تکاپوهای جدید توییتر، سرویسی که نمی‌خواهد رو به زوال و نیستی برود

توییت2222

در آن دوره طلایی، هر روز ۶۶۱ میلیون توییت انجام می‌شد ولی متوسط توییت‌ها در ژانویه سال میلادی جدید، تنها ۳۰۳ میلیون است.

2016-02-06_18-47-25

گرچه خود مقامات توییتر نمی‌خواهند با تأیید این اطلاعات غیررسمی، بر بحران جاری بیفزایند، اما شواهدی مثل تکاپوهای عجیب تازه در توییتر، تأییدکننده این مطلب هستند.

گرچه توییتر ۱٫۶ میلیارد کاربرد دارد، اما شمار قابل توجهی از آنها ساکت و غیرفعال هستند و به علاوه در دو ساله اخیر، تعداد کاربران رشد قابل توجهی پیدا نکرده است. خود توییتر البته ادعا می‌کند ۳۲۰ میلیون کاربر فعال در عرض ماه دارد.

حالا در این پست در «یک پزشک» قصد داریم، راهبردهایی که توییتر می‌خواهد در پیش بگیرد، تا از این بحران دربیاید، را با هم مرور کنیم و ارزیابی کنیم که اصلا این کارها، موفق خواهند بود یا نه:

۱- امکان درج عکس‌های گیف!

خود توییتر هنوز رسما اعلام نکرده است، اما شنیده‌ها حاکی از آن هستند که توییتر می‌خواهد اجازه درج مستقیم گیف‌ها یا جستجو و درج آنها مثلا از منابعی مثل Giphy را بدهد.

2016-02-06_18-46-53

حالا تصور کنید، توییتری که تا حالا برای شما منبعی برای خواندن لحظه‌نوشت‌های دوستانتان، مینیمال‌ها آنها و یا اطلاع از اخبار مهم به صورت آنی و آگاهی از حال و احوال مشاهیر بود، تبدیل شود به سرویسی که خصوصا با توجه به وضعیت اینترنت ما، خیلی کند لود شود و پر از گیف‌های بی‌معنی باشد.

گرچه احتمالا شمار بسیار اندکی از کاربران خوش‌ذوق می‌توانند کارهای مبتکرانه‌ای با گیف‌ها کنند، اما قبول کنید که اکثریت کاربران جز برای وقت‌گذرانی و بامزگی، گیف درج نخواهند کرد.

۲- امکان درج توییت‌های بسیار طولانی

۳- نمایش توییت‌ها بر اساس اهمیت و متناسب بودن آنها و نه صرفا ترتیب زمانی

این تازه‌ترین خبری است که در مورد توییتر از طریق سایت بازفید، منتشر شده است:

توییتر می‌خواهد اجازه بدهد بر اساس اهمیت توییت‌ها، توییت‌ها به ترتیب دیگری، به غیر از ترتیب زمانی هم قابل مشاهده باشند. گرچه در مورد عملکرد این الگوریتم نمایشی، فعلا نمی‌شود اظهار نظر کرد. اما به نظر فعال شدن این ویژگی برای کسانی که توییت‌های مهم را از دست می‌دهند، می‌تواند بسیار خوب باشد.

کسانی که دوست دارند توییت‌ها را به ترتیب زمانی ببینند، نباید نگران باشند، چون می‌توانند به ترتیب زمانی هم آنها را ببینند.

2016-02-06_18-58-10


حالا سؤال این است که این ویژگی‌های جدید آیا می‌توانند توییتر را نجات بدهند یا اصلا با دگرگون کردن روح آن، باعث کوبیده شدن میخ بر تابوت توییتر خواهند شد؟

ما اینجا سه سناریو را مطرح می‌کنیم:

سناریوی خوشبینانه:

تغییرات جدید توییتر، باعث دوپینگ این سرویس خواهند شد و به علاوه توییتر به تدریج تمهیدات دیگری هم خواهد اندیشید.

توییت‌های طولانی باعث خواهد شند که شبکه‌بلاگ‌هایی با سبک نو خلق شوند. ژرونالیست‌ها و کاربران صاحب فکر از فرصت استفاده خواهند کرد و به صورت تحلیلی در مورد خبرها و اندیشه‌های خود خواهند نوشت.

توییتر با الگوریتم‌هایش، کار دنبال کردن توییت‌های مهم را آسان‌تر خواهد کرد.

سناریوی بدبینانه:

توییتر، سرویسی خواهد شد که از خمیرمایه خود فاصله گرفته است. مشاهیر و رسانه‌های اصلی، حس خواهند کرد که توییتر دیگر محیط معتبری نیست، به عبارت خودمانی «کول» یا «باکلاس» نیست و «فن‌»های آنها، چندان متوجه این محیط رسانه‌ای نیستند. پس این محیط را ترک می‌کنند.

یادتان می‌آید که زمانی توییتر فقط یک سرویس میکروبلاگ جالب بود، همین سلبریتی‌ها و رسانه‌های اصلی بودند که توییتر را توییتر کردند. با ترک کردن آنها، ناگهان توییتر، اعتبارش را از دست خواهد داد و سقوطش شتاب خواهد گرفت.

سناریوی اعتدالی

توییتر دیگر جزو ۳-۴ رسانه اجتماعی اول دنیا نخواهد بود. به عبارتی دیگر شما دکمه اشتراک در توییتر را در سایت‌های معتبر لزوما نخواهد دید. اما به سبب ویژگی‌های مثل امکان انتشار بی‌درنگ اخبار و رویدادهای مهم و حضور رسانه‌ها و مشاهیر در آن، با هم سرویسی نخواهد بود که به سادگی بشود از آن دل کند. تعداد توییت‌ها باز هم پایین‌تر خواهد آمد، اما به گاه رویدادهای مهم مثل رویدادهای ورزشی، انتخابات، بلایای طبیعی، باز هم توییتر خواهد بود که نقش دیرین خود را ایفا خواهد کرد.


آیا غول جدیدی بعد از به کما رفتن احتمالی توییتر، متولد خواهد شد؟

بعضی از کاربران هستند که تصور می‌کنند، همه سرویس‌های اینترنتی مهم و «لازم»، تا حالا اختراع شده‌اند، اما اصلا این طور نیست.

آیا تا دو سال پیش، تلگرام در گوشی‌های بیشتر ما نصب بود؟

تخیلی خود را به کار بیندازید و ببینید، در صورت داشتن یک اسپانسر مالی قوی و محدود نبودن تیم توسعه‌ای، ایده چه شبکه‌های اجتماعی مثلا محتوامحوری را می‌توانید بدهید؟ آیا ممکن نیست که یک غول نو، متولد شود و حتی سرتر از فیس‌بوک، تلگرام، توییتر و اینستاگرام شود؟

Check Also

شبکه های اجتماعی را در پیدا کردن شغل جدید دست کم نگیرید!

امروزه شبکه های اجتماعی در تمام جنبه های زندگی ما رسوخ کرده اند و روند …