درباره عطر و اودکلن بیشتر بدانیم

درباره عطر و اودکلن بیشتر بدانیم

احتمالاً شما هم با افرادی مواجه شده‌اید که بوی عطر خاصشان به یادتان مانده و به‌نوعی به شخصیت آن‌ها تبدیل‌شده است و با شنیدن بوی آن عطر به یاد همان فرد موردنظر می‌افتید. چرا بوی عطر بعضی افراد چنین خاطره‌ای از خود به‌جای می‌گذارد و به‌یادماندنی می‌شود؟ شاید دانستن اصول اولیه انتخاب عطر چنین نتیجه‌ای به همراه داشته است.

قبل از اینکه به خرید عطر بروید بد نیست که باهم نگاهی به این اصول اولیه داشته باشید و هر آنچه لازم است درباره عطر به خاطر بسپاریم.

عطر و اودکلن

واژه‌نامه عطر

درجه خلوص

این نوع از افشره‌ها ویژگی‌های همچون درجه خلوص بالا، استفاده از عصاره‌های طبیعی و روغن گل و سایر مواد گیاهی را در خود می‌بینند و مقدار کمی از آن‌ها قیمت بسیار بالایی دارد. برای مثال می‌توان از این نمونه به روغن عصاره گل سرخ اشاره کرد.

رایحه

یک عنصر دارای بو در عطر یا اودکلن است. زمانی که بوی عطر یا اودکلنی به مشام می‌رسد، یک رایحه یا یک درجه خاصی از یک رایحه را استشمام می‌کنید. زمانی که بوی عطر یا اودکلن در فضا پراکنده می‌شود، رایحهٔ اولیه‌ای از بوی عطر یا اودکلن به مشام می‌رسد. کمی بعد این بو یا رایحه به سطح دوم خود یا رایحه میانی رفته و معمولاً بوی یک گل را می‌رساند و درنهایت رایحه سوم یا رایحه ثابت است که بوی نهایی عطر یا اودکلن را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین توجه کنید که در مورد بوی عطر یا اودکلن در همان ابتدای کار تصمیم نگیرید و اجازه دهید تا کمی از زدن آن بگذرد.

ادوکلن

ادوکلن‌ها معمولاً ۳ تا ۵ درصد عصاره رایحه‌دار در خود دارند که با میزان معینی الکل و آب ترکیب‌شده است. این ترکیب معمولاً ترکیب سبک و ساده است که با یک جزء از عصاره بودا ترکیب‌شده است.

ادو تویلت

ادو تویلت‌ها معمولاً از ۴ تا ۸ درصد عصاره رایحه‌دار بهره می‌برند که ترکیبی شبیه ادوکلن را می‌سازند. البته تفاوت عمده این دو در این است که در ساخت ادو تویلت‌ها از آب استفاده نمی‌شود.

ادو پرفیوم

در ادو پرفیوم‌ها از درصد بسیار بالاتری از روغن و عصاره استفاده می‌شود که چیزی در حدود ۱۵ تا ۱۸ درصد است. این درصد روغن با الکل ترکیب شده و ادو پرفیوم را می‌سازد. ادو پرفیوم‌ها از ادوکلن و ادو تویلت‌ها گران‌تر هستند.

عطر

برای ساخت عطر از ۱۵ تا ۳۰ درصد روغن ترکیب شده با الکل استفاده می‌شود. با توجه به ترکیبی که برای ساخت عطر استفاده می‌شود قیمت بسیار بالاتری هم در انتظار خریداران قرار دارد.

عطر و اودکلن

همه مواردی که در بالا گفته شد با رایحه‌های مختلفی عرضه می‌شود که برخی از آن‌ها برای زنان و مردان یکسان است و برخی دیگر متفاوت. برای خانم‌ها بوی مرکبات تازه، گل، بوی شیرین، ادویه و چوب است. برای مردان هم بوی چرم، تنباکو و مشک را می‌توانید به عصاره رایحه‌های بالا اضافه کنید.

به‌عنوان یک نکته مهم توجه کنید که مارک یک عطر برای انتخاب شدن زیاد مهم نیست و جیزی که اهمیت دارد، خانواده رایحه عطر موردنظر شماست. باید ببینید از استشمام کدام‌یک از خانواده‌های بالا لذت می‌برید.

عطرها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند طبقه‌بندی و به ۴ دسته‌بندی اساسی تقسیم می‌شوند. این طبقه‌بندی می‌تواند به خریدار کمک کند تا رایحه مناسب خود را از بین این موارد به‌درستی انتخاب یا از کدام‌یک دوری کند.

طبقه‌بندی رسمی این موارد در سال ۲۰۱۰ شکل‌گرفته و رایحه‌های اولیه به ۴ دسته زیر تقسیم‌شده‌اند. شیرین/گل، میوه/تازگی، شرقی/تند، چوب/گرم. البته باید دقت داشته باشید که هرکدام از این دسته‌بندی‌ها به زیرمجموعه‌های متفاوتی تقسیم می‌شوند.

به‌عنوان یک نکته دیگر توجه داشته باشید که در برخی موارد تفاوت‌های اندکی بین رایحه‌های طبقه‌بندی‌های مختلف وجود دارد که می‌توانید با تغییری اندک بین این خانواده‌ها، ترکیب‌های مختلفی از رایحه‌ها برای شرایط و فصول مختلف سال داشته باشید.

بوی رایحه‌ها

Floral یا گل

رز، میخک، اسطوخودوس، شکوفه پرتقال، بنفشه و هر شکوفه دیگری می‌تواند در این دسته از بوی عطرها قرار بگیرد. این دسته از بوها بیشتر محبوب خانم‌ها است و به خاطر سپردن بوی این عطرها هم بسیار ساده است.

مرکبات و میوه

پرتقال، لیمو، لیموترش، گریپ‌فروت، پرتقال و انواع مرکبات، زردآلو، سیب، هلو و غیره از عصاره‌هایی هستند که در این نوع از عطرها کاربرد دارند.

تند و گرم

وانیل گرم، ادویه‌جات ترشی جات و رزین، بوهای یادآور شرق دور و هر نوع بوی مشک در این دسته قرار می‌گیرد.

عطر و اودکلن

انتخاب عطر درست

عطرها و اودکلن‌ها از ترکیبات بسیار زیادی ساخته و برای ساخت آن‌ها مواد زیادی به کار گرفته می‌شود. این موضوع در کنار تفاوت‌هایی که پوست بدن افراد با هم دارد می‌تواند یک عطر را در شرایطی قرار دهد که روی پوست بدن افراد مختلف،‌ متفاوت به نظر برسد. همچنین معمولاً برای تست کردن عطرها از یک ورق کاغذ استفاده می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که بوی عطر در شیشه، روی کاغذ و روی پوست بدن کاملاً متفاوت است. برای اینکه بتوان انتخاب درستی از یک عطر یا اودکلن داشته باشید، ابتدا آن را روی کاغذ بزنید. ۵ تا ۱۰ دقیقه بعد بوی آن را استشمام کنید. اگر از بویی که شنیدید خوشتان آمد حالا عطر یا اودکلن را روی پوست بدنتان امتحان کنید.

البته در مورد امتحان کردن چند عطر با هم زیاده‌روی نکنید. چون بوهای مختلف وقتی با هم قاطی می‌شوند در طول زمان و باگذشت زمان می‌توانند با هم ترکیب‌شده و رایحه‌های جدیدی درست کنند که هیچ ربطی به رایحه اصلی عطرهایشان نداشته باشد. از طرفی دیگر این رایحه‌ها راه تنفسی شما را پر می‌کنند و نمی‌توانید درست تصمیم بگیرید. به همین خاطر باید هر از چند گاهی بینی خود را خالی کنید. این کار را با استشمام بوی قهوه انجام دهید. به همین دلیل است که در عطر فروشی‌ها جعبه‌های کوچکی از دانه‌های قهوه وجود دارد.

در مورد پوست بدنتان هم اطلاع کافی داشته باشید. اینکه پوست شما خشک یا چرب است تأثیر بسیار زیادی روی مدت‌زمانی که بوی عطر یا اودکلن به مشامتان می‌رسد دارد. اگر پوست خشکی دارید، مدت‌زمانی که بوی عطر از روی بدنتان استشمام می‌شود کمتر از زمانی است که پوستتان چرب باشد. همچنین توجه داشته باشید که ماندگاری عطر روی پوست از اودکلن بسیار بیشتر است.

برای استفاده درست از عطر هم باید آن را به نقاط درستی از بدنتان بزنید. بهترین مکان‌های بدن برای عطر زدن جاهایی هستند که بدن دارای نبض است. مکان‌هایی مثل داخل مچ دست‌ها، روی گردن یا پشت گوش. زدن عطر روی این مکان‌ها شما را از یک چیز بی‌نیاز می‌کند؛ از تجدید مرتب عطر در طول روز.

برای اینکه ماندگاری عطر روی پوست را بیشتر از قبل کنید می‌توانید کمی ماده روغنی روی پوست بمالید و بعد روی آن را عطر بزنید. با این کار ماندگاری عطر بیشتر از هرزمانی می‌شود.

درنهایت برای استفاده از عطر دقت کنید که ممکن است بوی خوب عطر شما برای دیگران خوشایند نباشد و حتی منجر به مشکلات تنفسی یا آسم در محیط‌های بسته شود؛ بنابراین در استفاده از عطر زیاده‌روی نکنید و به حریم دیگرانی که با شما در یک اتفاق هستند احترام بگذارید.

منبع: 1pezeshk.com