حامد بهداد؛ عاصی عاشق  

66666

حامد بهداد از آن دسته ستاره های سینماست که فعالیت های حرفه ای اش را صرفا به بازیگری محدود نکرده. او از اواخر دهه هفتاد به سینما قدم گذاشت و در مدت این 15 سال، فعالیت های مختلفی مثل خوانندگی، دوبله، عکاسی، گفت و گو و… را تجربه کرده و این روزها در مستند «روزی روزگاری سینما» هم به عنوان راوی گفتار متن به میدان آمده. بهداد حتی در عرصه بازیگری هم جزو بازیگران تک بعدی نیست.

اگر کارنامه کاری او را مرور کنید به نقش ها و گریم های بسیار متفاوتی می رسید؛ نقش هایی که در هرکدام با توجه به شرایط اثر، گلیم خودش را از آب کشیده و موفق عمل کرده. او حالا در «دندون طلا» نقش مطرب نمایش های روحوضی را بازی می کند؛ همان نقشی که در نمایش «دندون طلا»، امیریل ارجمند آن را ایفا می کرد. در این مطلب گوشه ای از فعالیت های مختلف بهداد غیر از بازیگری را مرور می کنیم.

1- نریتور

حامد بهداد؛ عاصی عاشق

آنطور که خودش تعریف می کند سال ها قبل در رادیو چندباری قصه خوانی کرده یا حتی در «رادیو هفت» راوی داستان و متن های مختلف شده. حتی در روایت چند کتاب صوتی هم مشارکت داشته اما هیچ وقت تا قبل از این در هیچ پروژه ای نریتور نبوده. او حالا در مستند «روزی روزگاری سینما» که اخیرا به شبکه نمایش خانگی آمده به عنوان راوی ظاهر شده و درباره تاریخچه سالن های سینما در تهران از ابتدا تا الان گفتار متن می گوید. البته خودش معتقد است که بهترین روایت اش را در این مستند انجام داده.


2- خوانندگی

حامد بهداد؛ عاصی عاشق

از همان بچگی به موسیقی علاقه داشته و گهگاه ترانه هایی هم می خوانده. اما به عنوان فعالیت جدی، سال 93 برای گروه دارکوب چند ترانه خواند. بعد از آن در آلبوم «ساعت 25» رضا یزدانی هم با او همراهی کرد و یک تیتراژ هم برای سریال «مثل یک کابوس» خواند.

الان در سریال «دندون طلا» هم به عنوان خواننده آهنگ های قهوه خانه ای حضور پیدا کرده و تمام ترانه هایی که با توجه به نقش اش لازم است خوانده شود را با صدای خودش خوانده. اسفند سال گذشته هم شینده شد که قصد دارد در کنار برزو ارجمند، آلبوم جدید منتشر کند. البته هنوز خبر خاصی از این آلبوم نیست.


3- عکاسی

حامد بهداد؛ عاصی عاشق

عکاسی هم یکی دیگر از فعالیت هایی است که بهداد در طول سال های بازیگری اش سراغشان رفته. او سال 87 نمایشگاه عکس برگزار کرد و 35 عکس با موضوع «کادر و اتفاق در سینما» را در گالری شیرین به نمایش گذاشت. خودش تعریف کرده بود که اتفاق هایی که درون شخصیت آدم ها در سینما رخ می دهد، مسئله ای بوده که همیشه به آن فکر می کرده. در این نمایشگاه هم سعی کرده این تغییر شخصیت را در کادری ثابت نشان دهد. خلاصه اینکه نهایتا گفته بود این عکس ها را صرفا برای تجربه و لذت شخصی خودش گرفته.


4- دوبله

حامد بهداد؛ عاصی عاشق

بهداد در عرصه دوبله هم فعالیت زیادی کرده. او در چند فیلم مستند به عنوان دوبلور حاضر شده. یک زمانی هم تصمیم داشت گروهی از دوبلورها را با هزینه خودش کنار هم جمع کند و فیلم های کلاسیک مهم تاریخ سینمای جهان را از نو دوبله کند. مدت ها برای این پروژه وقت گذاشت اما معلوم نشد تا چه مرحله ای پیش رفت. می گوید پروژه در حال انجام است اما فعلا امکان صحبت کردن راجع به آن را ندارد اما به زودی راجع به آن گفت و گو می کند.


5- تهیه کننده

حامد بهداد؛ عاصی عاشق

سال گذشته در کنار تمام فعالیت های خارج از بازیگری که انجام داده بود، یک تجربه هم در عرصه تهیه کنندگی در کارنامه اش ثبت کرد. او فیلم کوتاه «ایران 66» را به کارگردانی علی بهراد تهیه کرد. جالب اینجاست که این فیلم اتفاقا ربط چندانی هم به سینما نداشت و نمی شود گفت که به دلیل عشق به سینما این فعالیت را انجام داد. داستان مردی بود که برای دیدن دوباره معشوقش شهری را به هم می ریزد و… البته او در سال 86 هم در فیلم کوتاه «فصل خاک» به کارگردانی شاهرخ بحرالعلومی به عنوان مجری طرح حضور پیدا کرده بود.


6- گفتگو

حامد بهداد؛ عاصی عاشق

با اینکه فعالیت مطبوعاتی نداشته اما به گفت و گو با چهره های مطرح سینما علاقه مند است. او چند سال پیش برای مجله «تازه» به سردبیری بهروز افخمی، مقابل افسانه بایگان نشست و به عنوان یک روزنامه نگار با او گفت و گو کرد. چند سال بعد هم برای روزنامه «وطن امروز» با چنگیز جلیلوند درباره بازیگری، دوبله و تاریخ سینما گفت و گو کرد.

چند وقت بعد همین گفت و گو را برای برنامه هفت هم انجام داد. به لدیل تسلطی که بهداد روی تاریخچه سینما و به خصوص دوبله دارد این مصاحبه اتفاقا یکی از حرفه ای ترین مصاحبه های آن زمان شد و خیلی مورد توجه قرار گرفت.

روزنامه هفت صبح

Check Also

عباس کیارستمی؛ آبروی سینمای ایران

کیارستمی در کنار ‘جنگل بدون برگ’ عکس: پوریا ماهرویان پوریا ماهرویان بی‌بی‌سی عباس کیارستمی٬ فیلمساز سرشناس …