تصاویر خیره کننده از ابرتوفان های آسمانی

 

ناسا در گزارشی ۵ تصویر خیره کننده از ابرتوفان های سایر اجرام را منتشر کرده که حیرت کارشناسان فضایی و مخاطبان خود را برانگیخته است.

 

زمین دارای فعالیت های گسترده ای است که گاهی اوقات برخی از این فعالیت ها از چشمان انسان ها دور می ماند اما ماهواره ها یا کاوشگرهای فضایی به ثبت این لحظه ها می پردازند تا مطالعات بیشتری در این رابطه صورت بگیرد.

تصاویری مانند توفان های خورشیدی، توفان های مهیب و بزرگ زمینی، تغییرات جوی، جزر و مد و …. جزو تصاویر قابل توجه هستند.

ناسا ۵ تصویر از برترین و همینطور خیره کننده ترین ابرتوفان های سایر اجرام را منتشر کرده که در ادامه مشاهده می کنیم:

چشم توفان دلفین

تصویر توفان دلفین با کمک فناوری CloudSat ناسا گرفته شده است. ناسا از CloudSat به عنوان بازی گلف یاد می کند که با زدن یک ضربه می توان بازی را به نفع خود تمام کرد.

دلیل این توصیف در رادار نفوذگر CloudSat است زیرا میدان دیدی صرف ۰.۵ مایلی را داشته و این در حالی است که بیشتر توفان های استوایی عرضی بیش از ۲۵۰ مایل دارند.

این تصویر در تاریخ ۱۶ مه سال ۲۰۱۵ به ثبت رسیده تا ناسا بتواند تصویر عرضی دقیقی از چشم طوفان را به ثبت رسانده باشد.

انفجار عظیم لکه خورشیدی

در اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی، خورشید توفان های سهمگینی را پشت سر گذاشت که شعله های انفجاری را روی سطح این ستاره به وجود آورد.

لکه خورشیدی بسیار بزرگ و فعالی که با نام AR ۱۲۱۹۲ شناخته می شود باعث وقوع چنین توفانی شده است.

فضاپیمای «Solar Dynamics Observatory» که مسئولیت رصد تمام وقت خورشید را دارد، آتش بازی زیبایی را به ثبت رسانده که در نوع خود بی نظیر است.

طوفان خاک روی مریخ

در تصویری که مشاهده می شود، ابرتوفان خاکی در حال عبور از منطقه راس قطبی فصل شمال مریخ است که آن را با نام «Utopia Planitia» می شناسند.

راس قطب شمال در بالای تصویر دیده می شود. این تصویر در زمستان شمالی اخیر مریخ گرفته شده و توفانی متشکل از ابرهای موج گرانشی نیز در آن دیده می شود اما به دلیل اینکه اتمسفر مریخ بسیار رقیق بوده و صرفا یک درصد اتمسفر زمین است در نتیجه طوفان های این سیاره برای زمینی ها همانند یک نسیم یا باد ملایم است.

توفان های بی پایان مشتری

لکه سرخ بزرگی که روی سطح مشتری دیده می شود حاصل توفان های جوی است که ۴۰۰ سال پیش از این سطح نیمکره جنوبی این سیاره را در دستخوش تغییر کرده بودند.

این لکه به اندازه ای بزرگ است که سه سیاره به ابعاد زمین در آن جای می گیرند اما اندازه فعلی آن نصف اندازه قدیم این سیاره است.

طوفان مرگ سماوی

ستاره درخشان و روشنی که در وسط تصویر دیده می شود در حال مرگ است. وقتی ستاره ای در حال مرگ است، هسته داغ آن نور فرابنفش از خود ساطع می کند که سبب درخشش خیره کننده آن در اطرافش می شود.

توفان مرگی که در این تصویر دیده می شود «Helix Nebula» نام داشته و در فاصله ۶۵۰ سال نوری از زمین رخ داده است.

این توفان توسط تلسکوپ های «Spitzer Space Telescope و Galaxy Evolution Explorer» به ثبت رسیده است.(مهر)

منبع: جام جم آنلاین

 

Check Also

شوليمات نظريان گالرى

شوليمات نظريان گالرى شوليمات گالرى در منطقه پرهیاهو و هنرى ونيز بيچ است. 17 North …