حضور پنج ایرانی در فهرست ۵٠٠ هنرمند برتر جهان

هنرمندان2

نام پنج هنرمند ایرانی در فهرست ۵٠٠ هنرمند برتر سال ٢٠١۵ قرار گرفت. هر سال ماه اکتبر، «آرت‌پرایس» -مهم‌ترین مرجع مارکت هنر جهان- در کنار «فیاک» – مؤسسه نمایشگاه‌های بین‌المللی پاریس- گزارشی را منتشر می‌کنند که معیاری مهم برای تحلیل و بررسی وضعیت هنر معاصر جهان، از دو بعد اقتصادی و هنری است.

در فهرست امسال، فرهاد مشیری در رتبه ١٨١، شیرین نشاط در رتبه ٢۵۴، علی بنی‌صدر در رتبه ٢۵٧، رضا درخشانی در رتبه ٣٨۴ و رکنی حائری‌زاده در رتبه ۴١٣ قرار دارند. «آرت‌پرایس» به‌عنوان منتشرکننده این فهرست، نقشی راهبردی در ارائه بانک اطلاعات هنرمندان دنیا دارد. چیزی که اهمیت این فهرست را نشان می‌دهد این است که این ۵٠٠ هنرمند از بین بیش از ۵٠٠ هزار هنرمند فعال در سراسر جهان انتخاب شده‌اند.

فرهاد مشیری ۵٢ساله، هنرمندی است که آثارش بیشترین فروش را در حراج‌ها داشته است. بیشترین قیمتی که برای فروش اثری از او چکش خورده، حدود ٢٢٠ هزار دلار بوده و مجموع ١٣ اثر فروش‌رفته از او ارزشی برابر با یک‌ میلیون‌و ٣۶٠ ‌هزار دلار داشته است.

در رتبه بعدی، شیرین نشاط با ۵٨ سال سن قرار دارد که مجموعا ٢٨ اثر از او به مبلغ ٧۶٩ هزار دلار فروخته شده و گران‌بهاترین اثرش ٢٢٠ هزار دلار به فروش رفته است. سومین هنرمند، علی بنی‌صدر ٣٩ساله است که چهار اثر او به قیمت ٧۵٠ هزار دلار فروخته شده و گران‌ترین اثرش ۴۶٠ هزار دلار بوده است. در جایگاه بعدی، رضا درخشانی ۶٣ ساله قرار دارد که هفت اثر از او در حراج‌ها فروخته شده و مجموع قیمت آثارش ۴٣٩ هزار دلار بوده است. بالاترین قیمت چکش‌خورده برای تابلوهای او صد هزار دلار است.

رتبه پنجم هم در اختیار رکنی حائری‌زاده، هنرمند ٣٧ساله است که پنج اثر او به قیمت ٣٩١ هزار دلار در حراج‌ها خریداری شده و ١٨٠‌ هزار دلار، گران‌بهاترین اثر فروخته‌شده اوست. بر اساس گزارش آرت پرایس، مجموع ارزش آثار این پنج هنرمند ایرانی به مبلغی بالغ بر سه‌میلیون‌‌و ٧٠٠ ‌هزار دلار می‌رسد و از مجموع ارزش آثار هنرمندان ترکیه که یک‌میلیون‌و ۴٠٠ هزار دلار بوده، بیشتر است.

Check Also

فرهنگ چیست؟

فرهنگ چیست؟ قبل از تعریف فرهنگ به معنی و مفهوم لغوی آن می پردازیم. محمود …