایید آن نیست، قدرت‌های جهانی پذیرفته‌اند که در صورت توافق، تامین و بازیافت سوخت هسته‌‎ای و کمک به ساخت و فعالیت و ایمنی تاسیسات هسته‌ای ایران را تضمین می‌کنند و همچنین در زمینه‌های پزشکی هسته‌ای و تحقیقات به ایران کمک می‌کنند.

آسوشیتدپرس از قول یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات، که نامش ذکر نشده، نوشته است که “چین آماده کمک به بازطراحی رآکتور اراک است؛ فرانسه در زمینه بازیافت سوخت مصرف‌شده هسته‌ای، و بریتانیا در زمینه ایمنی و امنیت هسته‌ای”.

ایران و گروه موسوم به ١+۵ (پنج عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان) برای خود پایان ماه ژوئن/٩ تیر را به عنوان ضرب‌الاجل رسیدن به توافقی جامع تعیین کرده‌اند، هرچند در روزهای اخیر طرفین گفته‌اند که ممکن است مذاکرات چند روز بیشتر طول بکشد.

دیروز آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، گفت که جمهوری اسلامی محدودیت‌های بلندمدت را نمی‌پذیرد و در عین حال لغو تحریم‌ها نباید منوط به گزارش آژانس درباره اقدامات ایران باشد.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفته است که برخی اظهارات اخیر مقام‌های عالی ایران کمکی به رسیدن به توافق نمی‌کند.

منبع ب ب س 

Check Also

گرمای شدید در شرق آمریکا شش قربانی گرفت

به گزارش مرکز ملی آب و هوای آمریکا، بر اثر موج گرمای شدید در ایالات …