خانه های تاریخی قزوین

 

اكثر خانه‌هاي قزوين به مدد سازمان ميراث فرهنگي و البته تعصب مردم اين شهر روي بناهاي تاريخي بازسازي شده‌اند حتي خانه خطيبي كه تقريبا چيزي از بنايش باقي نمانده بود!اگر فرصتي پيش آمد و ‌مهمان قزويني‌ها شدید علاوه بر گشت‌وگذار در باغ و بستان‌هاي كوهستاني‌اش بازديد از اين خانه‌ها را از دست ندهيد. شك نكنيد به حرف ناصرخسرو خواهيد رسيد كه مي‌گويد: «قزوين را شهري نيكو ديدم. باروي حصين و كنگره در آن نهاده…!»

 

خانه بهروزي
خانه بهروزي نخستين خانه تاريخي قزوين است كه طبق سنت حسنه اين سال‌ها بازسازي و تبديل به هتل شده است. اين خانه قاجاري در زرگركوچه شهر قزوين قرار دارد و به شيوه معماري خانه‌سازي قزوين، با حياط مركزي اصلي و حياط‌هاي جانبي ساخته شده است. حياط اندروني اين خانه داراي دو شاه‌نشين تابستاني و زمستاني و ايوان‌هاي طاق‌نمايي است.

نكته جالب اين است كه شاه‌نشين اصلي خانه از طريق ايواني ستون‌دار با حياط بيروني نيز ارتباط دارد. تزیينات آجري لبه‌ها و ارسي‌ها از جمله زيبايي‌هاي منحصر به فرد اين بناست. ويژگي‌هاي تاريخي منحصر به فرد خانه بهروزي اقامت در اين هتل را به نوعي سفر به تاريخ تبديل مي‌كند.

مکانهای تاریخی قزوین,آثار تاریخی قزوین

 خانه بهروزي نخستين خانه تاريخي قزوين

 

عمارت كلاه‌فرنگي
(كاخ موزه چهل‌ستون)
اين بنا اگر مهم‌ترين بناي تاريخي شهر نباشد دست‌کم يكي از پنج بناي مهم آن است. اهميت آن علاوه بر معماري خاص و تزیينات داخلي‌اش از آن جهت است كه تنها كوشك باقيمانده از زمان شاه طهماسب صفوي است؛ يعني مربوط به زماني كه قزوين پايتخت كشور بود. نقاشي‌هاي ديوار‌هاي اين عمارت از همان زمان ساخت تاكنون روي ديوارها باقي مانده است و همچنان پس از قرن‌ها جذاب‌ترين نوع نگارگري مكتب قزوين به حساب مي‌آيد.

مکانهای تاریخی قزوین,آثار تاریخی قزوین

 عمارت كلاه‌فرنگي، يكي از پنج بناي مهم قزوین است
گفته شده به دستور شاه طهماسب بناي آن از روي نقشه يك معمار ترك با شيوه شطرنجي خيلي كوچك ساخته شده و در آن پنجره‌هاي چوبي بسيار ظريف با شيشه‌هاي رنگي تعبيه شده است. عمارت فرنگي اين روزها تبديل به كاخ موزه چهل‌ستون شده و يكي از گردشگرپذيرترين اماكن قزوين است.
خانه اسدي
اين خانه از دو حياط مجزا با تناسبات مستطيل و نگيني تشكيل شده و فضاي داخلي آن داراي تناسب كامل معماري قزويني است. صاحب آن مرحوم حاج علي‌اصغر اسدي قريب به 100سال پيش با درآمد حاصل از تجارت، داخل خانه را با ارسي‌هاي چوبي و گچبري‌هاي ظريف آراسته بود.

مکانهای تاریخی قزوین,آثار تاریخی قزوین

خانه اسدی متعلق به یکی از تجار بزرگ شهر قزوین می باشد

 

منبع: مجله برترین ها

Check Also

جزایر ایرانی خلیج فارس

جزایر ایرانی خلیج فارس خلیج فارس یا دریای پارس حدود ۳۰ جزیره مسکونی و غیر مسکونی …