جوایز «امی» و رکوردداران آن

امی2

حال و هواي اخبار اين روزهاي شبكه‌هاي تلويزيوني، همچنان تحت تأثير برگزاري مراسم امي است. موفقيت چشمگير و تاريخي سريال «بازي تاج و تخت» ركورد تازه اي در تاريخچه اين مراسم تلويزيوني به جا گذاشت. 12 امي بيشترين تعداد جايزه اي بود كه تا به حال يك مجموعه تلويزيوني توانسته بود در يك سال از آن خود كند.

هاليوود ريپورتر به بهانه برگزاري مراسم امي، فهرست مصوري از ركوردداران اين جايزه در طول سال‌ها منتشر كرده است كه در آن ده مجموعه و چهره تلويزيوني آشنا يادآور موفقيت‌ها و البته ناكامي‌هاي تلويزيون در اين مراسم سالانه است. بسياري از اين نام‌ها براي ما آشنا و بعضي ناشناخته‌اند.

1. ستردي نايت لايو: اين برنامه كمدي هفتگي ركورد بيشترين دريافت جايزه امي براي يك برنامه تلويزيوني (فارغ از ژانر آن) است. 37 بار نام اين برنامه به عنوان برنده در مراسم امي خوانده شده است.

البته اين شو تلويزيوني ركورددار بيشترين تعداد نامزدي- 190 بار- هم در طول سال‌هاي پخشش است. اين برنامه از چهار دهه پيش، سال 1975 روي آنتن NBC رفته و جالب اينجاست كه شكل كلي آن همچنان تغييري نكرده است.


2. برايان كرانستون و دنيس فرانز: اين دو چهره تلويزيوني، ركورددار بيشترين برد جايزه امي براي نقش اول مرد در يك مجموعه درام هستند. هر دوي آن‌ها براي ايفاي نقش‌هايشان، چهار بار نامشان را در مراسم به عنوان برنده شنيده‌اند.

البته جالب اينجاست كه برايان كرانستون، ستاره مجموعه تلويزيوني «بركينگ بد» از شبكه AMC سه جايزه پياپي و فرانز دو جايزه پياپي در كارنامه داشته است. فرانز براي نقش كارآگاه اندي سيپويچ در مجموعه «NYPD آبي» در تلويزيون امريكا و البته شبكه ABC جاودانه شد.

جوایز «امی» و رکوردداران آن
برايان كرانستونجوایز «امی» و رکوردداران آن
دنيس فرانز


3. خانواده مدرن:  اين مجموعه تلويزيوني اگر امسال هم مي‌توانست جايزه بهترين سريال كمدي را براي يك سال ديگر هم از آن خود كند، با هفت امي مي‌توانست در صدر مجموعه‌هاي موفق كمدي تلويزيون قرار بگيرد.

اما امسال اين سريال شبكه ABC رقابت را به سريال «ويپ» باخت و با شش امي بهترين سريال كمدي سال، با سيت كام «فريزير» كه در سال 2004 به پايان رسيد، در يك رده قرار مي‌گيرد.

جوایز «امی» و رکوردداران آن

4. مَد مِن: اين مجموعه درام دو ركورد متضاد در امي براي خود ثبت كرده است: بيشترين جايزه امي براي بهترين مجموعه تلويزيوني درام و از سوي ديگر بيشترين باخت در دريافت جايزه بهترين بازيگر سريال درام.

اين مجموعه پرطرفدار شبكه AMC چهار جايزه امي را طي سال‌هاي پخش خود برده است اما بازيگران مرد و زن اين مجموعه تلويزيوني با 34 نامزدي بزرگ‌ترين بازندگان مراسم امي هستند..

البته اين طلسم چند روز پيش در مراسم امي شكسته شد و جان هم بالاخره توانست در آخرين سالي كه با اين مجموعه روي آنتن تلويزيون رفته، جايزه بهترين بازيگر مرد سريال درام را از آن خود كند.

جوایز «امی» و رکوردداران آن


5. كلوريس ليچمن: اين چهره تلويزيوني توانسته در طول سال‌هاي فعاليتش هشت جايزه امي را از آن خود كند. او با اين تعداد جايزه ركورددار بيشترين امي بازيگر زن در تلويزيون است..

شناخته شده ترين نقش او در تلويزيون، در مجموعه«ماري تيلور مور» در دهه 70 روي آنتن رفت. اد انسر هم در طرف ديگر، با هفت جايزه امي كمتر از ليچمن، ركورددار بهترين بازيگر مرد در تلويزيون است.

جوایز «امی» و رکوردداران آن


6. كنديس برگن/ ماري تيلور مور: اين دو بازيگر زن هم توانسته‌اند در كنار هم ركورددار جايزه بهترين بازيگر زن مجموعه كمدي شوند. 5 بار جايزه امي در كارنامه هر كدام نشان دهنده موفقيت اين دو چهره در تاريخ طنز در تلويزيون امريكاست.

ماري تيلور مور براي مجموعه «ماري تيلور مور» و كنديس برگن براي مجموعه «مورفي براون» در تاريخ تلويزيون امريكا به يادماندني شدند.

جوایز «امی» و رکوردداران آن
كنديس برگنجوایز «امی» و رکوردداران آن
ماري تيلور مور


7. خانه پوشالي: اين مجموعه تلويزيوني شبكه نت فليكس، از زمان آغاز پخشش در سال 2013 توانسته شش جايزه امي را از آن خود كند و ركورددار بيشترين امي براي يك مجموعه تلويزيوني آنلاين باشد. «خانه پوشالي» امسال هم در دوازده رشته از جمله بهترين مجموعه درام نامزد جايزه امي شد.

جوایز «امی» و رکوردداران آن


8. جان هم: ستاره سريال «مدمِن» ركورد بيشترين باخت در امي بهترين بازيگر مرد (11 بار) را دارد. آنجلا لنسبري هم در بهترين بازيگر زن توانسته 18 بار جايزه را به رقيبانش ببازد. البته طلسم ركوردداري جان هم در امي 2015 شكسته شد و بالاخره امي بهترين بازيگر مرد را از آن خود كرد.

جوایز «امی» و رکوردداران آن


9. بيلي كريستال: ركورد بيشترين نامزدي براي بهترين اجراي تك نفره بازيگر مرد را در كارنامه اش ثبت كند. كريستال تا به حال 12 بار در اين بخش نامزد شده است. تريسي اولمان هم همين ركورد را براي بازيگر زن ثبت كرده و 9 بار نامزد شده است.

جوایز «امی» و رکوردداران آن


10. ديلي شو با جان استوارت: برنامه كمدي ديلي شو توانسته از سال 2003 تا 2012 امي هاي متعددي از بهترين كمدي وريته، موسيقي، سريال كمدي و… را از آن خود كرده است. در كارنامه اين برنامه موفق تلويزيوني ده جايزه امي ثبت شده است

جوایز «امی» و رکوردداران آن

وب سایت 7فاز

 

 

Check Also

عباس کیارستمی؛ آبروی سینمای ایران

کیارستمی در کنار ‘جنگل بدون برگ’ عکس: پوریا ماهرویان پوریا ماهرویان بی‌بی‌سی عباس کیارستمی٬ فیلمساز سرشناس …