داستان موفقیت موتورولا، از رادیو تا موبایل

موتورولا2

 زمانی که پل گالوین در سال ۱۹۲۸ شرکت تولیدی گالوین را تاسیس کرد، ۲۰ سال زمان کافی بود تا او و برادرش به‌خوبی در زمینه رادیوهای خودرو خبره شوند و عنوان صوت در حرکت را (موتورولا) بر شرکت خود بپسندند.

این زمانی بود که موتورولا جهت حرکت آینده خود را مشخص کرده بود. دریافت پیام فضانوردان آپولو۱۱ از کره ماه توسط رادیوی موتورولا در تثبیت موقعیت و کیفیت محصولات شرکت بسیار موثر بود. موتورولا در حوزه اصلی کار خود، یعنی تلفن همراه موفق عمل کرده و بیش از ۱۷‌درصد بازار را در دست خود گرفته است.با این حال زاندر، مدیرعامل شرکت در فکر افزایش سهم شرکت از بازار سه میلیارد دستگاه تلفن همراه در سال ۲۰۱۰ بود که به این مهم نیز دست یافت.

موتورولا، از رادیو تا موبایل

در سال ۱۹۲۸ پل گالوین و برادرش ژوزف، شرکت تولیدی گالوین را در شیکاگو تاسیس کردند. نخستین محصول شرکت یک المیناتور باتری بود که که امکان استانداردشدن باتری‌های رادیو را با جریان الکتریکی لوازم خانگی فراهم می‌ساخت. در سال ۱۹۳۰ رادیوی موتورولا عرضه شد که جزو نخستین رادیوهای موفق تجاری خودرو بود.

موسس شرکت، نام موتورولا را برای این محصول انتخاب کرده بود که مرکب از کلمه موتور (که به motorcar یعنی خودرو اشاره دارد) و ola به معنای صداست و معنای آن صوت در حرکت بود. در همین سال گیرنده رادیویی برای ماشین‌های پلیس نیز عرضه شد.

در آغاز دهه ۴۰ گوشی رادیویی بی‌سیم دوطرفه تولید شد. یک سال بعد نخستین سیستم رادیویی دوطرفه FM خودرو و 2 سال بعد نوع قابل حمل پشتی این سیستم با برد ۳۲ – ۱۶ کیلومتر عرضه شد. نخستین خدمات مکالمه رادیوی تلفنی در خودرو توسط موتورولا در سال ۱۹۴۶ ارائه شد.

یک سال بعد رابرت گالوین، پسر موسس به ‌عنوان رییس شرکت منصوب شد. در سال ۱۹۵۸ نخستین رادیوی تمام ترانزیستوری دوسویه خودرو و در سال ۱۹۶۳ نخستین تیون تلویزیون رنگی توسط موتورولا عرضه شد. در ۱۹۶۹ یک رادیوی موتورولا، نخستین کلمات را از فضانوردان مستقر در ماه به زمین مخابره کرد. این وسیله، ارتباطات آپولو ۱۱ با زمین را انجام می‌داد.

 

در ۱۹۷۳ پروتکل سیستم تلفن همراه توسط شرکت ارائه و سال بعد نخستین گوشی تجاری تلفن همراه با نشان dyna tac با وزن ۷۹۴ گرم عرضه شد. در ۱۹۸۶ موتورولا فرآیند بهبود کیفیت شش سیگما را ابداع کرد. در سال ۱۹۹۱ نخستین سیستم ماهواره‌ای دیجیتال برای تلفن‌های همراه با استفاده از سیستم جهانی (gsm) عرضه شد.

چهار سال بعد، نخستین پیام‌گیر (pager) دوسویه برای دریافت پیام‌های متنی و پست الکترونیک توسط موتورولا ابداع و عرضه شد.

این وسیله با اتصال به رایانه، توانایی دریافت پیام‌های بسیار بلند را نیز داشت. نخستین شبکه خدماتی تلفن‌های همراه نیز توسط این شرکت به همراه شرکت سیسکو راه‌اندازی شد.

در سال 2004 تلفن همراه با ضخامت ۹/۱۳میلیمتر با ویژگی‌های خاص مواد به کار رفته در آن عرضه شد. در ۲۰۰۶ موتورولا مدال ملی فناوری ۲۰۰۴ را به پاس ۷۵ سال تلاش و رهبری توسعه فناوری الکترونیک در ارتباطات تلفن همراه دریافت کرد.

موتورولا، از رادیو تا موبایل

در ابتدای سال ۲۰۰۷ نیز موتورولا با شرکت symbol technologies ادغام شد. اخیرا موتورولا در بین ۱۰۰ شرکت شهروند امریکایی در عملیات زیست محیطی و رسالت اجتماعی چهارم شد. این چهارمین باری بود که شرکت در جرگه ۱۰ شرکت برتر در این زمینه قرار می‌گرفت.

موتورولا در سال ۲۰۰۴ بیش از ۱۴۴ میلیون دستگاه تلفن همراه فروخت که حدود ۷/۱۷‌درصد بازار جهانی را شامل می‌شود. موتورولا در این زمینه در امریکا مقام اول را داراست. فروش تلفن همراه در دنیا در مرز یک میلیارد دستگاه است.

از سال ۲۰۰۴ ادوارد زاندر، یک مهندس برق به سمت مدیرعاملی مجموعه منصوب شده است. تاکید او همواره بر این است که افراد باید کارهای درست انجام دهند و بدون عذر و اشتباه کار کنند.

 

روزنامه فرصت امروز

Check Also

 با اسنپ چت، استیکرها را مانند یک ماسک روی چهره خود بگذارید و ویدئوهای بامزه بفرستید!

به تازگی نسخه اندروید اپلیکیشن پیام‌رسان اسنپ چت این اجازه را به کاربرانش داده است …